Hege

Donasjoner til forumets driftskonto

Anbefalte innlegg

Michelle
46 minutter siden, LinnCaroline said:

Jeg har også donert. Men når vi starter det nye året med lite penger i kassa, kan det være greit å fortsette diskusjonen om forumet snart blir historie eller hva som er alternativene våre?

Regner med en billigere plattform er et alternativ, men spørs hva de negative sidene ved det er... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LinnCaroline
3 minutter siden, Michelle said:

Regner med en billigere plattform er et alternativ, men spørs hva de negative sidene ved det er... 

Ja, jeg har ikke peiling på sånt. Jeg håper på et alternativ som har et format som minner om dette. Vet ikke om det er urealistisk. Jeg er villig til å bruke noen hundrelapper på forumet i året, men sånn som det er nå blir jeg redd for å betale inn i tilfelle andre ikke gjør det. Samtidig er det vanskelig å få til en gunstig betalingsløsning for medlemmene, hvis det blir en fast avgift i året. Jeg skulle veldig gjerne beholdt forumet sånn som det er nå, men jeg er også litt usikker på hvor mye jeg er villig til å betale for det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michelle
6 minutter siden, LinnCaroline said:

Ja, jeg har ikke peiling på sånt. Jeg håper på et alternativ som har et format som minner om dette. Vet ikke om det er urealistisk. Jeg er villig til å bruke noen hundrelapper på forumet i året, men sånn som det er nå blir jeg redd for å betale inn i tilfelle andre ikke gjør det. Samtidig er det vanskelig å få til en gunstig betalingsløsning for medlemmene, hvis det blir en fast avgift i året. Jeg skulle veldig gjerne beholdt forumet sånn som det er nå, men jeg er også litt usikker på hvor mye jeg er villig til å betale for det.

Det ser ikke ut til at alle er like villige til å betale for det heller. Hadde alle betalt 50 kroner hver så skulle det vell gått opp, syns jeg leste i tråden her at forumet koster ca. 500 kroner måneden - da er det nok at 10 medlemmer betaler inn 50 kroner, og vi er vell flere enn 10 aktive medlemmer, er vi ikke? Man kan velge å donere 50 kroner månedlig via Paypal.

Men igjen, det blir på sett og vis urettferdig at noen skal bære forumet økonomisk, mens andre ikke bidrar. 

En billigere plattform ville jo vært det beste. Jeg ser ikke for meg å være uten forumet, og om vi skal gå over til for eksempel FB-gruppe er jeg sikker på at forumet fader bort temmelig fort. Tror de som har peiling på dette må finne ut hvilke alternativer vi har. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LinnCaroline

Tror det koster $45 (ca. 385kr) i måneden og 120 kr i årsavgift(?) Noe som utgjør 395 kr totalt i måneden avhengig av dollarkursen. Hvis ti stykk betalte 50 kr hver måned går det opp, ja. Da er vi heller ikke avhengig av at det er de samme ti personene, men anonyme donasjoner tror jeg fører til at noen ender opp med å dra lasset. Betalingsevnen vår vil nok variere ut ifra hvor hyppig forumet blir brukt. Det er en del som er synlige, men som ikke poster like mye hver måned. Derfor er det kanskje ikke heller rettferdig at alle betaler likt. Jeg liker ideen om frivillige donasjoner, siden de fleste av oss har svingende økonomi. Jeg tror derimot jeg hadde vært villig til å betale mer hvis det var en årsavgift, og jeg visste at forumet var "sikret" for ett helt år.

Jeg er ellers med på å prøve ut en billigere plattform, men facebook blir ikke aktuelt. Jeg kan godt være medlem, men da blir det lite aktivitet fra min side.

Endret av LinnCaroline

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wasabi

Jeg betaler gjerne 50 kr i mnd jeg, ihvertfall om vi ikke finner en dugandes billigere plattform. Samtidig liker jeg dette oppsettet veldig godt, det er så brukervennlig og enkelt å bruke både på nettbrett og telefon. Facebook er helt uaktuelt for meg, ihvertfall. Jeg bruker det ikke lenger og grunnet sosial angst liker jeg ikke å vise meg der inne og jeg liker heller ikke diskutere under fullt navn selv om jeg står for alt jeg skriver. Høres sikkert litt rart ut for de som ikke har angst, men sånn er det for meg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LinnH

Donerte også litt penger nå. Hvis de aller fleste aktive allerede er med å betale litt (størrelse på beløp er etter lommeboka si, skjønner at penger har ulik verdi for hver enkelt) så må vi nesten finne et billigere forum, hvis ikke så må vi ha en litt mer ordnet betalingsløsning. Jeg har ikke noe imot å betale, men ikke hvis vi skal være 10 stk som skal dra lasset for alle. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen

Jeg har bare 110kr på konto nå men får lønn på fredag, så donerer litt da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krystall

Jeg donerer dagens kaffekopp og tar den hjemme istedenfor på kafé. Synes vi har vært flinke til å øke aktiviteten siden sist temaet ble tatt opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michelle
13 minutter siden, Krystall said:

Jeg donerer dagens kaffekopp og tar den hjemme istedenfor på kafé. Synes vi har vært flinke til å øke aktiviteten siden sist temaet ble tatt opp.

Enig! Definitivt mer aktivitet her den siste tiden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora

Jeg ser at det er mange som gjerne vil finne en rimeligere løsning, og det vil gjerne jeg også. Problemet med de rimelige løsningene er at man hoster forumet på eget webhotell. Det er som regel en del mer utfordrende mtp oppdateringer og hvis det skulle gå noe galt har man ikke support. Forumet vi har i dag er på en løsning som inkluderer webhotell og support, slik at når det oppstår problemer så kan jeg få de til å hjelpe og fikse.

Jeg er rett og slett ikke kunnskapsrik nok på dette feltet til at jeg er komfortabel med å ordne disse tingene selv. Hvis det er noen her inne som kan html, css og php (gjerne også Ruby, for det tror jeg brukes litt) og har drevet webside før, så må de bare si ifra! Da ville det å flytte forumet til en rimeligere løsning vært langt mer oppnåelig! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minnea

Donerte 50 nå. Så at der var mulighet for å hake av for å donere 50 månedlig, men merker at jeg trenger en avklaring på hva som skjer videre. Jeg har tidligere doner 100 eller 200 i gangen, og tenkt at det da kanskje varer lengre eller at jeg kan bidra litt for dem med dårligere råd. Men nå går jeg over i aap selv, og jeg har uansett ikke lyst å betale på noe som kanskje ikke eksisterer videre. Samtidig som jeg gjerne betaler om jeg vet at forumer forblir og at vi bidrar som et team. 

Synes også at det har blitt mer aktivitet her. Og jeg skal forsøke å bidra mer selv med typen innlegg jeg hadde satt pris på selv, heller enn å bare hoppe på det alle andre poster om. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heidrun

For min del synes jeg 600 kr i året er i overkant av hva jeg synes d er greit å betale. Tror årsbetaling hadde vært lurt, og finne en slags løsning så ikke de samme betaler hele tiden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michelle
8 minutter siden, Heidrun said:

For min del synes jeg 600 kr i året er i overkant av hva jeg synes d er greit å betale. Tror årsbetaling hadde vært lurt, og finne en slags løsning så ikke de samme betaler hele tiden. 

Samme her. Er også litt skeptisk til månedlige beløp på for eksempel 100 kr, da iallefall jeg allerede har mange slike beløp å betale fra før (Netflix, HBO, Spotify osv). Har allerede måtte kansellere andre abonnement fordi det blir for mye i måneden, hehe. Og jada, jeg vet, handler vell mest om prioriteringer, men.... Ett beløp i året på et par 100 er absolutt overkommelig, men 600 kr er i overkant ja. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heidrun
6 minutter siden, Michelle said:

Samme her. Er også litt skeptisk til månedlige beløp på for eksempel 100 kr, da iallefall jeg allerede har mange slike beløp å betale fra før (Netflix, HBO, Spotify osv). Har allerede måtte kansellere andre abonnement fordi det blir for mye i måneden, hehe. Og jada, jeg vet, handler vell mest om prioriteringer, men.... Ett beløp i året på et par 100 er absolutt overkommelig, men 600 kr er i overkant ja. 

Jeg er blandt de m grei økonomi her inne, for min del går d mer på hva jeg er villig til å betale. Skal få ut fingeren og betale i morgen, akkurat i dag vil jeg være lat og ikke voksen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone

Jeg synes dette er en viktig diskusjon å ta, og setter pris på at så mange er deltagende i den. Jeg har ikke noe lyst til at forumet skal opphøre, jeg føler jo at jeg kjenner og har fulgt mange av dere gjennom både opp- og nedturer i egentlig hele mitt voksne liv, og blitt veldig glad i dere.

Jeg kan ikke love noen konstruktive innlegg fra denne kanten, for jeg har null peiling på forumdrift (rent teknisk i alle fall), men det kan ikke være sånn at Nora må "mase" etter penger hver måned (det er nok en kjedelig situasjon å være i når man egentlig bare vil delta i det hyggelige her) og det skal heller ikke være sånn at folk kvier seg for å donere fordi de ikke aner hva de investerer i. 

Det er fordeler og ulemper med alle løsninger, og jeg håper at det på magisk vis skal åpenbare seg noe som kan fungere for oss. Jeg føler i alle fall at vi er verdt å kjempe litt for! Takk for at dere er dere, fine medforumere 💐

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frøken Lilla

Kunne man hatt en type avstemning da? Altså om det skal være gratis (jeg mener ikke at det skal det men da ser man om noen (anonym) mener det)  mnd betaling eller års betaling ? Også kan man se på beløp når man ser litt hvor mange aktive medlemmer det er ?  Også kunne man hatt noe type gratis i en viss tid for nye eller noen åpne gratis områder (Noen få generelle rom)  mens (de beste rommene seff) var lukkede og kun for betalende medlemmer? Jeg aner ikke hva jeg snakker om altså, jeg bare lufter løse ideer som kanskje skaper idémyldring hos andre :) og jeg vet heller ikke noe om hva som er teknisk mulig :) 

også må jeg bare si at jeg ikke tenker på spørsmål om donasjoner som mas altså :) veldig fint å få beskjed at nå trenger vi penger :) selv om det helt sikkert ikke er kult å måtte legge ut den beskjeden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hege

Vi har lenge sett etter en betalingsløsning hvor det skal være gratis for nye medlemmer i en viss tidsperiode, men dette har vist seg vanskelig å oppdrive, og ikke minst å drifte administrativt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christine

Hvordan gjør andre forum dette da, er det reklamefinansiert eller noe slik at de slipper å bry seg med dette? Hvis ja, dette er en vei jeg ikke ønsker å gå inn på, det er utrolig deilig å være et sted fritt for reklame. Jeg mener som sagt tidligere at en fast betaling må være det beste, men jeg tror nok 600,- kr. er i overkant for mange her. Hvor mye betaler vi for programvaren i løpet av et år?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minnea

Kan vi ikke dele årsavgiften på 10, 15, 20 eller lignende og ha en avstemming på hvem som er villig til å betale hvilken sum per år. Om mer enn 20 stk er villig til å betale årsavgift/20 så kjører vi på med det, og så tar vi ny avstemming om ett år? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora

Forumet koster $45 pr mnd + 120 kr i året (eller noe sånt) for domene. 

Dollaren har jo gått veldig opp de siste årene, det er jo en av grunnene til at det er blitt dyrere... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hege
20 minutter siden, Nora skrev:

Forumet koster $45 pr mnd + 120 kr i året (eller noe sånt) for domene. 

Dollaren har jo gått veldig opp de siste årene, det er jo en av grunnene til at det er blitt dyrere... 

120,- for domene i ett år, ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea

Jeg har også donert nå :)

Jeg er faktisk for en reklame-løsning for å spe på inntekten. Har ikke noe imot å donere en slant i ny og ne, men jeg er kommer nok til å forsvinne dersom det skal koste opp mot 600kr i året. Forstår selvsagt at det koster å drifte noe som dette, men likevel..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider