lykkelitenen

Den generelle syretråden

Anbefalte innlegg

lykkelitenen

(Må ikke forveksles med sytetråden :giggle:)

Siden tråden for asiatisk kosmetikk er blitt så stor og spørsmål gjerne drukner litt der inne, lager jeg en egen tråd dedikert til syrer. Spørsmål om bruk, merker, ph, rekkefølger osv osv kan stilles her, samme med generelle tips, råd og erfaringer, alt som er knyttet til syrer er velkommen!

Jeg starter med å spørre dere hvordan dere blander syrer. Fordeler dere ulike syrer utover uken eller er dere herdet nok til å kombinere ulike typer i samme rutine?

Jeg bruker Cosrx bha/aha toner morgen og kveld (bruker rens med høy ph), mild vit.c om morgenen (Ole Henriksen, ikke særlig aktiv) og AHA fra Ole Henriksen om kvelden. Nå har jeg begynt å introdusere BHA, foreløpig alene hver tredje dag og lurer på om jeg skal driste meg til å legge begge typene på sikt, når jeg øker bruken :question:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ToneO

Jeg bruker kun syrene om morgenen nå, pga jeg bruker Exuviance Super Reinol 1% hver kveld og Retinol og syrer kan visst ikke brukes sammen, da de ødelegger effekten for hverandre. Men de kan fint brukes hver for seg, feks syrer om morgen og Retinol på kvelden eller annenhver dag.

Min morgenrutine er Dermalogica Special Cleansing Gel (ph 5,5) først, Cosrx BHA Blackhead Power Liquid og lar den tørke, Cosrx Whitehead Power Liquid rett over og lar de virke så lenge jeg har tid til. Det kan være alt fra 2-5 min når jeg skal på jobb eller 20-30 min om jeg har fri. Men føler at når jeg bruker begge to sånn over hverandre, at de ikke trenger å virke så lenge, som når jeg bare brukte en av gangen, for å få samme effekt.

Så kjører jeg på videre med serum og/eller essence, lotion/krem,  SPF, alt etter hva jeg føler huden trenger den dagen. :)

Bruker ikke Cosrx Aha/bha toneren, følte det ble for mye for huden og den ble rød og irritert. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie

@ToneO (jeg maser voldsomt på deg for tiden): Hvordan synes du effekten av Exuviance Super Retinol er? Jeg har brukt Avene Eluage og Ystheal, men leter etter alternativer nå som jeg ikke orker mer Feelunique, og dette serumet virker lovende til en ikke altfor ille pris.

Generelt ser jeg at mange anbefaler antioksidanter/vitamin C på morgen, og at man alternerer mellom syrer og retinoider på kveld. Retinoider har også peelende effekt, så man trenger ikke begge deler samtidig.

Endret av Magpie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ToneO
1 time siden, Magpie said:

@ToneO (jeg maser voldsomt på deg for tiden): Hvordan synes du effekten av Exuviance Super Retinol er? Jeg har brukt Avene Eluage og Ystheal, men leter etter alternativer nå som jeg ikke orker mer Feelunique, og dette serumet virker lovende til en ikke altfor ille pris.

Generelt ser jeg at mange anbefaler antioksidanter/vitamin C på morgen, og at man alternerer mellom syrer og retinoider på kveld. Retinoider har også peelende effekt, så man trenger ikke begge deler samtidig.

Hehe, det går bra! ;)

Jeg liker det veldig godt, mye bedre enn ZO Retamax, som også er 1%, men som er mye vanskeligere å kontrollere mtp flassing. Eneste stedet jeg har flasset med denne, er rundt øynene. Så måtte ta det litt rolig i begynnelsen og kunne kun bruke det annenhver kveld i ca 3 uker før jeg økte til hver kveld. Ellers ble det mye flassing og svie, men ikke så galt som det ble med Retamax. :P 

Muligens jeg ikke trenger å bruke det hver kveld heller, men jeg klarer ikke å holde styr på hva heg brukte kvelden før, da må jeg nok lage meg en liste! :giggle: 

Leser litt forskjellig ang dette, men leste nylig at man kunne bruke Retinol hver kveld til man merket effekt og redusering av rynker,  så kunne man vedlikeholde ved å bruke det annenhver/hver tredje dag etterpå. 

Ser jo at det helst skal på helt ren hud, men siden det gir veldig lite fukt og næring,  så har jeg begynt å bruke enten et fuktserum, som Skinfod Watery Berry serum og/eller Missha Night Repair Ampoule, under og gjerne CosRX Hyaluronic Acid Intensive Cream over og Innisfree Eco Science Eye Cream. Da blir det mindre flassing og "bivirkninger", men sikkert også mindre effektivt.. :cute:

Har lest ulike meninger angående Retinol og at det er peelende, enkelte mener at det ikke er peelende i det hele tatt. Og at det er kun på grunn av at huden blir irritert og sår at man flasser og at det ikke har noe med eksfoliering å gjøre.. Ikke vet jeg,  hva mener du? :giggle:

Edit: Angående effekt, vet jeg ikke helt hva som gjør hva mtp at jeg bruker både syrer og Retinol, men jeg har merket stor forbedring i huden min spesielt den siste måneden og to. Mindre porer, mindre småkviser/humper og kviser, mye mindre olje og blankhet og en del av melasmaen har lysnet en del. Så hva som gjør susen, vet jeg ikke, men tør ikke å ta bort noe ihvertfall! ;)

Endret av ToneO

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie

Denne artikkelen synes jeg er fin når det gjelder hvordan retinoider (inkludert retinol) virker. Det ser ut som om de stimulerer cellefornyelsen, som går tregere når man blir eldre, og på den måten vil ny, frisk hud komme opp i dagen. Så det er muligens det som menes med at retinol har en slags peelende effekt? Jeg har brukt Avene Eluage og Ystheal en stund nå, og har ikke flasset i det hele tatt. Disse inneholder retinaldehyde, som er sterkere enn retinol, men nå har Avene tatt bort i hvertfall Eluage fra markedet, så da tenkte jeg å teste noe annet, ikke minst fordi det kun er fra FU jeg har fått tak i dem i det siste. Når det gjelder syrer, har jeg brukt Dr. Wu (taiwansk merke) med 18% bittermandelsyre (mandelic acid), men denne er muligens litt for mild, og mot tørr hud og melasma er melkesyre det mest gunstige, så jeg har forsøkt meg på milde ukentlige peeler, uten at jeg har klart å være konsekvent. Elizabeth Arden Pro inneholder også melkesyre, men jeg vet ikke om ph-verdi og syrekonsentrasjon er stor nok til å ha annen effekt enn en fuktbindende, og jeg vil jo helst ha billigere produkter der jeg kjenner til fakta om produktet.

Min melasma er også mildnet litt, men vinteren har nok endel av skylda, for jeg er blekere enn på lenge (på en dum måte, ikke på Snøhvit-måten). Men arrene etter at jeg reagerte sterkt på et eller annet i sommer, er fortsatt ganske fremtredende, så jeg må nok være tålmodig der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ToneO
17 timer siden, Azur said:

Jeg har en pause fra asiasyrer, og har brukt Bioelements Sleepwear som nattkrem i det siste. Jeg ser den inneholder Retinol. Hvordan finner jeg ut hvor mye i prosent?

Du kan kanskje sende en mail til de og spørre? Finner ingenting på siden deres, men ser at Retinol står ca midt i ingredienslisten, vet ikke hvor mye det vil tilsvare, men jeg tipper at det ikke er så mye.. :)

Angåande syrer, jeg har en bror på 23 år som sliter veldig med kviser, og han har brukt mye penger på både hudpleie og behandlinger.

Han ble mye bedre når han brukte Elixir produkter, men han følte de mistet effekt etter en stund og kvisene kom tilbake. Jeg tror muligens heller at det var at han ble litt sløvere når han fikk så god effekt, men han vil ikke tilbake på Elixir. Så har hjulpet han å bestille CosRX BHA Blackhead og AHA Whitehead, CosRX Oil-Free Ultra Moisturizer, CosRX 96 Snail Essence (for leging av kviser og arr) og Biore Perfect Face Milk SPF 50 for å matte ned og solbeskyttelse. Han har syrerens fra Neostrata og Elixir fra før, begge med ph på ca 5-5,5.

Jeg har litt samme regime (++) og det har hjulpet meg veldig, men nå bruker jeg jo 1% Retinol i tillegg, så lurer litt på om han også burde hatt Retinol i rutinen sin, for å få best mulig effekt, eller om syrene og fukt blir nok.. @Magpie, du er jo vårt hud- og ingrediensorakel, hva tror du? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie

@ToneO: Jeg ville bedt ham om å snakke med fastlegen, og kanskje få resept på enten Differin eller Epiduo, som litt samme virkemidler, men i mer konsentrert versjon. Dessverre får man ikke utskrevet disse annet enn mot akne (altså ikke som antiagingvirkemiddel) i Norge, men siden det nettopp er den bruken han trenger, ville jeg startet hos legen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ToneO
5 timer siden, Magpie said:

@ToneO: Jeg ville bedt ham om å snakke med fastlegen, og kanskje få resept på enten Differin eller Epiduo, som litt samme virkemidler, men i mer konsentrert versjon. Dessverre får man ikke utskrevet disse annet enn mot akne (altså ikke som antiagingvirkemiddel) i Norge, men siden det nettopp er den bruken han trenger, ville jeg startet hos legen.

Ja, han har vurdert Roaccutan tidligere, men det blir muligens litt heftig. Får få han til å snakke med fastlegen.  Takk for tipset! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BD

Dere som bruker både AHA og BHA, merker dere stor forskjell på å bruke begge kontra å bruke bare den ene? Jeg har brukt en 2% BHA i noen år, og har alltid oppfattet det sånn at å bruke både BHA og AHA er litt overflødig, og at man velger én av dem basert på hudtype (AHA for tørr, BHA for fet). Jeg er fornøyd med effekten av BHA, men er nysgjerrig på om jeg kan få bedre effekt av å prøve en type AHA og alternere litt mellom dem. Har litt smånupper og ruglete hud i pannen som jeg liksom aldri blir helt kvitt, vet nesten ikke om det faktisk er tette porer eller ikke, og lurer derfor på om AHA kanskje kan hjelpe siden den eksfoliere mer på overflaten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen

@BD Jeg har inntrykk av at det er veldig individuelt, noen har hud som liker ene bedre enn andre (og det trenger ikke være den som er anbefalt ut i fra hudtype som funker best), andre må kombinere begge typene for å få noen wow-effekt. Jeg husker så klart ikke hvem det var som skrøt av AHA, men jeg mener det var en her som likte AHA godt for nupper som BHA ikke tok..? Mener det var midt i asia-tråden, om jeg nå ikke blander med en av Facebookgruppene jeg er med i ;)

AHA kan fås relativt billig i merker som Cosrx og Mizon (i allefall sammenlignet med norske alternativer), så er jo verdt å teste :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingrid

I kveld har jeg prøvd BHA (cosrx) over hele ansiktet for første gang. Gått bra med på bare nesen før, så dette blir spennende å se :) 

Jeg synes dette med ph og rens er veldig interessant, men jeg har ikke funnet ut hvilken ph oskia-rensen min har. Har funnet for et par andre vestlige. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone

Jeg begynte med BHA (Cosrx Blackhead) for ei tid tilbake, og merket veldig fort god effekt. Huden ble klarere og finere og et område på kjeven som jeg aldri har fått has på ble merkbart bedre - men det ble aldri helt bra. Jeg har derfor vurdert å kjøpe AHA (Cosrx Whitehead) i tillegg for å se om det hjelper, jeg har tidligere hatt grei effekt av glykolsyre.

I går fikk jeg Jolsepakke med en prøve på Cosrx Whitehead, og slang den på i går kveld. Det høres sykt ut, og det er mulig det er innbilning, men jeg er temmelig sikker på at det i morges allerede var vesentlig bedre. Nå har jeg på siste rest av prøven min, og oppdaget for sent at jeg tok dem på i feil rekkefølge (tok AHA før BHA, men men), men jeg kjenner jeg vurderer kjøp altså... Det eneste ankepunktet er spylukta altså, den som jeg var helt overbevist om at ble overdrevet av alle andre - men nei... :P  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen

Har en prøve på den (pluss de 100 neolii prøvene på div. Aha og bha), men tørr ikke prøve nå som jeg introduserer så mye annet. En dag...en vakker dag må alt være introdusert godt nok :grin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingrid

Skulle ønske jeg fikk noen prøver på Cosrx sin Aha, om bare for å lukte på den og være med i gjengen :P men nei, har bare fått prøver på bha av de to, men det er også litt kjekt til jeg skal til Frankrike i 6 dager om ei uke, slipper å ta med meg hele bhaflaska for én gangs bruk:cute: ikke merket noe negativt etter første all-over bruk, men fortsetter å være forsiktig noen uker tror jeg.

Litt skeptisk til at cosrx sin aha har 7% glykolsyre, mens de aha-produktene jeg har fra før, alpha h liquid gold og pixi glow toner, er 5% og jeg synes de er ganske sterke. Bruker de ikke nå siden jeg prøver meg på bha heller. Nå er det jo ikke bare % som betyr noe da, andre ingredienser kan påvirke såklart, men jeg er likevel litt skeptisk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone
11 timer siden, Tone said:

I går fikk jeg Jolsepakke med en prøve på Cosrx Whitehead, og slang den på i går kveld. Det høres sykt ut, og det er mulig det er innbilning, men jeg er temmelig sikker på at det i morges allerede var vesentlig bedre. 

11 timer siden, lykkelitenen said:

Har en prøve på den (pluss de 100 neolii prøvene på div. Aha og bha), men tørr ikke prøve nå som jeg introduserer så mye annet. En dag...en vakker dag må alt være introdusert godt nok :grin:

39 minutter siden, Ingrid said:

Skulle ønske jeg fikk noen prøver på Cosrx sin Aha, om bare for å lukte på den og være med i gjengen :P men nei, har bare fått prøver på bha av de to, men det er også litt kjekt til jeg skal til Frankrike i 6 dager om ei uke, slipper å ta med meg hele bhaflaska for én gangs bruk:cute: ikke merket noe negativt etter første all-over bruk, men fortsetter å være forsiktig noen uker tror jeg.

Litt skeptisk til at cosrx sin aha har 7% glykolsyre, mens de aha-produktene jeg har fra før, alpha h liquid gold og pixi glow toner, er 5% og jeg synes de er ganske sterke. Bruker de ikke nå siden jeg prøver meg på bha heller. Nå er det jo ikke bare % som betyr noe da, andre ingredienser kan påvirke såklart, men jeg er likevel litt skeptisk. 

Det var ikke innbilning.... To netter med AHA og urenhetene er nesten borte!! Jeg trenger ei flaske, og det asap! Skulle ønske Vita solgte sånt.. :P  

Fortalte for øvrig Jonas om denne fantastiske "spysyra".

"Har du magesyræ i fjæse sa du??"

:giggle: 

Endret av Tone

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ToneO
2 timer siden, Tone said:

Det var ikke innbilning.... To netter med AHA og urenhetene er nesten borte!! Jeg trenger ei flaske, og det asap! Skulle ønske Vita solgte sånt.. :P  

Fortalte for øvrig Jonas om denne fantastiske "spysyra".

"Har du magesyræ i fjæse sa du??"

:giggle: 

Så bra! :D Lot du den virke da eller smurte du neste steg rett over? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone
19 timer siden, ToneO said:

Så bra! :D Lot du den virke da eller smurte du neste steg rett over? 

Lot den virke i rundt tyve minutter, sånn cirka :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen

Jeg har brukt BHA hver tredje kveld nå en liten stund og i går gamblet jeg på å ta over AHAen min fra Ole Henriksen. Funket fint det! Nå er dilemmaet om jeg skal fortsette med begge to over hverandre og øke hyppigheten til jeg kan bruke det hver dag (omg, det kommer til å ta så sykt mye tid om kvelden...!) eller om jeg skal satse på å bruke de annen hver dag. Nå kommer det jo også nytt vit.C serum i posten i løpet av April og jeg er utrolig usikker på hvordan jeg skal introdusere den. Nå bruke rjeg Vit.C på morgenen, men med OST sitt er det uaktuelt (båe tmed tanke på tid og ev. oksidering).

Å bruke koreaprodukter og syrer krever planlegging :pulling-hair:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen
8 minutter siden, Bella said:

Hvor kjøper dere Cosrx?

roseroseshop.com og wishtrend.com :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingrid

Bah, jeg er så usikker på mitt ahabehov, og tidligere erfaring med glykolsyre tilsier at det fører til tørrhet og flassende hud.. Egentlig tror jeg det er bha huden min trenger mest, så jeg lurer på å gå fra en til to ganger i uka, i stedet for å innføre aha for å ha en gang hver. 

Jeg ser ikke helt at det er nødvendig å bruke syrene hver dag, selv om man har bygd opp toleransen. Det er heller ikke noe jeg har lyst til å bli avhengig av, det tar jo så mye tid. Og så har jeg brukt litt tid nå på å gjøre huden bedre med fukt, så det vil jeg ikke overexfoliere bort, ikke så sikker på at jeg klarer å skjønne at det er det som skjer og stoppe i tide heller. Lest noen skrekkhistorier på Reddit som gjør at jeg tar det helt med ro :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie
10 minutes ago, Ingrid said:

Bah, jeg er så usikker på mitt ahabehov, og tidligere erfaring med glykolsyre tilsier at det fører til tørrhet og flassende hud.. Egentlig tror jeg det er bha huden min trenger mest, så jeg lurer på å gå fra en til to ganger i uka, i stedet for å innføre aha for å ha en gang hver. 

Jeg ser ikke helt at det er nødvendig å bruke syrene hver dag, selv om man har bygd opp toleransen. Det er heller ikke noe jeg har lyst til å bli avhengig av, det tar jo så mye tid. Og så har jeg brukt litt tid nå på å gjøre huden bedre med fukt, så det vil jeg ikke overexfoliere bort, ikke så sikker på at jeg klarer å skjønne at det er det som skjer og stoppe i tide heller. Lest noen skrekkhistorier på Reddit som gjør at jeg tar det helt med ro :P 

Kanskje du kan prøve  bittermandelsyre? Det er mildere enn glykolsyre for meg, og jeg kan bruke den 1-2 ganger pr uke og ser fine resultater i hvor glatt og fin, og uten flak huden blir. Jeg har brukt Dr. Wu (taiwansk merke) til nå, men har akkurat bestilt denne, fordi det er dobbelt så mye for pengene. :) Mandelic acid er litt som en mellomting, og føles mindre hardt for huden enn glykolsyre, og for meg som har ganske tynn hud, og som lett blir flassete og fuktfattig, er det en fin syre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingrid
14 minutter siden, Magpie said:

Kanskje du kan prøve  bittermandelsyre? Det er mildere enn glykolsyre for meg, og jeg kan bruke den 1-2 ganger pr uke og ser fine resultater i hvor glatt og fin, og uten flak huden blir. Jeg har brukt Dr. Wu (taiwansk merke) til nå, men har akkurat bestilt denne, fordi det er dobbelt så mye for pengene. :) Mandelic acid er litt som en mellomting, og føles mindre hardt for huden enn glykolsyre, og for meg som har ganske tynn hud, og som lett blir flassete og fuktfattig, er det en fin syre.

Oo, takk for tips, dette skal jeg lese mer om! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider