Tone

Småspørsmål om hår

Recommended Posts

Tone

Fordi småspørsmålstråder er så kjekke å ha!

Jeg begynner: 

Jeg har langt, glatt hår som virkelig ikke tar krøller, og hos frisøren i dag kom vi frem til det jeg har fryktet lenge - at det eneste som kan hjelpe er å stripe det. Det er ikke snakk om gulhvite og veldig synlige striper, de skal være mest "under" slik at det ikke blir så mye ettervekst, men ganske mange av dem for å få litt nyansespill i håret og å gjøre det mer medgjørlig.

Har noen erfaring med det?

Det høres jo helt absurd ut å "ødelegge" hår med vilje for å kunne style det, men jeg vurderer det veldig :)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Milla

Jeg kjenner meg igjen! Har glatt og tungt hår som faller sammen samme hva jeg gjør med det virker det som. Krøller har jeg gitt opp. Jeg har ikke vurdert å stripe det, har egentlig ikke tenkt over at det kan ha den effekten i det hele tatt, men det hørtes jo ikke dumt ut. Så lenge du faktisk ønsker å ha litt striper i håret, da. Jeg tipper det blir fint hvis stripene går litt i ett med resten av håret så det ikke blir så skarpe kontraster. Hva er det heter? Balyage? Jeg har egentlig ikke peiling, men mener jeg har lest om det på internett. :P

Ellers vil jeg anbefale Kevin Murphy Anti Gravity til lignende hårtyper. Den gir mitt hår volum og litt tekstur uten at det føles som at man har mye produkt i håret. En følelse jeg misliker sterkt. Den lukter mildt av lavendel og er varmebeskyttende. :)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
LinnCaroline

Striper kan også føre til mer volum, så det er ikke alltid så dumt. Hvis du får mange, tynne striper som ikke er i altfor mange nyanser lysere enn hårfargen din, så tror jeg det kan bli veldig fint (og at det ikke vil medføre en hard ettervekst). Jeg ville prøvd det! :) 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Tone

Jeg kjenner meg igjen! Har glatt og tungt hår som faller sammen samme hva jeg gjør med det virker det som. Krøller har jeg gitt opp. Jeg har ikke vurdert å stripe det, har egentlig ikke tenkt over at det kan ha den effekten i det hele tatt, men det hørtes jo ikke dumt ut. Så lenge du faktisk ønsker å ha litt striper i håret, da. Jeg tipper det blir fint hvis stripene går litt i ett med resten av håret så det ikke blir så skarpe kontraster. Hva er det heter? Balyage? Jeg har egentlig ikke peiling, men mener jeg har lest om det på internett. :P

Ellers vil jeg anbefale Kevin Murphy Anti Gravity til lignende hårtyper. Den gir mitt hår volum og litt tekstur uten at det føles som at man har mye produkt i håret. En følelse jeg misliker sterkt. Den lukter mildt av lavendel og er varmebeskyttende. :)

Nei, det det gjør er jo å "bryte ned" håret slik at det blir røffere og mindre glatt, så det har jo absolutt noe for seg. Og jo, jeg har fundert på striping ei stund, og likte frisørens forslag om å ikke ha dem for nært det synlig skillet (​ha noen på topphåret og flere i lag under) og å velge en farge som ikke kommer til å gjøre mer enn å bare skape litt nyansespill i håret. Det koster jo litt da, så jeg får fundere litt før jeg bare plutselig en dag får akutt behov for å gjøre det :P Angående produktips skal jeg sjekke den ut, takk! Jeg hater å kjenne at jeg har noe i håret, jeg er litt der at hår stortsett skal være mykt. Blir lite volum av sånt da....

Striper kan også føre til mer volum, så det er ikke alltid så dumt. Hvis du får mange, tynne striper som ikke er i altfor mange nyanser lysere enn hårfargen din, så tror jeg det kan bli veldig fint (og at det ikke vil medføre en hard ettervekst). Jeg ville prøvd det! :) 

Helt enig med @LinnCaroline :) Tror det kan bli veeldig fint!

​Ja, jeg tror også at det blir fint, det er mest effekten jeg håper kan være sånn nesten garantert :P Hun snakket om å plassere dem slik at det ikke ble noen drastisk ettervekst, og å ha aller flest "under" håret, slik at det bare gir en fin effekt og ikke blir sånne vaniljesaus på sjokoladepudding-striper, og vi var veldig enige om farge og slikt. Har bare lyst til å være litt mer overbevist om at det vil hjelpe på hårtilstanden!

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Katharina

Jeg har også lyst å stripe det til våren/sommeren, bare slik at det blir litt mer liv i det. Prøvde meg på det samme i fjor, men det gikk jo rett vest. Ville ha det slik at det så solbleika ut, men fikk KJEMPE tydelige TJUKKE striper!! Gjorde det hos frisøren altså...Synes det var så stygt at jeg farga over det etter to dager, og likevel er jeg dum nok til å ville gjøre det igjen. Med ett forhåpentligvis bra resultat denne gangen... 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Belle

Jeg begynner: 

Jeg har langt, glatt hår som virkelig ikke tar krøller, og hos frisøren i dag kom vi frem til det jeg har fryktet lenge - at det eneste som kan hjelpe er å stripe det. Det er ikke snakk om gulhvite og veldig synlige striper, de skal være mest "under" slik at det ikke blir så mye ettervekst, men ganske mange av dem for å få litt nyansespill i håret og å gjøre det mer medgjørlig.

Det høres jo helt absurd ut å "ødelegge" hår med vilje for å kunne style det, men jeg vurderer det veldig :)

​Jeg stripet håret mitt i fjor sommer, og det funka kjempebra på den måten. Først fikk håret mitt litt sjokk, siden jeg aldri har måttet pleie det med noe som helst siden det er så glatt. Så da så jeg ut som huldra. :giggle: Men etter at jeg begynte med Pureology Hydrate roet det seg og jeg fikk fint og medgjørlig hår som faktisk holdt på krøller og andre ting.

Jeg farget det ganske fort tilbake, men det var fordi jeg syntes jeg passet bedre mørk hår. Og nå er håret mitt en sånn fin mellomting mellom huldra og silke. Med Sebastian Potion 9 holder faktisk flettekrøllene seg (etter dusjing på kvelden og flette om natten) hele dagen. :D 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Tone

​Jeg stripet håret mitt i fjor sommer, og det funka kjempebra på den måten. Først fikk håret mitt litt sjokk, siden jeg aldri har måttet pleie det med noe som helst siden det er så glatt. Så da så jeg ut som huldra. :giggle: Men etter at jeg begynte med Pureology Hydrate roet det seg og jeg fikk fint og medgjørlig hår som faktisk holdt på krøller og andre ting.

Jeg farget det ganske fort tilbake, men det var fordi jeg syntes jeg passet bedre mørk hår. Og nå er håret mitt en sånn fin mellomting mellom huldra og silke. Med Sebastian Potion 9 holder faktisk flettekrøllene seg (etter dusjing på kvelden og flette om natten) hele dagen. :D 

Så bra! Det høres lovende ut! Må bare huske å kjøpe Pureology Hydrate FØR altså :giggle:

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Belle

Så bra! Det høres lovende ut! Må bare huske å kjøpe Pureology Hydrate FØR altså :giggle:

​*fnis* Ja! Evt. hvis huldralooken er noe du er på utkikk etter, så bare kjør på!

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Tone

​*fnis* Ja! Evt. hvis huldralooken er noe du er på utkikk etter, så bare kjør på!

​Ikke akkurat :giggle: Greit å ha muligheten da, så kan jeg heller la være å bruke fukt ei stund om jeg skulle ombestemme meg ;)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
ragnhildhystad

Jeg begynner: 

​Har akkurat samme "problemet", Tone! Jeg har bare innsett at jeg ikke kan krølle det. Eneste "krøllene" jeg kan ha i noen timer er de bølgene jeg får etter å ha sovet med flette dynket i saltvannsprayen "MOP C-System Texture Spray"... Mamma og mine krøllete søstre sier jeg bare skal være glad i mitt glatte hår, og jeg jobber med saken! :P 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Smudge

Mitt hår holder ikke på krøll selv om det er stripet mange ganger. Har du prøvd curl formers?

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
cn89

Har du prøvd å krølle håret ditt dagen etter eller to dager etter at du har vasket det uten balsam? :) Det hjelper å preppe det med f.eks L'Oréal Professionnel Wild Stylers Scruff Me som gjør det litt trådt. Føne på den i vått hår etter at du har vasket det. Har du krølla det med en tynn spiraltang? :) Vi gjorde det på ei som hadde skikkelig glatt hår, og det holdt. Krøllene blir jo ikke fine når de er så små og stramme, men da er det bare å dra fingrene igjennom det. 

Er noen som har stripa eller farga håret sitt, håret er noen ganger like glatt. :P L'oreal tingen er iallefall nesten som saltvannsspray i geleform. :P

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Guest

Jeg er på jakt etter en god sjampo (og balsam muligens) til mamma som i det siste har slitt med veldig sår hodebunn. Hun har slitt i lengre perioder med flass og har brukt Head & Shoulders, som hun syns har fungert utmerket (og ja, det har den), men etter sist gang hun var til frisøren og stripet håret fikk hun sår i hodebunnen, lignet litt på rene kjøttsår faktisk. Så veldig vondt ut men hun syns ikke det gjorde vondt, det bare klødde mye. Hun har fortsatt litt flass og disse sårene kommer og går, de er ikke så ille nå som rett etter hun stripet håret men de er visst veldig irriterende og klør mye! 

Trenger ikke nødvendigvis være en sjampo, men en kur eller et eller annet for følsom og sår hodebunn. Jeg sliter ikke med dette selv så har ingenting å anbefale henne heller. Eneste jeg kommer til å tenke på er Roots kuren fra Lush (som jeg er helt frelst av), for denne er skikkelig god og kjølende til hodebunnen, men hun har kort og relativt tykt hår, det er iallefall ikke tynt som mitt - så kan hende effekten blir litt motsatt på henne da... 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Tone

Jeg er på jakt etter en god sjampo (og balsam muligens) til mamma som i det siste har slitt med veldig sår hodebunn. Hun har slitt i lengre perioder med flass og har brukt Head & Shoulders, som hun syns har fungert utmerket (og ja, det har den), men etter sist gang hun var til frisøren og stripet håret fikk hun sår i hodebunnen, lignet litt på rene kjøttsår faktisk. Så veldig vondt ut men hun syns ikke det gjorde vondt, det bare klødde mye. Hun har fortsatt litt flass og disse sårene kommer og går, de er ikke så ille nå som rett etter hun stripet håret men de er visst veldig irriterende og klør mye! 

Trenger ikke nødvendigvis være en sjampo, men en kur eller et eller annet for følsom og sår hodebunn. Jeg sliter ikke med dette selv så har ingenting å anbefale henne heller. Eneste jeg kommer til å tenke på er Roots kuren fra Lush (som jeg er helt frelst av), for denne er skikkelig god og kjølende til hodebunnen, men hun har kort og relativt tykt hår, det er iallefall ikke tynt som mitt - så kan hende effekten blir litt motsatt på henne da... 

​John Masters Organics Deep Follicle Scalp Treatment (om jeg husker rett, og PUH, og om jeg husker rett: Stolt!), kanskje? Jeg synes den er veldig god og beroligende på sår hodebunn, en periode tålte jeg tørrsjampo utrolig dårlig og da reddet denne den mishandlede hodebunnen min :)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora

Jeg helbleket håret for noen uker siden, og da fikk jeg en sånn kald, fin farge. Allerede etter første vask synes jeg at mye av den kalde fargen forsvant, og nå synes jeg ikke håret er like fint lenger. Jeg har Revlon Professional Nutri Color Creme i 1002, men jeg synes ikke den utgjør så stor forskjell.

Hva kan jeg gjøre for å få håret kaldt? Kan jeg ha den fra Revlon i lenger?

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Hege

Jeg helbleket håret for noen uker siden, og da fikk jeg en sånn kald, fin farge. Allerede etter første vask synes jeg at mye av den kalde fargen forsvant, og nå synes jeg ikke håret er like fint lenger. Jeg har Revlon Professional Nutri Color Creme i 1002, men jeg synes ikke den utgjør så stor forskjell.

Hva kan jeg gjøre for å få håret kaldt? Kan jeg ha den fra Revlon i lenger?

​Jeg har hatt de sånne fra Revlon lenger, og det har fungert bedre :) er det 5 minutter som står på? Jeg har hatt den i i max 15 min, og mistet ikke håret av den grunn :P 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora

​Jeg har hatt de sånne fra Revlon lenger, og det har fungert bedre :) er det 5 minutter som står på? Jeg har hatt den i i max 15 min, og mistet ikke håret av den grunn :P 

​Det står 3 minutter, men nå sist hadde jeg den i håret i ca 10 min. Får prøve lenger! Er jo ikke redd for å miste håret, men kjipt om det blir lilla :P

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Hege

​Det står 3 minutter, men nå sist hadde jeg den i håret i ca 10 min. Får prøve lenger! Er jo ikke redd for å miste håret, men kjipt om det blir lilla :P

​Jeg var faktisk litt bekymret for å miste håret da jeg hadde den i lenger, tanken om at håret kunne bli misfarget slo meg aldri :rotfl:

Finnes det en type sjampo som kan gjøre det litt kaldere igjen? En blå sjampo eller noe slikt?

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora

​Jeg var faktisk litt bekymret for å miste håret da jeg hadde den i lenger, tanken om at håret kunne bli misfarget slo meg aldri :rotfl:

Finnes det en type sjampo som kan gjøre det litt kaldere igjen? En blå sjampo eller noe slikt?

​Jeg må jo vurdere å skaffe meg en shampo også, men hodebunnen min er så vanskelig. Har selvfølgelig også bestilt noe annet shampo og greier (som jeg kommer til å få moms på)... Håpte liksom derfor at det var noe annet jeg kunne gjøre :P

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Heidrun

Et spørsmål fra meg og :). Oppe mot skillen på toppen av hodet har jeg alltid en masse hår som stikker opp, gjerne noen cm rett oppover. Det ser rimelig uflidd ut, særlig siden en den av hårene er av typen stålhår.. Hva er løsningen på dette? Jeg har prøvd diverse glattemiddel, men må innrømme jeg innimellom ender med å bare nappe ut de som er mest umulig å få ned. Ikke særlig smart, siden de snart vokser ut i full styrke, så har noen noen lure tips? Min vanlige hårpleie er vanligvis sjampo, balsam og glattemiddel av en eller annen sort, så det er sikkert masse lurt jeg aldri har hørt om ;)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora

Et spørsmål fra meg og :). Oppe mot skillen på toppen av hodet har jeg alltid en masse hår som stikker opp, gjerne noen cm rett oppover. Det ser rimelig uflidd ut, særlig siden en den av hårene er av typen stålhår.. Hva er løsningen på dette? Jeg har prøvd diverse glattemiddel, men må innrømme jeg innimellom ender med å bare nappe ut de som er mest umulig å få ned. Ikke særlig smart, siden de snart vokser ut i full styrke, så har noen noen lure tips? Min vanlige hårpleie er vanligvis sjampo, balsam og glattemiddel av en eller annen sort, så det er sikkert masse lurt jeg aldri har hørt om ;)

​Jeg bare siterer meg selv :P

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Oda

@Nora

Jeg ville brukt color fresh i 0/6 eller 8/81 (0/6 om det er relativt lyst), og brukt det etter sjampoo. Tar en god dæsj og skummer det godt inn, kan vike i 5-20 minutter. Ville også brukt lilla balsam fra f.eks kevin murphy eller revlon. Kald blondfarge krever mye vedlikehold :/

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora

@Nora

Jeg ville brukt color fresh i 0/6 eller 8/81 (0/6 om det er relativt lyst), og brukt det etter sjampoo. Tar en god dæsj og skummer det godt inn, kan vike i 5-20 minutter. Ville også brukt lilla balsam fra f.eks kevin murphy eller revlon. Kald blondfarge krever mye vedlikehold :/

​Hvor ofte bruker jeg den?

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Heidrun

​Jeg bare siterer meg selv :P

​Jeg har faktisk ikke hårspray, så det har jeg ikke prøvd. Tusen takk for tipset, da skal det kjøpes inn hårspray :)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider