Hege

Donasjoner til forumets driftskonto

Recommended Posts

Tone

Jeg satte sammen litt statistikk over fjorårets donasjoner i går kveld så det kommer litt mer konkrete tall i løpet av dagen. 

Å regne på kostnaden (med rom for valutjustering og gebyr til PayPal) og dele på kostnaden kan fungere dersom alle som sier seg villig til å betale faktisk gjør det. Ikke for å skape mistro altså, det er ingenting som tilsier det, men det er likevel viktig å få det i så ordnede former som mulig slik at det i så fall blir en reell forpliktelse.

Det viktigste i første omgang er kanskje at folk kjenner på hvor knyttet de er til forumet og om de er villige til å være med på å betale for å drive det. Det handler tross alt ikke om å betale for å være her, for da høres det ut som at noen (vi) tjener på det, og det er jo ikke snakk om å lukke det for ubetalende, det handler om å betale for å la forumet leve og være tilgjengelig. 

Noe må vi i alle fall bli enige om for å slippe å gå inn i et nytt år hvor noen betaler 50 og andre 700, for slike forskjeller kan fort bli vonde for noen. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Michelle

Det er vell ikke aktuelt å få en sponsor.....? Jeg går utifra at forumet ikke er stort nok til det, men... Hvordan er det med inntekt fra rabattkoder hos Lyko og Blivakker? 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Tone
7 timer siden, Michelle said:

Det er vell ikke aktuelt å få en sponsor.....? Jeg går utifra at forumet ikke er stort nok til det, men... Hvordan er det med inntekt fra rabattkoder hos Lyko og Blivakker? 

Jeg tror dessverre heller ikke forumet er stort nok til det, og for meg tror jeg nesten det ville vært bedre med reklamebannere fra forskjellige aktører enn at vi sponses av en som kan risikere å føle at vi "skylder" noe. Rabattkodene har vi ingen inntjening på, de er kun innsparing for hver enkelts kjøp. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Tone

I går satt jeg og lagde en oversikt over fjorårets donasjoner som jeg vil dele med dere. Dette legger jeg ikke ut verken for å kritisere eller opphøye noen, men jeg tenkte det var greit å faktisk se på rene tall. Vi er mange her som har bidratt, og jeg vil poengtere at bidrag teller og at det er helt naturlig at ikke alle kan donere like mye.

Det er likevel såpass store forskjeller noen steder her at det er greit å ta denne diskusjonen. Ikke for å tvinge noen til å donere mer, men for å jevne ut de største forskjellene slik at de som donerer mest kanskje kan få justere seg ned. Det har vært nevnt i denne tråden at siden de fleste ser ut til å donere jevnlig må forumet være altfor dyrt, og selv om jeg selvsagt også helst skulle sett at forumet var billigere, vil jeg være åpen om disse tallene slik at man får et bedre inntrykk av situasjonen.

For det skal ikke være nødvendig at noen betaler 14 ganger mer enn andre. Dersom noen ønsker å donere ekstra og føler de har økonomi til det er det selvsagt helt greit, men dersom det gjøres i tro om at andre bidrar like mye kan dette skape dårlige følelser vi må prøve å unngå. 

Donasjoner i 2018
I 2018 har 32 ulike medlemmer donert. Disse har gitt til sammen 70 donasjoner.

12 stykker har donert èn gang.

10 stykker har donert to ganger.

8 stykker har donert tre ganger.

2 stykker har donert sju ganger. 

Totalt fikk vi inn 5445 kroner inn i donasjoner, hvorav 378 kroner gikk bort i gebyr til PayPal.  

I snitt har hver person donert totalt 170 kroner, og snittet per donasjon var 77 kroner.

16 stykker har gitt fra 50 til 100 kroner, fem har gitt 300 kroner eller mer. Fire av disse ga 300 eller 400, mens én person har betalt 700 kroner.

Dette gjør at snittet er lite reelt, og medianen på cirka 100 kroner er nok mer riktig. Dette gjør at forskjellen til blant høyest og lavest blir veldig stor, og jeg håper at vi finner en løsning hvor man kan møtes litt mer på midten og som alle kan føle seg fornøyd med. 

Håper noen fant disse tallene nyttige, og at de kanskje inspirerte noen til å komme med forslag til gode løsninger. Ordet er fritt!

Edited by Tone

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Heidrun

Interessant oversikt @Tone 😀. Det jeg får ut av det er at vi er ca 30 som betaler. For min del kan jeg godt tenke meg å betale 150- 300 i en engangssum på starten av året og da vite at "jeg har gjort min del". Mulig jeg er rar?

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
LinnCaroline

Først må jeg bare si takk for at du legger ut statistikk.  For det andre er jeg glad for at hele 32 medlemmer har donert! 

Et alternativ til en årsavgift som skal dekke hele forumdriften, så er det jo mulig å legge seg på et lavere beløp. Hvis vi har en årsavgift på 100-150 kr, og i tillegg har åpent for donasjoner - så har jeg et håp om at det vil gå rundt. Det vil likevel føre til at alle er med på å dra lasset. Vi kan jo ikke vite om det er like mange som er villige til å betale i år også, men hvis 32 hadde betalt årsavgift, så hadde en årsavgift på 150 kr driftet hele forumet ett år. 

Jeg vet ikke hvor lett det er med det praktiske rundt årsavgift. Det bør vel være mulig at alle betaler beløpet selv, og så sender dere PM til de som ikke har betalt? Jeg vet ikke hvordan det blir med de som ønsker å være anonyme, men mulig de er åpne for å ha kommunikasjon med admin på PM. Så tenker jeg at alle nye bør få en prøveperiode på tre måneder eller noe. Det er selvsagt mulig for folk å bare lage seg en ny bruker. Men det får bare være tenker jeg. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora
9 timer siden, LinnCaroline skrev:

Jeg vet ikke hvor lett det er med det praktiske rundt årsavgift. Det bør vel være mulig at alle betaler beløpet selv, og så sender dere PM til de som ikke har betalt? Jeg vet ikke hvordan det blir med de som ønsker å være anonyme, men mulig de er åpne for å ha kommunikasjon med admin på PM. Så tenker jeg at alle nye bør få en prøveperiode på tre måneder eller noe. Det er selvsagt mulig for folk å bare lage seg en ny bruker. Men det får bare være tenker jeg. 

Det er en butikk funksjon i denne forumprogramvaren, så det skal la seg gjøre. Problemet er at vi har ventet på en slags løsning for å gi folk en prøveperiode, men det ser ut som det blir vanskelig.

En løsning er jo f.eks at ikke-betalende medlemmer ikke får mulighet til å laste opp bilder og bare kan poste 1 post pr dag (eller noe sånt). Kunne det vært et alternativ? 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Martine

Jeg syntes at forumet bør være åpent, også for ikke-betalende medlemmer. Hvis vi starter med å redusere funksjonalitet og tilgang for ikke-betalende medlemmer blir det vanskelig å hente inn nye, aktive medlemmer. Jeg tenker at de fleste blir først interesserte i å donere når de har vært aktive en stund og føler tilhørighet. 

Mitt forslag er at vi i dag har et VIP område for medlemmer med x-antall poster. Hva med å endre dette til tilgang for medlemmer med x-kr i donasjoner?

Rabattkoder kan vi også vurdere å gi til de som donerer til forumet og ikke ha de tilgjengelig for alle. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Minnea

Jeg er enig med Martine i at forumet bør være åpent for ikke betalende, helst til man føler nok tilhørighet selv til å ville bidra. Man kan jo finne på å melde seg på, glemme av det en stund, og så kikke innom igjen og bli mer aktiv. 

Jeg har veldig mye mer betalingsvilje på årsavgift enn på tilfeldige donasjoner. Fordi jeg rett og slett mister perspektivet på tid og summer ved donasjoner. Jeg aner faktisk ikke hvilken kategori jeg havner i for 2018, og når jeg søker i arkivet på nettbank finner jeg kun det som er fra etter at jeg opprettet paypal i oktober. Jeg vet jeg har donert en god del ganger, og oftest mer enn 50 i gangen, men det kan like godt ha vært andre år. Med små barn og veldig mye nattevåk så går tiden både enormt fort og veldig sakte på samme tid. Jeg har ingen begrep om hvor lenge vi har holdt på med donasjoner heller. Jeg er aktiv her i perioder, og så har jeg perioder hvor jeg ikke er innom. 

Hvis vi runder opp månedlig avgift til 400 NOK for å være sikre på dollarkursen, og legger til 120 for årsavgift så er det opp mot 5000 i året. 

Om 20 personer forplikter seg til å betale 250 kr i årsavgift, innen en måned. Så har vi løst problemet. Om flere vil betale bidrar det til neste års. Jeg rekker opp hånden som en av de 20 med en gang! 

Edited by Minnea

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Wasabi

Jeg rekker selvfølgelig også opp hånden. Jeg har ikke veldig god økonomi, men dette fine forumet er altfor verdifullt til å mistes. <3

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Michelle

Rekker opp hånda!

Syns de som da er ikke-betalere burde få litt mer spillerom enn bare 1 innlegg per dag, men også begrenset adgang til forumet. Nå får man jo VIP-tilgang når man har over 1000 innlegg (tror jeg?), og jeg syns det bør være slik. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
vakkerlakk

Stemmer heilt klart for årsbetaling framfor tilfeldige donasjoner. I likhet med Minnea evner eg ikkje å holde styr på kva eg har donert og ikkje. Feks så trudde eg at eg hadde donert i 2018, men fann ikkje noko på PayPal om det... Hmmm. Erindrer at eg hadde ein periode problemer med innlogging på PayPal, kan jo vera det... Har gitt litt no då 😉

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
LinnCaroline

VIP-området inneholder ikke noe spennende sminkemessig. De tre øverste trådene er: VIP-spør hverandre om hjelp, VIP-sytetråden og VIP-grineteåden. Det blir mest brukt for å dele litt mer personlige ting enn man gjør på et åpent forum, så derfor er jeg mest komfortabel med det antallet innlegg vi har. Men klart, hvis noen er villige til å betale 500kr eller mer for tilgang er jeg ikke imot det. Jeg synes derimot ikke at en liten årsavgift bør gi tilgang til VIP. Årsavgift bør være for vanlige medlemmer, ikke bare VIP.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Michelle
18 minutter siden, LinnCaroline said:

VIP-området inneholder ikke noe spennende sminkemessig. De tre øverste trådene er: VIP-spør hverandre om hjelp, VIP-sytetråden og VIP-grineteåden. Det blir mest brukt for å dele litt mer personlige ting enn man gjør på et åpent forum, så derfor er jeg mest komfortabel med det antallet innlegg vi har. Men klart, hvis noen er villige til å betale 500kr eller mer for tilgang er jeg ikke imot det. Jeg synes derimot ikke at en liten årsavgift bør gi tilgang til VIP. Årsavgift bør være for vanlige medlemmer, ikke bare VIP.

Veldig enig i dette. Hele konseptet med en skjermet del av forumet er at man må være godt kjent med hverandre, og det er man definitivt etter 1000 innlegg på forumet.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Minnea

Da er vi allerede oppe i 12 håndsopprekninger, så over halvveis på noen timer her. Og det er uten admins. Beklager om jeg kuppet tråden litt, når en debatt går i sirkler og ikke kommer noen vei kan jeg bli litt utålmodig og får behov for å bare avklare. Selv om det kanskje ikke var min oppgave. Håper det går bra :) 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora

Det går helt fint, vi vil jo ha diskusjon rundt dette!

Jeg kan ikke snakke for de andre admins, men jeg er selvfølgelig med å betaler! Jeg vil jo veldig gjerne at vi kan fortsette på den plattformen vi er på. Jeg vet det ikke er den rimeligste løsningen (men heller ei den dyreste), men det er et system jeg kjenner til og jeg har veldig god og rask hjelp fra support. Det er jo også mange andre deler som er med i prisen (https://invisioncommunity.com/features/content/), men som vi ikke bruker for å holde forumet enkelt.  Vi kunne jo f.eks ha gjort slik at brukerene kunne hatt blogger her. Jeg er bare redd det hadde tatt fokus vekk fra forumet, så derfor har jeg ikke aktivert det.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider