Belle

Småspørsmål om hudpleie

Recommended Posts

Belle

Tenkte det var greit å ha en generell tråd om hudpleiespørsmål, så slipper man å opprette en egen tråd for noe så trivielt som det som kommer her: :giggle:

Rynke- eller fuktserum først?

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Bitteliten

Jeg lurer også på kombinasjon av produkter. 

Nå har jeg nylig begynt å bruke Alphahydrox  'souffle', en 12% AHA-syrekrem, morgen og kveld. Så har jeg jo vent meg til å bruke fuktserum også, og vil gjerne tilsette dette litt olje i kveldsstellet. Reduserer jeg effekten av souffleen ved å bruke serum/olje over den, tro? Og spørsmål to: er det tilrådelig å bruke nattkrem med PHA (melkesyre??) over souffleen?

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Belle

Tynnere konsistens går før tykkere, i hvertfall. Men hva med å bruke det ene serumet på dag, og det andre på kveld?

De har samme konsistens! *ler* Og ja, tanken har slått meg, men problemet er at jeg har 2 rynkeserum nå, og mitt faste fuktserum. Det ene liker jeg ikke noe særlig (Priori), men det var så dyrt at jeg MÅ bruke det opp. :P

Eh, jeg får prøve meg frem. Det nye (Syn-ake) virker å ha en del fukt i seg, så jeg får prøve det på dagtid uten fuktserum.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Jeg lurer også på kombinasjon av produkter. 

Nå har jeg nylig begynt å bruke Alphahydrox  'souffle', en 12% AHA-syrekrem, morgen og kveld. Så har jeg jo vent meg til å bruke fuktserum også, og vil gjerne tilsette dette litt olje i kveldsstellet. Reduserer jeg effekten av souffleen ved å bruke serum/olje over den, tro? Og spørsmål to: er det tilrådelig å bruke nattkrem med PHA (melkesyre??) over souffleen?

Hvis du skal legge lag, må hvert lag trekke inn før du legger neste, muligens i 15-20 minutter. Det hadde ikke jeg orket, men du må bare prøve deg fram hva huden din liker, og tåler. Noen bruker for eksempel olje over kremen, mens jeg ikke fatter å begripe hvordan det kan ha noen som helst effekt. Jeg pleide å bruke olje, deretter aha-krem, og til slutt vanlig dagkrem den tiden jeg brukte MD Formulations-krem med glykolsyre. Men jeg mistenker at oljen vil gjøre kremen litt mindre effektiv uten at det fjerner effekten. Både PHA og AHA samtidig ville jeg muligens vært litt forsiktig med, selv om PHA visstnok skal være mildere enn AHA-syrer. Melkesyre er forresten en AHA-syre, og min favoritt fordi den funker for sensitiv hud og binder fukt i huden. 

AHA-kremen bør du introdusere gradvis. Først på kveld et par ganger i uken, så annenhver dag, og etterhvert hver dag. Jeg ville ikke brukt den både natt og dag i begynnelsen. Det ville for meg betydd garantert sår hud og muligens perioral dermatitt, som gjerne kommer av at hudbarrieren blir skadet, og lett gir grobunn for bakterier. Det ser ut som en blanding av småkviser og soleksem, og prikker og klør, og er vanskelig å bli kvitt.

Edited by Magpie

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Bitteliten

Hvis du skal legge lag, må hvert lag trekke inn før du legger neste, muligens i 15-20 minutter. Det hadde ikke jeg orket, men du må bare prøve deg fram hva huden din liker, og tåler. Noen bruker for eksempel olje over kremen, mens jeg ikke fatter å begripe hvordan det kan ha noen som helst effekt. Jeg pleide å bruke olje, deretter aha-krem, og til slutt vanlig dagkrem den tiden jeg brukte MD Formulations-krem med glykolsyre. Men jeg mistenker at oljen vil gjøre kremen litt mindre effektiv uten at det fjerner effekten. Både PHA og AHA samtidig ville jeg muligens vært litt forsiktig med, selv om PHA visstnok skal være mildere enn AHA-syrer. Melkesyre er forresten en AHA-syre, og min favoritt fordi den funker for sensitiv hud og binder fukt i huden. 

AHA-kremen bør du introdusere gradvis. Først på kveld et par ganger i uken, så annenhver dag, og etterhvert hver dag. Jeg ville ikke brukt den både natt og dag i begynnelsen. Det ville for meg betydd garantert sår hud og muligens perioral dermatitt, som gjerne kommer av at hudbarrieren blir skadet, og lett gir grobunn for bakterier. Det ser ut som en blanding av småkviser og soleksem, og prikker og klør, og er vanskelig å bli kvitt.

Takk, Magpie :) .  Dette med å vente 15-20 minutter mens souffleen trekker inn vil slett ikke være noen umulighet, siden kveldsstellet her uansett foregår mens jeg går litt til og fra badet og serien vi til en hver tid ser på... 

Så på kvelden blir det da (olje, hvis føler meg veldig stram), AHA-syre - vente - hyaluronsyre - PHA-syrenattkrem. Tåler huden dette er det jo vel og bra. Jeg merker foreløpig null tilløp til flassing i huden, så det ser ut til at jeg tåler AHA og PHA godt.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Takk, Magpie :) .  Dette med å vente 15-20 minutter mens souffleen trekker inn vil slett ikke være noen umulighet, siden kveldsstellet her uansett foregår mens jeg går litt til og fra badet og serien vi til en hver tid ser på... 

Så på kvelden blir det da (olje, hvis føler meg veldig stram), AHA-syre - vente - hyaluronsyre - PHA-syrenattkrem. Tåler huden dette er det jo vel og bra. Jeg merker foreløpig null tilløp til flassing i huden, så det ser ut til at jeg tåler AHA og PHA godt.

Det kan ta en stund før evt. dårlige bivirkninger dukker opp, så jeg ville vært føre var i stedet for å pøse på. Jeg husker mitt første møte med glykolsyrelotionen fra MD Formulations. Jeg pøste på, både natt og dag (denne har 15% aha, så sammenliknbar med sufleen), og plutselig en dag så jeg ut som om jeg hadde fått brannskader i huden. Det er derfor de anbefaler at man introduserer syreprodukter gradvis over et par ukers-en måneds tid.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

OK. Point taken. Jeg skal være forsiktig :)  (litt utålmodig...)

Du vil takke meg. Du trenger ikke å gjøre mine feil om igjen. Jeg har veldig lyst til å innføre et aha-produkt igjen, så jeg er spent på langtidseffekten du får av denne. Jeg lurer på å finne noe med melkesyre, siden det bidrar til å bedre fuktbalansen i huden, som er mitt største problem. Av og til lurer jeg på om jeg kommer til å bli til en frysetørret sviske når jeg blir eldre. :P

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Bitteliten

Du vil takke meg. Du trenger ikke å gjøre mine feil om igjen. Jeg har veldig lyst til å innføre et aha-produkt igjen, så jeg er spent på langtidseffekten du får av denne. Jeg lurer på å finne noe med melkesyre, siden det bidrar til å bedre fuktbalansen i huden, som er mitt største problem. Av og til lurer jeg på om jeg kommer til å bli til en frysetørret sviske når jeg blir eldre. :P

Jeg vil faktisk si at jeg føler meg veldig fuktet og plumpet med AHA-souffleen som base for det øvrige. I dag, som jeg bare oppholder meg på hjemmekontoret i grei innetemperatur har jeg skippet serum, og har bare på øyekrem, souffle og Embryolisse, og det føles veldig deilig.  Men, nå har jo du helt andre behov enn meg, da. 

Det har sine sider å ha gode gener, normal hud og bra med underhudfett (hrm) i det lange løp  ;)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Jeg vil faktisk si at jeg føler meg veldig fuktet og plumpet med AHA-souffleen som base for det øvrige. I dag, som jeg bare oppholder meg på hjemmekontoret i grei innetemperatur har jeg skippet serum, og har bare på øyekrem, souffle og Embryolisse, og det føles veldig deilig.  Men, nå har jo du helt andre behov enn meg, da. 

Det har sine sider å ha gode gener, normal hud og bra med underhudfett (hrm) i det lange løp   ;)

Hmm, det med underhudsfett....Jeg har jo ikke i overflod, men dersom jeg går ned i vekt, er det virkelig i ansiktet det først merkes.  :thinking:

Jeg fant ellers et fint innlegg om fukt og fett i hudpleie. Så enkelt kan det sies. Bloggen anbefales ellers på det varmeste, da den er kritisk og herlig fri for (det meste av) irriterende shilling.

Edited by Magpie

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Minnea

Har også et spørsmål om rekkefølge. Kjøpte nettopp effaclar duo, og vil gjerne bruke den på morgenen. Men den gir ikke nok fukt alene. Fra før har jeg brukt Skinfood Watery Berry Emulsion først, og så Loreal Skin Perfection Day Cream over (uten å vente mer enn et par minutter imellom). Nå har jeg begynt å la dette trekke inn en stund, og så legge effaclar duo før sminken (når jeg har tid). Er det en grei fremgangsmåte eller tar det bort litt av effekten til effaclar?

Jeg er lite plaget med kviser, så kjøpte effaclar fordi jeg har mye talgproduksjon som legger seg i porene. Vet ikke om det hjelper på dette, men var verdt et forsøk. Google sier jeg kan prøve salisylsyre. Har det stående, så tenker å begynne å bruke det på kvelden fremover. 

Edited by Minnea

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Hva med å bruke Effaclar om kvelden, la den virke 10-15 minutter, og deretter krem? Jeg ville i hvert fall brukt den som første lag, ikke over noe annet.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Minnea

Hva med å bruke Effaclar om kvelden, la den virke 10-15 minutter, og deretter krem? Jeg ville i hvert fall brukt den som første lag, ikke over noe annet.

Istedet for eller i tillegg til salicylsyre? Har brukt den på morgenen fordi så mange har nevnt at den er fin under sminke. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Jeg trodde Effaclar inneholdt salisylsyre? Kanskje jeg mikser med Effaclar Duo? I hvert fall er ett sluttprodukt nok, og salisylsyre er visstnok det beste for å rense porer.

Jeg tester en prøve på Elizabeth Arden Pro Barrier Repair, som er en lotion som inneholder melkesyre, og hudpleieren sa at jeg kunne teste om den fungerer over fuktserum for meg, så det er tydeligvis få faste regler.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Minnea

Jeg trodde Effaclar inneholdt salisylsyre? Kanskje jeg mikser med Effaclar Duo? I hvert fall er ett sluttprodukt nok, og salisylsyre er visstnok det beste for å rense porer.

Jeg tester en prøve på Elizabeth Arden Pro Barrier Repair, som er en lotion som inneholder melkesyre, og hudpleieren sa at jeg kunne teste om den fungerer over fuktserum for meg, så det er tydeligvis få faste regler.

Jeg som ikke hadde fått det med meg. Så det ikke på beskrivelsen på apoteket, men det var på ingredienslista på LRPs side. Er effaclar duo jeg har. 

Da var det kanskje litt smør på flesk å kjøpe den, når jeg har salisylsyre fra Paulas choice fra før. 

Hudpleie er sånn som egentlig ikke interesserer meg. Men så har jeg lyst å ha bra hud, så da må jeg nesten sette meg litt inn i ting :P 

(kunne vært postet i first world problems)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Marie Maklo

Kan man plutselig bli imun mot produkter? Huden min har blitt tenåring igjen, og jeg tenker at det enten er hormoner eller at Dalacin ikke virker lenger. Dalacin har reddet meg fra hormonelle kviser i et år nå, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Jeg som ikke hadde fått det med meg. Så det ikke på beskrivelsen på apoteket, men det var på ingredienslista på LRPs side. Er effaclar duo jeg har.

Da var det kanskje litt smør på flesk å kjøpe den, når jeg har salisylsyre fra Paulas choice fra før.

Hudpleie er sånn som egentlig ikke interesserer meg. Men så har jeg lyst å ha bra hud, så da må jeg nesten sette meg litt inn i ting :P

Effaclar Duo er et behandlingsprodukt, så det ville jeg brukt om kvelden, under en fuktgivende krem. Ellers finnes det vel en (eller flere?) fuktighetskremer i Effaclar-serien, nemlig denne, som ikke ser så dum ut.

Kan man plutselig bli imun mot produkter? Huden min har blitt tenåring igjen, og jeg tenker at det enten er hormoner eller at Dalacin ikke virker lenger. Dalacin har reddet meg fra hormonelle kviser i et år nå, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Hormonelle kviser er i hvertfall gjerne dype (cystiske) og vonde, ikke overfladiske, og gjerne kan de bli værende i ukesvis uten at de kommer til overflaten. Jeg mistenker at disse ofte må behandles invortes, altså med antibiotika eller hardere skyts, med forbehold om at jeg ikke har satt meg inn i virkemekanismene til Dalacin, men den virker vel først og fremst på overflaten av huden? Edited by Magpie

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Google sa at Dalacin kan miste effekten litt etterhvert hos noen, så det er kanskje greit å høre med legen, evt få henvisning til hudlege.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Ingrid

Det er ganske lite salisylsyre i Effaclar Duo da, så det kan hende du får mer effekt av den fra PC hvis den er sterkere. Men så kan det også være greit å ikke bruke det sterkeste med en gang :)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Minnea

Effaclar Duo er et behandlingsprodukt, så det ville jeg brukt om kvelden, under en fuktgivende krem. Ellers finnes det vel en (eller flere?) fuktighetskremer i Effaclar-serien, nemlig denne, som ikke ser så dum ut. Hormonelle kviser er i hvertfall gjerne dype (cystiske) og vonde, ikke overfladiske, og gjerne kan de bli værende i ukesvis uten at de kommer til overflaten. Jeg mistenker at disse ofte må behandles invortes, altså med antibiotika eller hardere skyts, med forbehold om at jeg ikke har satt meg inn i virkemekanismene til Dalacin, men den virker vel først og fremst på overflaten av huden?

Det er ganske lite salisylsyre i Effaclar Duo da, så det kan hende du får mer effekt av den fra PC hvis den er sterkere. Men så kan det også være greit å ikke bruke det sterkeste med en gang :)

Takk for svar. Da bytter jeg salisylsyre til en del av kveldsrutinen. Vurderer å bare bytte mellom Paulas choice og effaclar sin annenhver dag. 

I går kveld prøvde jeg oil cleansing method (masserte inn castor oil og fjernet med å legge en varm vaskeklut over huden flere ganger (ingen skrubbing). Mest av nysgjerrighet, men er egentlig veldig fornøyd med resultatet. Det unclogget porene i alle fall. Minner egentlig om huden min etter jeg tok ansiktsbehandling på Spa i Trysil. 

Paula er ikke superfan da:

http://www.paulaschoice.com/expert-advice/oily-skin/_/oil-cleansing-method-for-acne

Men så har jeg ikke oljete eller kombinasjonshud lengre heller. Bare talgen igjen. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Marie Maklo

Nå har jeg gjort noe skummelt - vært på Googlejakt :P Der sto det at for mye av B12 kan gi dype kviser.

Jeg begynte å ta disse i slutten av november, for å forbedre søvnkvaliteten. Jeg aner ikke om de kan ha noe skyld i det utbruddet jeg har nå, for jeg kan ikke så mye om dette. Jeg får ikke kommet meg til lege/hudlege med det første, så jeg kutter tablettene tvert!

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Anja

Jeg er på leting etter en rens jeg kan ha stående i dusjen. Bruker  Physiological Cleansing Milk fra LRP nå og er veldig fornøyd med den, men den egner seg ikke til bruk i dusjen. Jeg har kombinert hud som lett kan bli både tørr og fet som i tillegg har lett for å få urenheter i panne og tinninger. Noen som har noen forslag? :)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider