Gammeljåla

Nettsteder som analyserer innholdet i hudpleie og sminke

Anbefalte innlegg

Gammeljåla

Hei, jeg skriver dette i en egen tråd... håper det passer under "generelt".

Når jeg leser en anbefaling om et produkt, bruker jeg å google det og lese flere omtaler, før jeg eventuelt kjøper det.

I min leting etter ingredienser, så har jeg sett mange bloggere vise til CosDNA. Ligger det inne flere treff, sjekker jeg gjerne to eller tre for å se at de har samme ingredienser.

Regnes CosDNA som et "seriøst" sted? Jeg vet at det er brukere som legger inn ingrediensene, derfor kryssjekker jeg.

Jeg har sett at Fifty Shades of Snail snakker veldig mye om innholdet i produktene. Regnes hun som seriøs, at hun vet hva hun snakker om?

Hvilke blogger leser dere? Stoler dere mer på enkelte kilder enn andre? Leser dere hva andre brukere her på forumet anbefaler, og kjøper det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen

"Fiddy" regner jeg som ganske seriøs, selv om hun ikke har noen utdannelse innefor feltet (så vidt jeg vet, har dog ikke sjekket etter). Hun er aktiv på flere fora, reddit og har lang erfaring, samt gode "conections" innenfor miljøet. Hun skriver ærlig og ut i fra sin hud og sine erfaringer og prøver ikke å belære noen. Hun er gjerne ikke den som har mest kildehenvisninger i omtalene sine, men siden hun ikke driver  med aktiv "belæring" eller pøser ut med påstander, så syntes jeg det er helt greit. Jeg er også glad i Snow white and the asian pear. Hun skriver veldig informativt og tar for seg en helt del aktuelle tema innenfor hudpleie, godt backet opp med kilder og enkle og gode forklaringer på tungt stoff. Det er så klart variasjon i kildene hennes, noen tema er nok definitivt lettere å finne gode, åpne kilder på enn andre, men hun gjør en innsats for å finne flere kilder og hun tar ikke alt hun får servert for god fisk.

Kind of stephen er også en fin blogg, han står godt plantet med begge beina innefor bransjen og har gode og informative innlegg, sett med øynene til en "lab-rotte" såvel som en "beauty-junkie". Og så er han verdens søteste, det hjelper jo også :clap:

Cosdna bruker jeg mye selv, jeg tar ingrediensoversiktene seriøse, jeg har ikke kommet over mye ulikheter annet en hos prodkter som har endret formula (jeg sjekker også alle under samme produkt, av samme grunn som deg). Jeg er litt mer så som så til poenggivningen med acnetriggere og sikkerhet, der forolder jeg meg til hva min hud tåler, ikke hva andre mener den burde tåle.

Ellers leter jeg selv opp omtaler og bruker forumet aktivt (man finner gjerne sin hud-tvilling om ma er aktiv her inne og man lærer medlemmene å kjenne og vet hvem man kan spørre om hva). Jeg leser gjerne flere omtaler før jeg bestemmer meg og jeg leser de med kritiske øyne. Mange er veldig happy go lucky med rosa briller når de skriver, så jeg prøver å legge merke til formuleringer og om det er noe som ikke kommer med i omtalen. F.eks. å skrive at en krem lukter godt, er billig og lett å få tak i er ikke nok, jeg vil vite om konsistens, hvordan den kjennes på og hvordan huden liker den etter lang tid. Jeg leste meg opp på en rens for litt siden og bet meg merke i at mange skrev at huden føltes stram og vedig ren ut ette bruk, men at det betydde at rensen virket. Det er slike omtaler som får meg til å styre unna, fordi negative egenskaper bortforklares og fremstilles som positive. No thanks!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BD

Jeg sjekker også ofte CosDNA, men kun for selve ingredienselisten, ikke "analysen". Ellers er jeg fan av beautypedia, sjekker ofte anmeldelsene der for å se kommentarene de har på ingredienser. Beautypedia kan jo eksempelvis gi lavere karakter til et produkt basert på at produktet ikke lever opp til påstandene de har, eller at det ikke er bredspektret SPF i en foundation, så det er lurt å lese anmeldelsen og ikke bare sjekke ratingen. Så selv om man ikke kan sluke alt rått, synes jeg beautypedia er en veldig god ressurs :) Ellers sjekker jeg ofte carolinehirons også, hun har i tillegg til anmeldelser mye generell info om hudpleie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone
On 20.5.2016 at 15.15, lykkelitenen said:

"Fiddy" regner jeg som ganske seriøs, selv om hun ikke har noen utdannelse innefor feltet (så vidt jeg vet, har dog ikke sjekket etter). Hun er aktiv på flere fora, reddit og har lang erfaring, samt gode "conections" innenfor miljøet. Hun skriver ærlig og ut i fra sin hud og sine erfaringer og prøver ikke å belære noen. Hun er gjerne ikke den som har mest kildehenvisninger i omtalene sine, men siden hun ikke driver  med aktiv "belæring" eller pøser ut med påstander, så syntes jeg det er helt greit. Jeg er også glad i Snow white and the asian pear. Hun skriver veldig informativt og tar for seg en helt del aktuelle tema innenfor hudpleie, godt backet opp med kilder og enkle og gode forklaringer på tungt stoff. Det er så klart variasjon i kildene hennes, noen tema er nok definitivt lettere å finne gode, åpne kilder på enn andre, men hun gjør en innsats for å finne flere kilder og hun tar ikke alt hun får servert for god fisk.

Kind of stephen er også en fin blogg, han står godt plantet med begge beina innefor bransjen og har gode og informative innlegg, sett med øynene til en "lab-rotte" såvel som en "beauty-junkie". Og så er han verdens søteste, det hjelper jo også :clap:

Cosdna bruker jeg mye selv, jeg tar ingrediensoversiktene seriøse, jeg har ikke kommet over mye ulikheter annet en hos prodkter som har endret formula (jeg sjekker også alle under samme produkt, av samme grunn som deg). Jeg er litt mer så som så til poenggivningen med acnetriggere og sikkerhet, der forolder jeg meg til hva min hud tåler, ikke hva andre mener den burde tåle.

Ellers leter jeg selv opp omtaler og bruker forumet aktivt (man finner gjerne sin hud-tvilling om ma er aktiv her inne og man lærer medlemmene å kjenne og vet hvem man kan spørre om hva). Jeg leser gjerne flere omtaler før jeg bestemmer meg og jeg leser de med kritiske øyne. Mange er veldig happy go lucky med rosa briller når de skriver, så jeg prøver å legge merke til formuleringer og om det er noe som ikke kommer med i omtalen. F.eks. å skrive at en krem lukter godt, er billig og lett å få tak i er ikke nok, jeg vil vite om konsistens, hvordan den kjennes på og hvordan huden liker den etter lang tid. Jeg leste meg opp på en rens for litt siden og bet meg merke i at mange skrev at huden føltes stram og vedig ren ut ette bruk, men at det betydde at rensen virket. Det er slike omtaler som får meg til å styre unna, fordi negative egenskaper bortforklares og fremstilles som positive. No thanks!

Enig i veldig mye av dette her! (Og det jeg ikke er enig i har jeg bare ikke erfaring med (Kind of Stephen), jeg er altså ikke uenig heller :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gammeljåla

Kommer tilbake litt sent, takk for svar! Jeg er glad for at CosDNA ikke er helt på bærtur. Jeg er oppmerksom på irritanter og aknetriggere når jeg sjekker produkter for sønnen min. Jeg får en kvise i ny og ne, men det er lenge imellom.

Det var Fiddy som fikk meg over på Koreanske saker. Jeg synes mange av de andre artiklene jeg hadde lest om Kbeauty hadde så overveldende unge jenter. Jeg tenkte, ja alt ser jo bra ut på 18-åringer. Fiddy ser litt mer voksen ut, ikke at jeg aner hvor gammel hun er.... :)

Endret av Gammeljåla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider