Moncabang

Isotretinoin

Anbefalte innlegg

Moncabang

Hei alle fine damer? 

Jeg har hatt problemer med huden siden jeg ble gravid med min eldste for over 7 år siden. Nå fikk jeg min tredje baby for snart 5 måneder siden og huden er verre en noengang. Jeg har fått time hos hudlege om noen måneder og kommer til å be om Iso. Jeg er blitt 30 år og syns jeg er for gammel for kviser? Er det noen av dere som har erfaring med å gå på disse pillene som vil dele litt med meg??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora

Hva annet har du prøvd? Har ikke gått på iso selv, men vet det er en kraftig kur. Tror det var iso broren min gikk på, og han ble utrolig trøtt og sov hele tiden. Kan være vanskelig hvis du har 3 barn og du går på medisiner som gjør deg trøtt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Moncabang

Jeg har prøvd stort sett alt annet, fra epiduo til tetracykliner, og alt i mellom. Dette er nok siste utvei for meg dessverre. Hadde det i det minste kun vært kviser, men alle kvisene jeg får etterlater også små arr i huden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora
5 minutter siden, Moncabang skrev:

Jeg har prøvd stort sett alt annet, fra epiduo til tetracykliner, og alt i mellom. Dette er nok siste utvei for meg dessverre. Hadde det i det minste kun vært kviser, men alle kvisene jeg får etterlater også små arr i huden. 

Skjønner! Ikke noe gøy med kviser og arr. @Andrea har vel erfaring med iso? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea

Tittet gjennom forumet og oppdaget dette nå, kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke har svart!

Hvis det isotretinoin er du sikkert i gang allerede, men jeg kan jo skrive litt for andre sin del også.

Jeg er 21 år nå, og har tatt isotretinoin i to omganger (når jeg var 13/14 og 16/17, kanskje?! Har fortrengt det :P) og er kanskje snart på runde nummer tre. Første gang jeg tok iso var jeg ganske ung, og det var grusomt. I starten ble hele ansiktet mitt fylt av byller, og det var forferdelig vondt. Kunne ikke smile uten at det gjorde vondt. Huden ble forferdelig tørr og flasset kjempemye lenge. Leppene også - de sprakk i hytt og pine og var vonde og stramme, i tillegg til flassing. Jeg begynte å blø neseblod, noe jeg aldri har gjort før eller etter iso. Nesen og øynene ble veldig tørre. Jeg fikk eksem på hendene, så de var som sandpapir og sprakk til blods. Jeg fikk også noen dager med så intense hodepiner at jeg ikke kunne ha på lys inne eller se dagslys. Heldigvis var ikke det så ofte, og da hoppet jeg bare over en dag med piller :) Jeg følte meg generelt dårlig under begge kurene, men om det var en bivirkning av medisinene eller om jeg følte meg sånn pga alle bivirkningene vet jeg ikke. 

Da jeg var ferdig med den første kuren var jeg totalt kvisefri for første gang på mange år, og det var helt fantastisk. Det var verdt det! Etter to eller tre år (husker ikke?!) kom kvisene tilbake, og det ble så ille at jeg startet på en ny kur med iso. Det var like ille den gangen, men jeg grudde meg jo veldig siden jeg visste hva jeg gikk til. 

Nå er det noen år siden kur nummer to, og kvisene er tilbake. Jeg tok tetracyklin i sommer siden jeg ikke ville ta iso en gang til, men kvisene kom fort tilbake etter at jeg ble ferdig. 

Det er noen som sliter med ettervirkninger av iso, men det vet jeg ikke så veldig mye om. Jeg har tørr hud og tørre lepper hele året, og tror det er pga iso. 

Jeg tok en ganske sterk dose (synes å huske at maksdose er 1mg per kg, og jeg tok 60mg på 50kg på det meste), så det er ikke så rart at jeg opplevde det som fælt. Hadde sikkert hatt det mye lettere med lavere dose, men jeg ville bare ha det vekk og fulgte legen sitt råd. 

De fleste forblir så og si kvisefrie resten av livet etter en kur, så jeg er maks uheldig virker det som. Siden jeg har hatt så kjipe opplevelser foreslo legen nå en lavdosekur over lengre tid (20 mg annenhver dag), og hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det skal jeg oppdatere på hvordan det er i forhold. Det er mange som ikke får noen særlige bivirkninger, men alle får tørr hud og tørre lepper. Noen mer enn andre, men mange er heldige også :) 

Selvom jeg ikke er kvisefri lenger er huden min mye bedre enn før iso, altså! Før hadde jeg store byller i hele ansiktet, på deler av halsen, brystet og ryggen. Nå får jeg kun "vanlige" kviser i ansiktet (noen ganger øverst på halsen), og aldri på ryggen eller brystet.

Jeg synes iso er en absolutt siste utvei siden det kan tære så veldig på kropp og sinn, men det er virkelig en lifesaver for de som virkelig sliter!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Moncabang
On 20. oktober 2016 at 0.48, Andrea said:

Tittet gjennom forumet og oppdaget dette nå, kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke har svart!

Hvis det isotretinoin er du sikkert i gang allerede, men jeg kan jo skrive litt for andre sin del også.

Jeg er 21 år nå, og har tatt isotretinoin i to omganger (når jeg var 13/14 og 16/17, kanskje?! Har fortrengt det :P) og er kanskje snart på runde nummer tre. Første gang jeg tok iso var jeg ganske ung, og det var grusomt. I starten ble hele ansiktet mitt fylt av byller, og det var forferdelig vondt. Kunne ikke smile uten at det gjorde vondt. Huden ble forferdelig tørr og flasset kjempemye lenge. Leppene også - de sprakk i hytt og pine og var vonde og stramme, i tillegg til flassing. Jeg begynte å blø neseblod, noe jeg aldri har gjort før eller etter iso. Nesen og øynene ble veldig tørre. Jeg fikk eksem på hendene, så de var som sandpapir og sprakk til blods. Jeg fikk også noen dager med så intense hodepiner at jeg ikke kunne ha på lys inne eller se dagslys. Heldigvis var ikke det så ofte, og da hoppet jeg bare over en dag med piller :) Jeg følte meg generelt dårlig under begge kurene, men om det var en bivirkning av medisinene eller om jeg følte meg sånn pga alle bivirkningene vet jeg ikke. 

Da jeg var ferdig med den første kuren var jeg totalt kvisefri for første gang på mange år, og det var helt fantastisk. Det var verdt det! Etter to eller tre år (husker ikke?!) kom kvisene tilbake, og det ble så ille at jeg startet på en ny kur med iso. Det var like ille den gangen, men jeg grudde meg jo veldig siden jeg visste hva jeg gikk til. 

Nå er det noen år siden kur nummer to, og kvisene er tilbake. Jeg tok tetracyklin i sommer siden jeg ikke ville ta iso en gang til, men kvisene kom fort tilbake etter at jeg ble ferdig. 

Det er noen som sliter med ettervirkninger av iso, men det vet jeg ikke så veldig mye om. Jeg har tørr hud og tørre lepper hele året, og tror det er pga iso. 

Jeg tok en ganske sterk dose (synes å huske at maksdose er 1mg per kg, og jeg tok 60mg på 50kg på det meste), så det er ikke så rart at jeg opplevde det som fælt. Hadde sikkert hatt det mye lettere med lavere dose, men jeg ville bare ha det vekk og fulgte legen sitt råd. 

De fleste forblir så og si kvisefrie resten av livet etter en kur, så jeg er maks uheldig virker det som. Siden jeg har hatt så kjipe opplevelser foreslo legen nå en lavdosekur over lengre tid (20 mg annenhver dag), og hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det skal jeg oppdatere på hvordan det er i forhold. Det er mange som ikke får noen særlige bivirkninger, men alle får tørr hud og tørre lepper. Noen mer enn andre, men mange er heldige også :) 

Selvom jeg ikke er kvisefri lenger er huden min mye bedre enn før iso, altså! Før hadde jeg store byller i hele ansiktet, på deler av halsen, brystet og ryggen. Nå får jeg kun "vanlige" kviser i ansiktet (noen ganger øverst på halsen), og aldri på ryggen eller brystet.

Jeg synes iso er en absolutt siste utvei siden det kan tære så veldig på kropp og sinn, men det er virkelig en lifesaver for de som virkelig sliter!

Takk for svar? Jeg er faktisk ikke i gang med det enda fordi jeg fortsatt ammet når jeg var hos hudlegen. Vi har satt opp em startdato i slutten av november, men jeg er fortsatt veldig i tenkeboksen på om dette er noe jeg vil utsette meg for...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gammeljåla
12 timer siden, Moncabang said:

Takk for svar? Jeg er faktisk ikke i gang med det enda fordi jeg fortsatt ammet når jeg var hos hudlegen. Vi har satt opp em startdato i slutten av november, men jeg er fortsatt veldig i tenkeboksen på om dette er noe jeg vil utsette meg for...

Bruker du AHA eller BHA syrer i hudpleien?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea
On 23. oktober 2016 at 1.02, Moncabang said:

Har du startet med det? :) 

Jeg var hos hudlege i dag, og har startet ny kur. Jeg fortalte om bekymringene mine mtp bivirkninger, og legen foreslo en kur over 3 år (!!), med 1-2 tabletter i uka. Han sa at effekten blir den samme, siden totalt antall tabletter er det som teller. Ulempen var jo at jeg må ta graviditetstest og blodprøve hver måned i tre år. Det gikk veldig fort og jeg hang ikke helt med, og plutselig var det bestemt at jeg skulle ta 1 tablett om dagen. Hvis jeg skal ta en tablett om dagen hele tiden er jeg jo ferdig om 300 dager. Legen "lurte" systemet og skrev ut resept til 60 dager, og det er jo ikke lov. Jeg er ikke fan av det, men restriksjonene er jo pga farene ved graviditet, og den delen styrer jeg jo selv :silly: Jeg er lit forvirret nå, men jeg starter med en tablett om dagen og tar det derfra..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea

Har tatt 12 piller på 3 uker nå. Huden har blitt værre og værre. Jeg har fått flere cyster uten puss (ikke synlig hvertfall), og en del småkviser. All hyperpigmentering har tatt helt av - er kjemperød!

Av bivirkninger foreløpig er jeg tørr og flasser. Har for det meste gått uten sminke og smurt meg flere ganger om dagen, så det er absolutt ikke ille. Jeg er helt hysterisk ang leppene, så de har det bra :) Jeg blør litt neseblod. Ikke så mye at det renner, men så lite at det blir værende i nesa og størkner :sick: Øynene er også tørre. Har kjøpt øyedråper, så det går fint foreløpig. Bortsett fra linser..! Gikk med linser i 12 timer i går. Dryppet utover dagen, men øynene var ganske såre på slutten av dagen. Da jeg våknet i dag hadde det ene øyet klistret seg sammen, og det var sånn "øyekatar-puss" i begge øynene. Heldigvis har jeg ikke sett mer til det utover dagen. Spent på hvordan det blir fremover, for jeg vil jo gjerne bruke linser innimellom. Jeg gråter også veldig mye. I det amerikanske pakningsvedlegget står "gråtetokter" oppført som en bivirkning. Tror ikke det gjør det i det norske. Jeg gråter en del til vanlig (:loser:), men nå er det helt crazy haha.

Jeg styrer inntaket etter bivirkningene nå. I jula tok jeg flere dager pause på rad, så nå i januar har jeg tatt hver dag. I dag tar jeg pause, og så fortsetter jeg annenhver dag en liten periode tror jeg. Jeg føler meg så fæl nå, med både kvisere og flassende hud (nytter ikke med sminke), og når jeg gråter bare fordi noen tok mitt favorittrom på skolen liksom :giggle: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DivaG

Jeg er på 4 uka med to tabletter om dagen. Huden min har tatt det veldig bra, ikke spesielt tørr, leppene derimot. De har sår, og munnvikene sprekker så grusomt. Har fått fryktelig tørre øyne, så måtte gå til innkjøp av øyedråper. Men seriøst, disse leppene gåt meg på nervene! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Maklo
14 minutter siden, DivaG said:

Jeg er på 4 uka med to tabletter om dagen. Huden min har tatt det veldig bra, ikke spesielt tørr, leppene derimot. De har sår, og munnvikene sprekker så grusomt. Har fått fryktelig tørre øyne, så måtte gå til innkjøp av øyedråper. Men seriøst, disse leppene gåt meg på nervene! 

Jeg husker jeg måtte ha med meg Elizabeth Arden 8 hour cream inn i spinningsalen for jeg ble så ufattelig tørr på leppene når jeg trente :giggle:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DivaG
1 time siden, Marie Maklo said:

Jeg husker jeg måtte ha med meg Elizabeth Arden 8 hour cream inn i spinningsalen for jeg ble så ufattelig tørr på leppene når jeg trente :giggle:

Carmex-tuben passer mistenkelig godt i den lille lomma for nøkler eller mp3 spiller :rotfl:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DivaG

Jeg bestilte meg laneige over night sleeping mask. Den er helt super når jeg vil pynte truten litt selv om det er heeeelt uaktuelt å bruke gloss eller stift nå. Den gir pen farge, masse shine, og god pleie! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Maklo

@DivaG og @Andrea hvordan går det med dere?

Jeg vurderer å ta en ny runde. Jeg har ikke snakket med legen enda, så jeg vet ikke om jeg får lov. Huden er ikke så ille som før kuren, men det siste halvåret har jeg fått mer og mer kviser, og nå er det ganske ille på brystet :/ Jeg vet ikke hvor ille jeg skal la det bli for jeg prøver på nytt?

Jeg har ikke lyst til å prøve så mye andre legemidler, i alle fall ikke de som ikke fungerte for to år siden, men det blir uansett ny fastlege og hudlege denne runden og jeg vet jo ikke hva de sier. Jeg er på et hudpleiprogram nå som jeg ikke kan kombinere med iso og som kan ta noe av skylden for kvisene i ansiktet, men kvisene på brystet blir jo ikke behandlet så de kommer av andre årsaker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea

Jeg har vært utrolig slapp siden midten av sommerferien!! Jeg rakk ikke å hente ut ny resept sist jeg var i Oslo, så nå har jeg bare ti piller igjen. Skal kanskje til Norge om to uker, men hvis ikke må jeg vente til jul. Regner med at jeg ikke kan få sendt en resept til Sverige uten å møte opp og levere graviditetstest på legekontoret liksom.. Men huden holder seg bra, og jeg har vel 120 piller igjen tror jeg. Så jeg skal holde på en stund til.

Jeg ville bedt om en ny runde, @Marie Maklo. Legen jeg går til nå var veldig på at hvis man fikk tilbakefall etter iso var det bare å kjøre en ny runde. Han sier også at det er totaldosen som betyr noe, og at det ikke er noe problem å ta litt lavere dose over lenger tid for å minske bivirkninger. Ulempen med å ta lavdose over lenger tid er at man må avstå fra alkohol og styre med gravitester lenger, men for det medisinske resultatet har det visst ingenting å si. For meg var det avgjørende for at jeg tok en runde til :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Maklo

@Andrea Alkohol er ikke noe stress for meg (må uansett vente til etter nyttår med å begynne :rotfl:), og jeg har ingen planer om å bli gravid de nærmeste årene så sånn sett betyr det ikke så mye for meg hvor lenge jeg tar kuren. Det jeg synes er mest stress er planlegging med klokkeslett og måltid, men det regner jeg med blir enklere når det er færre tabletter i løpet av en dag :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea
40 minutter siden, Marie Maklo said:

@Andrea Alkohol er ikke noe stress for meg (må uansett vente til etter nyttår med å begynne :rotfl:), og jeg har ingen planer om å bli gravid de nærmeste årene så sånn sett betyr det ikke så mye for meg hvor lenge jeg tar kuren. Det jeg synes er mest stress er planlegging med klokkeslett og måltid, men det regner jeg med blir enklere når det er færre tabletter i løpet av en dag :)

Skjønner! Jeg tar bare en tablett dagen (eller hver 3.-4. dag for tiden :rotfl:), og tar den bare sammen med lunsj, middag eller kveldsmat, avhengig av hva jeg spiser. Den tas vel best opp sammen med et fettholdig måltid? Eller er det for å skåne magen? Jeg husker ikke, men så lenge jeg ikke tar den på tom mage er jeg fornøyd :blush: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DivaG

Jeg har hatt forsvinnende lite bivirkninger annet enn leppene og sår i nese og ører. Ikke spesielt tørr hud en gang. 

Legen min og er veldig på at man må ta en  booster igjen om kvisene kommer tilbake. Men herregud som jeg gleder meg til å kunne bruke leppestift igjen, og slippe kondomer! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Maklo

Gratulerer! Jeg har vært hos lege, fått henvisning og tatt blodprøver, og skal til hudlegen andre uka i januar :) Veldig spent på hva han sier! Jeg forventer egentlig at jeg får ny kur :P Sist gikk jeg i 5 mnd, litt usikker på hvor mange jeg tok om dagen, men lurer på om det kan ha vært 4?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea

Hurra, Diva!

Spennende, Marie! 4 om dagen er mye?! Jeg tror jeg tok 3 på det meste, og synes det var grusomt. Stakkars deg hvis du tok 4 :dazed:

Jeg har mistet litt oversikt over hvor mange jwg har tatt nå. Har holdt på ett år, men tror ikke jeg har tatt fler enn ca 200 piller. Tok nesten ingenting i sommer og på starten av høsten, men har blitt flinkere nå. Må regne litt på det, men har kanskje 100 piller igjen. Kanskje jeg blir ferdig til sommeren da :silly: Nå tar jeg 4-5 piller i uka. Har nesten ingen bivirkninger, er bare litt tørr i huden og på leppene :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Maklo

Da er jeg i gang igjen!  Skal ta to om dagen. Jeg liker denne hudlegen bedre enn den forrige, han sendte bare med prøveskjemaer og sa lykke til. Han jeg har nå tar prøvene på sitt kontor, er veldig tilgjengelig og vil se meg hver 4.uke. Jeg skal visst gå på kuren til jeg har vært kvisefri en måned. (Var virkelig på tide nå, har fått kviser på skulderen nå, det har jeg ikke hatt på nesten to år!)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tine
2 timer siden, Marie Maklo skrev:

Da er jeg i gang igjen!  Skal ta to om dagen. Jeg liker denne hudlegen bedre enn den forrige, han sendte bare med prøveskjemaer og sa lykke til. Han jeg har nå tar prøvene på sitt kontor, er veldig tilgjengelig og vil se meg hver 4.uke. Jeg skal visst gå på kuren til jeg har vært kvisefri en måned. (Var virkelig på tide nå, har fått kviser på skulderen nå, det har jeg ikke hatt på nesten to år!)

Jeg også er i gang med min kur nr. 2 nå, begynte på tirsdag. Gikk på det i fjor sommer også, men sluttet altfor tidlig, så det blusset dessverre opp igjen etter bare et par måneder. Men kuren gikk over all forventning sist gang (etter å ha lest side opp og side ned med skrekkhistorier), så håper det går like vel for meg denne gangen! 

Hvilke produkter har du kjøpt inn eller god erfaring med fra sist gang? :) 

Endret av Tine

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider