Bitteliten

Solbeskyttelse ansiktet

Recommended Posts

Magpie

@tuffl: Jeg ville kjøpt noe fra apoteket, for eksempel fra Cosmica eller LRP, eller Cliniderm. Det er litt avhengig av hudtype og hva slags konsistens du liker. Cosmica spf 50+ som jeg bruker, er tykk og nesten som en primer, så den er nok best for tørr hud, men for meg er den suveren. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
vakkerlakk
On 18.4.2017 at 7:50 PM, Helene said:

Siden det begynner å nærme seg sommer (og forhåpentligvis mer sol..) har jeg begynt å tenke på solkrem, og da spesielt til jentene.. Har noen tips til gode solkremer til barn? @Magpie for eksempel?

Cosmica Kids Active Sunlotion spf50. Den med blå kork. Vart anbefalt den på apoteket framfor den grønne før den sa dei var mykje vanskelegare i bruk. Og krem er betre enn spray.  Og ellers er det beste å dekke mest mulig med klær, solhatt etc. Ved bading ute brukte me UV-drakt og UV-hatt :)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Michelle

Noen som har en solkrem å anbefale som inneholder snille ingredienser, ikke lukter for mye (helst ingen lukt men det er vell ønsketenkning), legger seg fint under sminke og har solfaktor 50? Må være relativt lett i konsistensen, ansiktet mitt hater tykke kremer. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Belle
7 minutter siden, Michelle said:

Noen som har en solkrem å anbefale som inneholder snille ingredienser, ikke lukter for mye (helst ingen lukt men det er vell ønsketenkning), legger seg fint under sminke og har solfaktor 50? Må være relativt lett i konsistensen, ansiktet mitt hater tykke kremer. 

Jeg er veldig fornøyd med denne. Den er proppfull med alkohol, men er ellers god for ansiktet (mitt). Den er veldig tynn i konsistensen, og tørker matt. Minimalt med hvitfarge etter påføring. :) 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
tuffl
2 timer siden, Magpie said:

@tuffl: Jeg ville kjøpt noe fra apoteket, for eksempel fra Cosmica eller LRP, eller Cliniderm. Det er litt avhengig av hudtype og hva slags konsistens du liker. Cosmica spf 50+ som jeg bruker, er tykk og nesten som en primer, så den er nok best for tørr hud, men for meg er den suveren. 

Takk for tips! Har du hørt noe om Clinique Mineral Sunscreen Fluid for Face SPF30? Så på den og den fra Green People etter du nevnte sistnevnte tidligere i tråden her. Jeg ser flere steder at de anbefaler fysisk filter istedenfor kjemisk som de fleste solkremer er - så frister med den fra clinique. Bruker du solkremen fra cosmica i tillegg til dagkrem eller istedenfor? :) 

Sorry for mange spørsmål! 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Cosmica Hydrating med spf50+ har kombinasjonsfiltre, og gir det beste av begge verdener. Jeg har sensitiv hud, og tåler denne bra. Om sommeren trenger jeg ikke krem i tillegg, kun fuktserum under.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie
10 hours ago, tuffl said:

@Magpie Da går jeg for den! Tusen takk for gode råd :) 

Den er som sagt ganske tykk, men jeg synes den ligger fint på huden, og den beskytter godt uten å irritere. Håper du ikke vil synes den er for tykk.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
BD
8 timer siden, Magpie said:

Den er som sagt ganske tykk, men jeg synes den ligger fint på huden, og den beskytter godt uten å irritere. Håper du ikke vil synes den er for tykk.

Denne har jeg også vært litt nysgjerrig på, men hvordan fungerer den under sminke? Og blir den hvit hvis man påfører ~1/4 teskje? Føler at det meste jeg prøver av solkrem blir vanskelig under sminke når jeg påfører i slike mengder, både når det gjelder konsistens og farge :/ 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Jeg har tørr hud, og for meg funker den under sminke, men jeg ser for meg at den ikke funker for alle fordi den blir værende på huden. Den blir hvit som en barnasolkrem, men det forsvinner etterhvert. Om du er ute etter en lett pf usynlig solkrem, er nok ikke denne den beste.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
tuffl

@Magpie Jeg i utgangspunktet ganske glad i tykke kremer da jeg har tørr hud selv så håper den blir bra til meg og :) 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Michelle

Etter å ha sett den videoen fra Stephanie Nicole merker jeg at det blir vanskelig å finne en ny solkrem. :/ For det første kan den ikke inneholde frykt-for-livet-ditt-ingredienser som SN så fint sier i videoen sin. For det andre vil jeg ikke ha en solkrem som inneholder for mye alkohol - solkremen skal tross alt brukes hver eneste dag, og jeg er ikke så gira på å smøre noe med høyt alkoholinnhold hver dag på huden. For det tredje kan den ikke være for tykk i konsistensen på grunn av min fete hud. For det fjerde vil jeg helst ha en med solfaktor 50. Fullt mulig jeg overdriver og overtenker litt, men når man først blir gjort obs på dårlige ingredienser så vil man jo helst unngå dem. Åh, for det femte så vil jeg ikke ha en solkrem som inneholder silikoner heller. Igjen, produktet skal brukes hver eneste dag. Hadde jo vært en ting om det ble brukt bare en gang i blant, men spesielt på vår og sommer så blir det hver dag, og på fine vinterdager. 

Sånn for ordens skyld i tilfelle noen ikke orker å se hele videoen til SN (selv om det anbefales!), så kan jeg liste noen av de dårlige, rettere sagt farlige, ingrediensene her: 
- Octinoxate/Octyl Methoxycinnamate/Ethylhexyl Methoxycinnamate 
- Homosalate
- Oxybenzone 

Der er også noen andre ingredienser man bør være obs på, men Octyl Methoxycinnamate er nok den verste, samt Ocybenzone. Mange av solkremene jeg har sett på hos Skincity blant annet inneholder førstnevnte. 

Har den siste tiden blitt litt mer innforstått med hvor viktig solkrem er, og hvor skadelig solen faktisk er for huden. Jeg er ikke hysterisk altså, type slik de er i Koreansk Kosmetikk gruppa der det en gang ble anbefalt å bruke solkrem på natten også - men jeg vil ta vare på huden min. Kjenner jeg cringer hver gang noen sier de skal ta solarium eller at de smører seg med olje før de legger seg i solarium, og at de ikke bruker solkrem om sommeren for å bli ekstra brune... Grøss. Morsomt hvordan det i Norge er populært å sole seg og at solbrun hud er et tegn på sunnhet og god livsstil, mens i Asia blir solbrun hud sett på som ødelagt hud som følge av solskader.

Nå babler jeg. Jeg har lest for mye om solkrem, nå skal jeg ta kveld. :rotfl: Glad jeg ikke henger meg opp i ingredienser i sminke og hårprodukter i samme slengen, da hadde jeg blitt sittende foran dataskjermen hele helgen... 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Ingrid

Oj, Ethylhexyl Methoxycinnamate var vanskelig å unngå. Den er i begge solkremene jeg har nå (biore aqua rich og exuviance daily defence), og i den jeg hadde tenkt å kjøpe som neste (Canmake mermaid gel). Søren.. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Martine

Solkrem er så vanskelig! Jeg er veldig glad i SkinCeauticals mineral radiance UV defence. Den har en blurring effekt og fungerer godt under sminke. Den inneholder fysiske filtre med titanium dioxide, men ikke sink. Det får meg til å lure på om den ikke beskytter så godt som en solkrem bør. 

Eller har jeg likt Shisheido Urban Defence (den europeiske, ikke amerikanske), men denne har jeg ikke sjekket ingredisenene på. Det er enten en blanding av kjemiske og fysiske filtre eller kjemiske filtre. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Michelle
4 timer siden, Ingrid said:

Oj, Ethylhexyl Methoxycinnamate var vanskelig å unngå. Den er i begge solkremene jeg har nå (biore aqua rich og exuviance daily defence), og i den jeg hadde tenkt å kjøpe som neste (Canmake mermaid gel). Søren.. 

Den er ganske vanskelig å unngå ja.. Og om man i tillegg er litt ekstra kresen på ingredienser så blir det enda vanskeligere å finne en solkrem. For eksempel om jeg ikke vil at den skal inneholde alkohol og silikoner, så er det nesten garantert at den inneholder Ethylhexyl Methoxycinnamate. Om den ikke inneholder det, så inneholder den gjerne alkohol og silikoner. Blæh!! :P

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Tone

Jeg har akkurat bestilt Cliniderm Sun Face Mat Fluid f50+ og håper at den kan være noe. Ellers har jeg likt Biorè Aqua Rich godt, men jeg vil aller helst bli glad i noe jeg kan få tak i på dagen, så jeg gir Cliniderm (som i dag er på 40% rabatt og koster under hundrelappen på KomplettApotek) en sjans!

Noen som har prøvd denne?

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie
2 hours ago, Tone said:

Jeg har akkurat bestilt Cliniderm Sun Face Mat Fluid f50+ og håper at den kan være noe. Ellers har jeg likt Biorè Aqua Rich godt, men jeg vil aller helst bli glad i noe jeg kan få tak i på dagen, så jeg gir Cliniderm (som i dag er på 40% rabatt og koster under hundrelappen på KomplettApotek) en sjans!

Jeg har ikke prøvd den selv, men ut fra beskrivelsen og filtrene, virker den lovende. Jeg bestilte selv den ikke-matte versjonen for å teste om jeg finner noe som er litt lettere enn Cosmica til hverdagsbruk. Jeg har brukt en fra Daylong, men den har bare spf25, og koster 400 kroner, og det er i meste laget for noe man egentlig skal sløse med.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
BD
3 timer siden, Tone said:

Jeg har denne, og trodde den skulle være perfekt siden filtrene er så bra og den er uten alkohol, men på meg ble den rett og slett veldig blank :/ Opplevde ikke at den hadde mattende effekt i det hele tatt, så har ikke brukt den så alt for mye, men mulig jeg finner den fram igjen til sommeren og gir den en ny sjanse. Men jeg har lest om andre som er veldig fornøyde med den! 

Foreløpig favoritt for min del er Muti Sun face spf 30, denne er også uten alkohol, og inneholder kun moderne, stabile solfiltre, i en litt flytende kremkonsistens :) Blir litt hvit av den, men jeg er såpass blek at det ikke er noe stort problem. Ulempen er at den ligger litt høyt i pris, og må kjøpes på nett.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Tone
1 hour ago, Magpie said:

Jeg har ikke prøvd den selv, men ut fra beskrivelsen og filtrene, virker den lovende. Jeg bestilte selv den ikke-matte versjonen for å teste om jeg finner noe som er litt lettere enn Cosmica til hverdagsbruk. Jeg har brukt en fra Daylong, men den har bare spf25, og koster 400 kroner, og det er i meste laget for noe man egentlig skal sløse med.

Ja jeg synes også den hørtes fornuftig ut ut fra det lille jeg har lest, så spent på å prøve. Selvsagt en ekstra fordel at den ikke koster 400 kroner og :P 

18 minutter siden, BD said:

Jeg har denne, og trodde den skulle være perfekt siden filtrene er så bra og den er uten alkohol, men på meg ble den rett og slett veldig blank :/ Opplevde ikke at den hadde mattende effekt i det hele tatt, så har ikke brukt den så alt for mye, men mulig jeg finner den fram igjen til sommeren og gir den en ny sjanse. Men jeg har lest om andre som er veldig fornøyde med den! 

Foreløpig favoritt for min del er Muti Sun face spf 30, denne er også uten alkohol, og inneholder kun moderne, stabile solfiltre, i en litt flytende kremkonsistens :) Blir litt hvit av den, men jeg er såpass blek at det ikke er noe stort problem. Ulempen er at den ligger litt høyt i pris, og må kjøpes på nett.

Aah, så kjedelig. Får se hvordan den blir på meg! Kan jo eventuelt bruke den til soledager og finne noe annet under sminke om det skulle bli for ille :) 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
katta

Jeg har brukt Rudolph Care sin solkrem med faktor 50 og var fornøyd med den,men nå har jeg bestilt en fra Cosrx med Aloe Vera fra iHerb. Så en rosende omtale fra Beauty Meow på YT og falt for det😁

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Azur
2 timer siden, katta said:

nå har jeg bestilt en fra Cosrx med Aloe Vera fra iHerb. 

Det er favorittsolkremen her i huset :) lite drøy, så ganske dyr i lengden, men verdt det. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
tapermari

50% på cliniderm hos Boots nå, vurderer å bestille faktor 20-30, men usikker på om det er nok. Er ekstremt lite ute, det er på tur til jobb liksom. 

Edit: Noen som har prøvd den med "melk"?

Edited by tapermari

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Wasabi

Jeg har nesten ikke prøvd noe koreansk hudpleie utenom de flakmaskene fra Etude house som jeg er så glad i. Hatt prøver på en del ting da, men ingenting har vært noe store greier.

Paula's choice sin liquid 2% BHA er HG for meg. Gudene vet hvor mange flasker jeg har brukt opp. Tenkte jeg skulle prøve COSRX sin BHA også en gang. Enn så lenge har jeg halvannen flaske med Paula's. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider