Arlandria

Fair skin - samletråd

Recommended Posts

Arlandria

Jeg vet ikke om dette slår ann eller ei, men dette er en tråd jeg ofte savner! Kan sikkert være en god idé å ha en lignende tråd for andre litt "vanskelige" toner i huden, som ikke alltid passer inn i hva skjønnhetsbransjen har som "normalen"/skal passe alle. Ikke alle er en perfekt medium hudtone, nøytral, normal hud, osv osv. Du skjønner greia :) Tanken med denne tråden er rett og sett å samle diverse produkter man har testet ut, liker, har hørt om osv som kan passe. En liten "fair skin wikipedia" ;) Hadde vært konge om dere deler hva som har funket for dere!

Her er hvertfall de produktene jeg har funnet som har passet bra til min bleke hud...

Foundation:

• Revlon Foundations! Colorstay, Colorstay Whipped og min elskede Nearly Naked! Alle har en Ivory-tone som er veldig lys, men litt mot rosa. Fargen Vanilla er også veldig god :)
  • Loreal Infallible 24h Matte. Denne er en av de få foundationene jeg kan få tak i i vanlige butikker som er lys nok. Litt mot rosa, men ikke like mye som Revlon sine.
  • Mineral Hygienics i Fairly Light og Fair. Fairly Light er ca samme som Nearly Naked Vanilla, syns jeg å huske.
  • Hvite foundations, som kan blandes inn med de man har fra før av.

Concealer:

• Nars Creamy Concealer. Jeg har Vanilla, som er ganske lys. De har også en enda lysere, Chantilly, så her har vi flere muligheter!
  • Mac Conceal and Correct Palette i Light. Dessverre er noen av skyggene litt vel mørke for meg, men det meste kan brukes når man blander dem litt. :)
  • Mac Pro Longwear Concealer. Godt fargeutvalg selv i de lyse fargene, etter min erfaring.
  • Nyx HD-concealer i krukke. Litt billigere enn variantene over ;) Disse kommer i mange lyse farger, og fargen Fair (trooor jeg, gitt den bort) var faktisk for lys for meg. Genial om man vil ha en matt cream highlighter også.

Konturprodukter:

• Nyx Taupe. Billig og kjempegod! Veldig lite varme i den og lys nok til å passe de fleste.
  • Naked2-fargen fra UD Naked Basics. Denne ønsker jeg at de gav ut i single... Den er lys og har omtrent ingen varme, og ser virkelig ut som en skygge i ansiktet. Mac Omega er visstnok veldig lik, men har ikke fått sammenliget selv. Desidert den fargen som var min beste match, fram til jeg fant neste på listen....
  • Mac sin Next To Skin. Dessverre var den LE, men hold utkikk etter navnet i framtidige kolleksjoner.. Den er som en litt lysere versjon av Naked 2, og er virkelig perfekt til blek hud. Den vil nok ikke være synlig på særlig mørkere toner enn meg, men er du ca lik eller lysere, og får muligheten - KJØP DEN. Seriøst.
  • Illamasqua Hollow Pigment. Denne er veldig grå og perfekt, så lenge man får litt farge i huden ellers. Er lett å se litt "død" ut med denne. Ellers veldig god, og perfekt for lys hud.

Blush:

• Milani Luminoso. Denne er lys og ikke så pigmentert, og ser derfor naturlig ut på lys hud som kjapt blir "blush-mett".
  • Mac Cubic, lys og nøytral blush.

Solpudder:

• The Body Shop sin Honey Bronzer, i 01 eller 02. Jeg følte at 01 var minst oransje på min hud, mens mener 02. Tipper det er pga hudens egne toner som spiller på lag med fargen, så swatch i butikk om du har muligheten til det :)

Highlighter:

• Mac Shroom øyenskygge. Lett og enkel :)
  • Mac Lightscapade. Lys og hvit-basert (?) highlighter.

Hva har funket for dere?

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Heidrun

Har dessverre ikke noen tips, så fjern gjerne denne kommentaren om dere vil. Synes bare dette var en genial post, med svært bleik hud med rosa undertoner er sminke til ansiktet utrolig utfordrende, så denne skal jeg følge :) 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Hege

Juhu, en tråd som passer meg perfekt! :D Jeg er veldig blek, men har faktisk blitt litt brun på somrene de to siste årene. Går derfor ut fra min rosa-tonede vinterhud :) 

Foundation:

• Marc Jacobs Genious Gel Super Charged foundation. En av mine yndlingsfoundationer, Lett å legge pent, holder godt på huden en hel dag og nyansen 10 Ivory light matcher meg perfekt på vinteren. Om sommeren bruker jeg 14 Ivory medium, ofte blandet med litt nummer 10 :)
  • Make Up Store Liquid foundation og Matt foundation finnes i flere nyanser for fair hud. De har nyanser som passer både rosa og gul undertone i de blekere kategoriene. Jeg har selv brukt Milk i Liquid og og Cream på sommeren i den matte varianten.
  • MAC Studio Fix Powder Plus foundation. En pudderfoundation hvor jeg faktisk kan bruke NW20, de har også NW15 og NC15.
  • MAC Matchmaster. Litt mørk i nyanse 1.0, men jeg kommer unna med den uten å se ut som et brunkremfjes. 
  • Urban Decay Naked Skin Foundation. Deres lyseste nyanse; 0.5 passer meg godt.

Concealer: (jeg bruker veldig lite concealer, er for lat, så her har jeg ikke så mye å komme med)

• Smashbox HD Liquid Concealer. De har en nyanse som heter Fair og en som heter Fair/Light. Den lyseste er en god fargetone til meg.

Kontur:

• Inglot Sculpting Powder. Disse er ekstremt gode! Anbefales uansett hudtone :) De har mange nyanser å velge mellom, jeg har 505 som er en kald, men kanskje litt for mørk farge. 503 er lysere og lettere å jobbe med, vil jeg tro. Jeg har ikke testet 503, men har lyst til å prøve.

Solpudder: 

• MAC Bronzing Powder i Golden passer bra til blek hud. Bør legges med lett hånd, man kan bli litt oransje hvis man tar i, men et lett lag med denne på strategiske steder gir en nydelig glød.

Highlighter:

• Guerlain sine Meteorites perler liker jeg godt! Jeg har de i 2 Clair, men de har også en lysere nyanse (1. Blanc de Perle) for de aller blekeste av oss :)

Blush:

Her bruker jeg i grunnen det meste, så lenge jeg passer på å  legge det med en lett hånd :) Kan trekke frem Tarte Captivating og Make Up Store sin Must Have. Førstnevnte er en ferskennyanse og nummer to er mer rosatonet.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
PewPew

For en god ide! :) Det er jo ikke alltid like lett å finne produkter til lys hud. Samtidig er det ofte en annen utfordring som dukker opp når man har lys hud : ALT synes mye bedre. Så jeg synes det krever litt mer når man legger base. I

RCMA har alle verdens hudfarger tror jeg, og Porcelain som jeg bruker er den lyseste. De har også Ivory som har en rosa undertone, men tror ikke den er like lys.

Missha Signature Real Complete og Perfect Cover  er 2 koreanske bb creams som kommer i ganske lyse farger. Nr.13 er de lyseste. De kan se litt mørkere ut når de kommer ut av tuben, men når man får det på huden så smelter de inn og blir lyse. PC har litt bedre dekkevne enn SRC, men sistnevnte er hakket lysere synes jeg. 

Skin79 Green BB cream er også veldig lys. Har veldig lett dekkevne og husker jeg rett tørker den litt matt. 

Mange mener at koreanske BB creams er veldig lyse, men utifra alle prøvene jeg har mottatt det siste året er mange av dem altfor mørke for meg. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Arlandria

Så bra at dette er noe dere syns er nyttig! :D Kjempeflott med gode tips her, Hege og PewPew, og null problem, Heidrun - det går helt fint :)

Men syns dere at det er best å ha tråden sånn som nå, eller skal jeg legge inn deres tips øverst også? Tenkte evt å legge inn nick etterpå, eller noe lignende.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Jeg har nøytral/lys oliven hudtone, som lett kan bli gråaktig om vinteren. Av foundationer kan jeg bruke både kaldt gule eller moderat rosa/ferskenfargede, men de må ha litt varme, ellers ser jeg grå ut. Jeg har tørr hud, og rådene er gitt ut fra dette.

Foundation:

*Laura Mercier Silk Creme i Soft Ivory i den gamle utgaven er den perfekte matchen. Men denne er utgått, og den nye har ingen tilsvarende farger.

*MAC Studio Sculpt NC15 er både lys og nøytral, og har nydelig finish for huden min. Dette er visstnok den lyseste, og mest nøytrale NC15-fargen MAC har i sortimentet.

*MAC Pro Longwear (Original) i NC15. Denne har perfekt finish; fargen er litt ferskenaktig, og det er en perfekt farge til vår/sommer. 

*Glominerals Satin Finish II foundation i Natural Fair. Kaldt gul, nydelig, troverdig farge, men kan bli litt for mørk om jeg er ekstremt blek.

*Glominerals presset base i Natural Fair. Perfekt allrounder.

*Jane Iredale presset base i Ivory. Såkalt nøytral, men jeg synes den er ørlite rosa. Funker utmerket om vinteren. Når jeg har fått litt mer farge, foretrekker jeg Bisque, som er litt mørkere, og gulere. Den løse i Ivory er litt lysere og, dessverre for meg, mer rosa enn det pressede.

*Jane Iredale Glow Time BB cream i BB03. Ferskenfarget, veldig høy dekkevne, og jeg bruker den ikke over hele ansiktet. Nydelig, hudlike finish, god for tørre hudtyper. Ikke god til fotografering pga. fysisk spf25 (jeg ser helt snål ut!)

Concealer:

*Favoritten er Pro Longwear i NW15, men jeg bruker også Studio Finish i NC15 i ansiktet.

*Kevyn Aucoin Sensual Skin Enhancer i SX-02 (jeg vurderer 01 i tillegg) er også god som concealer, men ikke snill mot hud som ikke er heeelt glatt.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Bodø

Jeg elsker Sensai Kanebo - Total Finish-pudderet. Jeg har kuttet ut flytende foundation helt! Er ganske blek med rosa undertone. NW10 i Studio Finish blir for lys for meg, så tror jeg passer NW15 i Mac-produkter. Har ikke MAC her i nord, og er ikke komfortabel med å kjøpe i blinde. :P 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Ludo

Jeg er en typisk nw15(kanskje egentlig nc, men liker best nw), heller noenganger såvidt mot 10.

Diorskin Star foundation har en fair farge som jeg faktisk blir litt for hvit av bortsett fra på kaldeste og kjipeste vinter, vil tippe den er perfekt på nw/10 hud i lengre sesong.

Mineral Hygienics pleide jeg kjøpe i fair og fairly light og blande sammen i ulike mengder avhengig av sesong. Fair ble alltid for lyst alene.

Clinique sin foundation Superbalanced i Alabaster er mot 15tallet. 

Smashbox og Nude har begge fair og fairly light(sistnevnte passer meg nå på sommeren hvor jeg kanskje er  noe mellom 15 og 20.

Helena Rubinsteins Magic concealer i light passet når jeg var mellom 10-15.

Sensai Kanebo Fluid Finish i Soft Ivory.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
tapermari

Jeg er veldig fornøyd med CC-kremen til Gosh, har den lyseste såklart :dance: Dekker bra til å være en CC-krem. 

Ellers bruker jeg hvit foundation til å blande ut de andre med, bruker en fra Stargazer siden det var det jeg kunne få tak, men synes ikke den er noe god, legger seg i porene og jeg sliter egentlig ikke noe særlig med synlige porer. Neste gang skal jeg kjøpe den hvite fra Illamasqa, men tror Illamasqa har ganske lyse foundationer også :-)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
tapermari

Er det lov å komme med et spørsmål her som angår oss kritthvite? Bare slett det eller fortell meg hvilken tråd jeg heller kan poste i. Jeg har puddret fra theBalm, sexy mama tror jeg, jeg føler at fargen fra puddret er for mørk eller er dette noe jeg innbiller meg? Det skal jo være translucent. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora

Er det lov å komme med et spørsmål her som angår oss kritthvite? Bare slett det eller fortell meg hvilken tråd jeg heller kan poste i. Jeg har puddret fra theBalm, sexy mama tror jeg, jeg føler at fargen fra puddret er for mørk eller er dette noe jeg innbiller meg? Det skal jo være translucent. 

Transparent er ikke alltid transparent :P Jeg bruker ikke så mye SexyMama, men jeg har to forskjellige fra Rimmel. En til når jeg er brunere (i fjor sommer) og en til resten av året...

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
PewPew

Jeg har ikke noe svar på pudderespørsmålet, men joda det er lov med spørsmål som angår oss kritthvite :P Jeg er det selv så greit med enda flere tips. Det hender jeg leser produkttips for blek hud, gjerne fra USA feks, men som er for mørkt for meg :P 

Edited by PewPew

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Magpie

Jeg har ikke noe svar på pudderespørsmålet, men joda det er lov med spørsmål som angår oss kritthvite :P Jeg er det selv så greit med enda flere tips. Det hender jeg leser produkttips for blek hud, gjerne fra USA feks, men som er for mørkt for meg :P 

For eksempel Bourjois Healthy Mix i 51? Jeg er ikke kritthvit, men denne er ganske mye for mørk for meg bortsett fra muligens midt på sommeren. Transparent pudder kan ha farge i ulik grad, og dersom man er veldig blek, er det sikreste å velge et pudder helt uten pigmenter. 

Edited by Magpie
Redigerte skrivefeil.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
PewPew

For eksempel Bourjois Healthy Mix i 51? Jeg er ikke kritthvit, men denne er ganske mye for mørk for meg bortsett fra muligens midt på sommeren. Transparent pudder kan ha farge i ulik grad, og dersom man er veldig blek, er det sikreste å velge et pudder helt uten pigmenter. 

Jeg måtte google produktet, men ja den er nok for gul og for mørk. Jeg bruker RCMA porcelain, selv på sommeren, så ja er ganske lys. 

Når vi først snakker om pudder så kan jeg jo nevne de som fungerer for min lyse hud:

-Innisfree No sebum mineral powder (silicapudder)

-Skinfood Buckwheat Loose Powder (mitt HG pudder) i fargen transparent. Det ser farget ut i boksen, men når det kommer på huden min forsvinner fargen. 

-Tidligere har jeg brukt Lancome Poudre Majeur Excellence Loose Powder (tidligere HG, før jeg begynte å reagere på det : <) 01 Translucide, men finner det ikke på kicks.no så kanskje det ikke selges lengre?

Har også Lancome Poudre Majeur Excellence Compact, men finner ikke fargekode på beholderen (kjøpt på parfymeri i Norge så vet det er ekte) men synes jeg husker det var 01. Det er ihvertfall veldig lyst, på grensa til transparent. Det er riktignok noen år siden jeg kjøpte det, og finner ikke fargen på kicks så lurer på om Lancome har endret pudderfargene sine.

Edited by Magpie
Redigerte skrivefeil i sitatet.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Ludo

Jeg brukte The Balm på vinterstid når jeg var blendahvit og på sommeren når jeg var mindre hvit og merket ikke at det gav farge(jeg blir type oransje av Kanebo sitt lyseste pudder). Men brukte det ikke i mengder over hele ansiktet, da.

Om man vil ha et supermatt pudder tilanledninger hvor man virkelig vil mattes ned har Ben Nye er helt hvitt settingpudder jeg kjøpte til bryllupsbruk(asså: det skal være transparent, mens de rosa/gule gir farge)- men anbefaler det personlig ikke til hverdagsbruk siden det vel basicly er ren talkum omtrent. Passer bra til en svett kveld hvor man ikke vil se ut som ei diskokule på bilder :) 

Har testet Holika Holika Moisture BBcream, og den går bra på meg som er bittelitt mørkere enn nw15 nå. Vil si den er langt nærmere 15 enn 20. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
tapermari

Okei, da er det ikke bare meg, liker ikke at produkter ligger ubrukt, men føler meg uvell med mørke pudderflekker i ansiktet :clap: Liker veldig godt puddret fra Lush da, skulle ønske de kunne komme ut med en gul versjon også, og bedre pudderdåse. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
DivaG

Tikei, i 0 serien. De er lyse! 

Maybelline fit me, sklir rett av oljete hud, men er lyse! 

Nyx hd flytende concealer, i porcelaine. En av de lyseste jeg har funnet. Den i krukke kan faktisk dekke tattoos! 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
O.G.

Nars All day Luminous foundation i nyansen Siberia er en perfekt match for min NC10 hud, LM's Flawless Fluid i Creme likeså, faktisk. Selv om Siberia er adskillg gulere. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Michelle

Jeg dytter opp denne tråden. :) Jeg er veldig lys i huden og har gul undertone. Er et sted mellom NC10 og NC15, men merkelig nok finner jeg aldri en god match i MAC foundation og concealer. Noen av de nevnte foundationene som matcher meg kan være hakket for mørke, men det fungerer om jeg blender de godt nedover halsen. 

Foundation som matcher
- Urban Decay Naked Skin Weightless Ultra Definition Liquid Makeup i 1.0 
- Jane Iredale PurePressed Base Mineral Foundation i Bisque 
- Too Faced Born This Way i Snow
- Yves Saint Laurent Le Cushion Encre de Peau i 10
- The Ordinary Serum Foundation i 1.0N

- Urban Decay Naked Skin Powder Foundation i Fair Neutral 
- L'Orèal True Match Super-Blendable Liquid Makeup i W1 Porcelain
- Maybelline Fit Me Matte + Poreless i 110 Porcelain

Foundation som ikke matcher
- MAC Studio Fix Powder Plus i NC10 (denne er for lys og gjør at jeg ser syk ut, men NC15 blir for mørkt) 
- Urban Decay Naked Skin Weightless Ultra Definition Makeup i 0.5 (for rosa) 
- MAC Studio Fix Fluid i NC10 (denne ser oliven ut på meg, selve fargen er bra men ikke undertonen) 
- Marc Jacobs Genius Gel Super-Charged Foundation i Ivory Light 10 (veldig rosa) 

Concealer som matcher
Maybelline Fit Me i 15 Fair (eneste jeg bruker, haha) 

Concealer som ikke matcher
- Urban Decay Naked Skin Weightless Complete Coverage Concealer i Fair Neutral (altfor lys) 

Kontur
- Inglot Sculpting Powder i 504, 505, 506 og 508 
- Kevyn Aucoin Sculpting Powder i Medium og Light

Edited by Michelle

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Isabel

@Michelle, siden du er så lys i huden (tror vi er cirka like?) har du prøvd Kevyin Aucion Sculpting Powder i Light? Det er den jeg bruker, og jeg synes den er SÅ mye bedre på huden enn Medium som jeg synes var fin men alikevel ville ha den hakket mer lyst. 

Jeg elsker også Maybelline fit me i 15 fair (men har sluttet å bruke dyretestet sminke, så har bare to i backup). :) 

Jeg bruker UD Naked 0.5, Too Faced Peaches and Cream i Snow (har Nude også, men den funker bra med MUFE mixer), it cosmetics cc cream i fair (denne er egentlig feil undertone, men elsker foundationen..) og tonymoly bcdation men med mixer her også som oftest. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Michelle

@Isabel Nei, jeg har ikke prøvd den i Light. Når jeg skulle kjøpe det pudderet fantes ikke Light, kun Medium og Deep, haha. :D Kanskje jeg må prøve ut Light, er jo 30% på Beautybay nå så.. ;) 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider