Nora

Forumet er oppgradert

Anbefalte innlegg

Nora

Hei dere :)

Som dere sikkert ser har forumet fått en ganske stor oppgradering. Den kom litt sent på kvelden, så jeg har ikke tid å gjøre noe med ting i dag, men jeg skal se på det i morgen. Har oppdaget at det er et problem med nytt innhold, skal sende melding til support nå før jeg legger meg.

Det er kanskje litt nytt og uvant, men denne oppgraderingen kom med mange fine funksjoner som jeg er sikker på at dere kommer til å sette pris på :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora
1 minutt siden, MariaK said:

Får du til å skrive innlegg om hvilke nye funksjoner som har kommet imorgen? :) Nysgjerrig!

Det kan jeg ;) Du kan også kikke på denne linken om du ikke klarer å vente, er det som gjelder 4.1: https://community.invisionpower.com/blogs/blog/1174-ips-news/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora

Jeg ble litt opptatt i går, men her kommer listen som er nytt i 4.1 :)

• Det skal være tydeligere når noen er blitt tagget, nå får navnet bakgrunn @Tone. Taggingen skal også være raskere.
    • Nå kan man bruke piltaster og tab for å velge hvem man skal sitere etter man har begynt å skrive.
  • Man kan sitere ved å markere tekst. Om jeg bare vil sitere en setning i en post, markerer jeg den teksten, så kommer det opp en liten "quote this" boks :) 
  • Vi har fått noe som heter "activity stream" isteden for nytt innhold. Jeg har laget en som gjør det samme som den gamle "nytt innhold" og satt denne som standard, men her kan dere lage egne om dere vil, bare gå på Activity > Activity Streams > Create new. Jeg tenkte også jeg kunne lage en hvor statusoppdateringer kommer med.
    • Når dere er på nytt innhold, eller deres egen activity stream, kan dere velge å vise siste innlegg eller forumvisning (slik som det var tidligere). Det er knappene øverst i streamen :)
    • OBS! Jeg vet at det er litt problemer med streamen ifht at poster som krever et visst antall innlegg ikke synes, jeg har kontaktet support om dette.
  • Dere har kanskje merket at siden nå spør om å få vise varsler. Denne gir nå et lite lyd og en popup når dere har fått nye varsler. Kjekt for oss foumavhengige :D 
  • Når man limer inn tekst i skriveboksen kommer det opp et alternativ for å slette formatering som er greit hvis du kopierer f.eks en produktnavn for en overskrift, men ikke trenger å få det formatert som en overskrift.
  • Man kan dra spoilerbokser og sitatbokser rundt hvis du vil ha de en annen plass i teksten din.
  • Det er også blitt lettere å skrive etter en sitat-/spoilerboks, nå er det bare å trykke under den for å skrive, den røde linjen med enter er borte.
  • Søkefunksjonen er blitt bedre, man kan nå søke kun i titler (på avansert søk) og man kan bruke * mens man søker (føl* vil altså få opp føll, følelser, følge osv...).
  • Nå skal jeg kunne oppdatere selv! :D Får det ikke helt til å funke enda, men hvis det funker betyr det at jeg kan oppgradere forumet på tidspunkt med lite aktivitet og ikke trenger å vente på support.

Håper dere synes det kom noen fine funksjoner med denne oppdateringen, det synes ihvertfall jeg :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone
33 minutter siden, Nora said:

Jeg ble litt opptatt i går, men her kommer listen som er nytt i 4.1 :)

• Det skal være tydeligere når noen er blitt tagget, nå får navnet bakgrunn @Tone. Taggingen skal også være raskere.
    • Nå kan man bruke piltaster og tab for å velge hvem man skal sitere etter man har begynt å skrive.
  • Man kan sitere ved å markere tekst. Om jeg bare vil sitere en setning i en post, markerer jeg den teksten, så kommer det opp en liten "quote this" boks :) 
  • Vi har fått noe som heter "activity stream" isteden for nytt innhold. Jeg har laget en som gjør det samme som den gamle "nytt innhold" og satt denne som standard, men her kan dere lage egne om dere vil, bare gå på Activity > Activity Streams > Create new. Jeg tenkte også jeg kunne lage en hvor statusoppdateringer kommer med.
    • Når dere er på nytt innhold, eller deres egen activity stream, kan dere velge å vise siste innlegg eller forumvisning (slik som det var tidligere). Det er knappene øverst i streamen :)
    • OBS! Jeg vet at det er litt problemer med streamen ifht at poster som krever et visst antall innlegg ikke synes, jeg har kontaktet support om dette.
  • Dere har kanskje merket at siden nå spør om å få vise varsler. Denne gir nå et lite lyd og en popup når dere har fått nye varsler. Kjekt for oss foumavhengige :D 
  • Når man limer inn tekst i skriveboksen kommer det opp et alternativ for å slette formatering som er greit hvis du kopierer f.eks en produktnavn for en overskrift, men ikke trenger å få det formatert som en overskrift.
  • Man kan dra spoilerbokser og sitatbokser rundt hvis du vil ha de en annen plass i teksten din.
  • Det er også blitt lettere å skrive etter en sitat-/spoilerboks, nå er det bare å trykke under den for å skrive, den røde linjen med enter er borte.
  • Søkefunksjonen er blitt bedre, man kan nå søke kun i titler (på avansert søk) og man kan bruke * mens man søker (føl* vil altså få opp føll, følelser, følge osv...).
  • Nå skal jeg kunne oppdatere selv! :D Får det ikke helt til å funke enda, men hvis det funker betyr det at jeg kan oppgradere forumet på tidspunkt med lite aktivitet og ikke trenger å vente på support.

Håper dere synes det kom noen fine funksjoner med denne oppdateringen, det synes ihvertfall jeg :D 

Sitering ved å markere tekst: Check!

Kjempefin oversikt, @Nora, du er så flink og vi er heldige som har deg! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christine

Vet ikke om dette er rette stedet å ta dette spørsmålet, men jeg tar sjansen.

Er det bare meg som opplever at det er litt ustabilt om man får opp ulest innhold eller ikke. Noen ganger når jeg trykker på knappen, så får jeg opp noe. Hvis jeg i tillegg går på førstesiden i forumet, så hender det at det "ligger igjen" noen poster. Flere som opplever dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hege
3 minutter siden, Christine said:

Vet ikke om dette er rette stedet å ta dette spørsmålet, men jeg tar sjansen.

Er det bare meg som opplever at det er litt ustabilt om man får opp ulest innhold eller ikke. Noen ganger når jeg trykker på knappen, så får jeg opp noe. Hvis jeg i tillegg går på førstesiden i forumet, så hender det at det "ligger igjen" noen poster. Flere som opplever dette?

Det er noen bugs som har dukket opp etter at vi oppdaterte til den nye programvaren, og en del av disse påvirker dessverre ulest innhold og nytt innhold. Vi håper at support kan fikse dette for oss relativt raskt :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora
13 minutter siden, Bitteliten said:

For eksempel at jeg ikke får sett en hel haug som krever mer enn 10 poster for å få adgang?

Der har vi sendt til support. Du får sett det om du går via forsiden? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bitteliten
20 minutter siden, Nora said:

Der har vi sendt til support. Du får sett det om du går via forsiden? 

Jepp! Takk for hjelpen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LinnCaroline
12 timer siden, Nora said:

Som dere sikkert har oppdaget, vvar support inne og fikset nytt innhold i natt. Si ifra om dere har flere problemer :) 

Bra du sa fra, for det har ikke jeg sjekket i dag! Glad for å ha det tilbake. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DottyJune

Yay! Nå blir det iaffal enklere for meg å følge med :D 

Hvordan setter jeg inn bilder fra link? Sånn at jeg slipper å laste opp bilder på forumet her? :) 
Klarer ikke se hvordan jeg gjør det :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Helene
1 time siden, DottyJune said:

Yay! Nå blir det iaffal enklere for meg å følge med :D 

Hvordan setter jeg inn bilder fra link? Sånn at jeg slipper å laste opp bilder på forumet her? :) 
Klarer ikke se hvordan jeg gjør det :/

Vi har bestemt at alle bilder må lastes opp på forumet og ikke kan legges inn via linker, sånn at vi ikke plutselig har et forum hvor halvparten av bildene er borte fordi de er slettet fra sidene de er lånt fra :giggle: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DottyJune
16 timer siden, Helene said:

Vi har bestemt at alle bilder må lastes opp på forumet og ikke kan legges inn via linker, sånn at vi ikke plutselig har et forum hvor halvparten av bildene er borte fordi de er slettet fra sidene de er lånt fra :giggle: 

Ja den grunnen ser jeg jo, men det gjør det jo fryktelig tungvindt når bildestørrelsen er såpass liten... Prøvde å laste opp bilder rett fra mobilen i sta men det gikk ikke det heller for de var for store.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LinnH
7 minutter siden, DottyJune said:

Ja den grunnen ser jeg jo, men det gjør det jo fryktelig tungvindt når bildestørrelsen er såpass liten... Prøvde å laste opp bilder rett fra mobilen i sta men det gikk ikke det heller for de var for store.. 

Jeg har en resize-app på mobilen, som jeg reduserer bildene før jeg legger de ut på forumet. Da er det fort gjort! Tror den heter simple resize eller noe sånt, men det finnes mange forskjellige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DottyJune
17 minutter siden, LinnH said:

Jeg har en resize-app på mobilen, som jeg reduserer bildene før jeg legger de ut på forumet. Da er det fort gjort! Tror den heter simple resize eller noe sånt, men det finnes mange forskjellige.

Takk :) får se hva jeg finner, men det blir uansett fryktlig tungvindt å måtte gå gjennom et ekstra ledd for å få til dette. Nå sitter jeg på macen, og har i Photoshop endret størrelsen på bildene ned til 600 px bredde, og satt ned oppløsningen til 72 dpi men alikevel er det et lite stykke unna hva som er lov her inne.. 

Og da undres jeg da om det er bedre å ha et forum fullt av dårlige bilder med dårlig oppløsning enn at ett og annet bilde forsvinner innimellom? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone
14 minutter siden, DottyJune said:

Takk :) får se hva jeg finner, men det blir uansett fryktlig tungvindt å måtte gå gjennom et ekstra ledd for å få til dette. Nå sitter jeg på macen, og har i Photoshop endret størrelsen på bildene ned til 600 px bredde, og satt ned oppløsningen til 72 dpi men alikevel er det et lite stykke unna hva som er lov her inne.. 

Og da undres jeg da om det er bedre å ha et forum fullt av dårlige bilder med dårlig oppløsning enn at ett og annet bilde forsvinner innimellom? 

Skal undersøke i kveld om det har skjedd noe med bildestørrelsegrensen etter oppdateringen (ser nå at det har blitt tatt opp tidligere i dag), bildekvalitet har ikke vært noe problem tidligere så om du ikke får lastet opp annet enn bilder med dårlig kvalitet kan det være noe feil! 

Edit: Bildestørrelseproblemet tas videre i tråden "Problemer med forumet?" :) 

Endret av Tone

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DottyJune
11 minutter siden, Tone said:

Skal undersøke i kveld om det har skjedd noe med bildestørrelsegrensen etter oppdateringen (ser nå at det har blitt tatt opp tidligere i dag), bildekvalitet har ikke vært noe problem tidligere så om du ikke får lastet opp annet enn bilder med dårlig kvalitet kan det være noe feil! 

Edit: Bildestørrelseproblemet tas videre i tråden "Problemer med forumet?" :) 

Det jeg har gjort til nå er jo å laste opp til flickr kontoen min og linket derifra :) Og det har vært veldig "sytalaust" for der kan jeg velge selv størrelsen, og så går det jo ikke utover forumet på noen måte siden alt er på meg.. 0.29mb på et bilde er IKKE mye altså... 
Skal flytte sytinga mi over i neste tråd ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider