Tone

Evaluering av reglene for kjøp og salg

Anbefalte innlegg

Tone

Hei dere!

Vi har merket oss at det har vært uvanlig lite aktivitet under kjøp og salg i lange tider nå, og at stadig flere selger ting i facebookgrupper heller enn på forumet. 

Sist det var snakk om regler på området ble det ganske mye diskusjon, men etter en avstemning endte vi på dagens relativt strenge regler fordi folk ønsket trygghet. Fordi salgsaktiviteten har sunket betraktelig mistenker vi imidlertid at for mange synes de ble for omfattende likevel (særlig kravet om når og hvor ting er kjøpt, har jeg inntrykk av), og vi ønsker derfor en diskusjon på hvorvidt vi bør justere dem ned igjen. 

Vi ser jo at flere både kjøper og selger i Facebookgrupper uten omfattende regler, noe som vitner om at man anser det som trygt nok. Vi er i tillegg en såpass internettvant gjeng her som i stor grad både kjenner hverandre og vet å være kritiske, så jeg personlig kan ikke se noen grunn til at forumet trenger så strenge regler når en mye større og mer uoversiktlig Facebook-gruppe ser ut til å holde for mange. 

Jeg personlig tenker at noen krav må man nesten ha - blant annet bilde av faktisk produkt og hvilken tilstand den er i, men sånn ellers bør det jo ikke være noe problem å eventuelt spørre dersom man savner info. Dersom samme type info stadig blir etterspurt vil jo selgere trolig rette seg etter dette i fremtidige innlegg da målet jo er å få solgt ting, og dersom eventuell kjøper ikke stoler på salgsinnlegget er det jo opp til selger å tilpasse seg. 

Så: Hva synes dere? Hva vil dere beholde og hva vil dere fjerne? Skal vi beholde forhåndsgodkjenning? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frøken Lilla

Synes det er fint sånn som det er nå jeg. det er nok mindre aktivitet der fordi vi er så "fornuftige" blitt her inne ;) 

Jeg unngår kjøp og salgs gruppene på fb så langt det lar seg gjøre, synes det er tryggere å kjøpe og selge her inne.

jeg liker forhåndsgodkjenning, men jeg skulle gjerne hatt mulighet til å legge til flere ting i til salgs tråden min, istedet for å ha 2. men det blir jo da "stikk motsatt", hehe så det hjelper ikke så mye ;) 

må innrømme at det blir vanskeligere å vanskeligere å huske når ting er kjøpt, men prøver å få med det jeg kan huske iallefall... så synes ikke reglene er for omfattende (men  det er kanskje fordi jeg har prøvd godt å huske når/hvor ting er fra). jeg liker iallefall at man får noe informasjon, ikke bare 10 bilder uten tekst med selges 50 kr pr stk liksom... 

ikke så mye fornuftige innspill fra meg, jeg er i grunn fornøyd! :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MariaK

Jeg er enig med deg, @Tone! Synes det er litt strengt, og i tillegg så synes jeg det går mye fortere å få solgt ting på FB-grupper, så det er litt av grunnen hos meg hvertfall, er oftest mye mer interesse der. Også er det som sagt ikke så tidskrevende å legge ut der fordi man slipper å huske tilbake for å komme på når og hvor det er kjøpt, er lettere å skrive på sånn ca i forhold til antall måneder/år. 

Så, da var vi to med to forskjellige meninger :grin: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone

Forskjellige meninger er fint, kom med det! Vil gjerne høre fra flere, ser det er en del visninger på tråden allerede :) 

Jeg skjønner forresten begge aspektene, og det kan nok være litt i det at mange handler mindre, Lilla, men jeg ser flere forummedlemmer selge ting på Facebook (kjøpte senest på mandag noe selv fra et forummedlem). 

Kan jo bare snakke på egne vegne da, og jeg har ei svær eske med ting jeg ikke har orket å legge ut fordi en del av det er så billig at det ikke er verdt å tråle mailer for å finne ut hvor det er fra :blush: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kaja

Jeg syns det er greit med strenge regler jeg da, men samtidig så vet jo de fleste hvem man er her inne og man må jo bare stole på at selger er ærlig tenker jeg. Det eneste jeg ville forandret på var kravet på hvor og når det er kjøpt, og at man heller må opplyse hvis det er kjøpt fra en ikke-autorisert forhandler, f.eks. eBay, det ville spart mange for mye arbeid. Jeg sjekker jo alltid alt før jeg legger de ut til salgs uansett, og selger ikke noe som har blitt dårlig, uansett hvor gammelt det er, og det tror jeg de fleste andre gjør også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Azur

Liker strenge regler! Jeg har hengt en del på finn i det siste, og der er så utrolig mye rot at jeg får utslett.

Tenker at det er mer at man når flere og får ting unna raskere andre steder som lokker? I tillegg eier jo vi her inne mye av det samme allerede :beauty:

Men akkurat på det med tid og sted, burde det kanskje holde med typ "et av varehusene jeg var innom på sommerferie i London 2015", da vet man jo at det er kjøpt på ordentlig butikk uten at selger trenger å lete opp kvittering på akkurat hvilken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone
5 minutter siden, Kaja said:

Jeg syns det er greit med strenge regler jeg da, men samtidig så vet jo de fleste hvem man er her inne og man må jo bare stole på at selger er ærlig tenker jeg. Det eneste jeg ville forandret på var kravet på hvor og når det er kjøpt, og at man heller må opplyse hvis det er kjøpt fra en ikke-autorisert forhandler, f.eks. eBay, det ville spart mange for mye arbeid. Jeg sjekker jo alltid alt før jeg legger de ut til salgs uansett, og selger ikke noe som har blitt dårlig, uansett hvor gammelt det er, og det tror jeg de fleste andre gjør også.

Nei ser den, og sånn er det vel for de fleste. Det vil jo uansett være helt innafor å etterspørre mer informasjon dersom man har spørsmål - men man bør jo selvsagt ha et visst minimum i innlegget. Jeg kjenner bare på at jeg savner spesielt muligheten til å kunne selge ting i rimelige samlepakker, for eksempel kunne skrive et innlegg a la "ti leppestifter selges samlet for 150 kr. Tror den og den er fra Ebay men trygg selger, alder varierer men ingen har forandret lukt/konsistens/annet. Fargene er: blablabla.".

Jeg vet at markedet for sånt kanskje ikke er det største, og at det kanskje er flere interesserte på facebook som ikke har like mye fra før, men jeg har ikke lyst til å legge ut noe andre steder før jeg har forsøkt her inne. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingrid
36 minutter siden, Tone said:

Kan jo bare snakke på egne vegne da, og jeg har ei svær eske med ting jeg ikke har orket å legge ut fordi en del av det er så billig at det ikke er verdt å tråle mailer for å finne ut hvor det er fra :blush: 

Jeg har hatt ei slik eske i ca et år nå, og det eneste jeg har gjort med den er å legge til et par ting sånn at det er enda mer ork å ta tak i :P 

eng med det de andre skriver, litt mer ca på hvor og når, men må si fra om man er usikker, eller det er ebay eller kjøpt fra andre. Forhåndsgodkjenning synes jeg er bra! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora

Jeg skjønner jo at folk som kjøper vil ha strenge regler, for da er det tryggere og kjøpe ting. Også skjønner jeg selgere som vil ha mildere regler slik at det ikke er så mye arbeid å selge ting. Vi må jo finne en middelvei hvor alle parter er fornøyde. Mitt håp er jo at folk aller helst vil selge sminken sin på forumet, for her selger man til venner som setter pris på sminken, men skjønner jo at det er fristene å selge produkter på Facebook der standarden på produkter og regler er lavere.

4 timer siden, Kaja skrev:

Det eneste jeg ville forandret på var kravet på hvor og når det er kjøpt, og at man heller må opplyse hvis det er kjøpt fra en ikke-autorisert forhandler, f.eks. eBay, det ville spart mange for mye arbeid.

Kunne det vært en idé å ha en liste med forhandlere hvor produktet må merkes på noe hvis hvis det er kjøpt fra en av disse?

Liste (et festet innlegg i salgsforumet):
- StrawberryNet
- Blush
- eBay

I et salgsinnlegg: MAC Angel, MAC Rebel*, MAC Flamingo.
Her er MAC Rebel kjøpt på en av butikkene som ikke er autorisert, og derfor merket med *.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stjernefrukt

Jeg liker reglene som de er, og synes for første gang det er trygt å kjøpe sminke fra relativt fremmede mennesker. Det kunne aldri falt meg inn å kjøpe brukt sminke fra noen ukjente på Facebook/finn. Her vet man jo at folk behandler sminken sin med kjærlighet :party:

Angående hvor/når produkter er kjøpt tenker jeg at det kanskje går an å være litt rausere i den forstand at man kan skrive det dersom man husker det, men det går bra uten også - så er det opp til kjøperen om det er godt nok. 

Forhåndsgodkjenningen er jeg veldig fan av, og synes det hever troverdigheten til annonsene enda mer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MariaK

Mener ikke å være vrang nå altså, bare lurer, men hvis man ikke trenger å skrive hvor/når produktet er kjøpt lengre, er forhåndsgodkjenning nødvendig da? :)Tenker bare på hva dere eventuelt skal sjekke da? Om det er bildekvalitet det er snakk om liksom så virker det litt unødvendig :P Tenker jo at hvis noen ikke legger med bilde så kommer vel ingen til å kjøpe heller?... Men det er bare meg da, kanskje! Som sagt ikke meningen å virke vrang, lurer bare oppriktig på hva som skal godkjennes hvis den regelen eventuelt utgår :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Isabel

Jeg liker de strenge reglene. Jeg tør derimot ikke å handle fra Facebook grupper fordi jeg stoler ikke på folk generelt :giggle: Det gir meg mer trygghet når folk kan si ca når den er kjøpt. Også om den er kjøpt fra en "god" nettbutikk eller ikke. Også som @Azur sier at den feks er kjøpt på tur i 2015 er også fint.

Jeg synes forhåndsgodkjenning også er greit. Jeg vil ikke minske noe på reglene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aurelia

Jeg synes forslaget til @Kaja om å opplyse om at produktet er kjøpt av en uaotorisert forhandler var fornuftig! At man må gjøre det dersom produktet er kjøpt fra slike sider/steder. Og at det ellers kan gis litt slingringsmonn på når og hvor produktet er kjøpt, har inntrykk av at alle her på forumet behandler tingene sine med omsorg :) Jeg har også en liten pose med ting jeg har tenkt å selge, men som jeg har utsatt litt fordi jeg ikke husker helt når de ble kjøpt etc. - så det kan jo være lettere for kjøper å se på pris og deretter ta en vurdering på om det er verdt å ta sjangsen på å kjøpe produktet tross manglende opplysninger om kjøpetidspunkt etc. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martine

Også enig med Kaja og Nora. Jeg vil gjerne vite når ting er kjøpt for jeg vil ikke kjøpe ur-gammel sminke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jorid

Tenker det kan være opp til produktene som selges hva selger trenger å opplyse om. Kjøper kan helles stille spørsmål om noe er uklart.

Men tenker likevel at selger bør oppgi om noe er gammelt (mer enn 12/24 mnd f.eks. - alt etter produkt), og om det er kjøpt fra uautorisert forhandler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maiken

Må ærlig innrømme at jeg har solgt på facebook et par ganger, rett og slett fordi interessen er så mye større og fordi jeg ikke orker å finne ut eksakt når alt er kjøpt. Har kontroll på hvor, men er helt senil ang. når. Så den regelen er jeg helt for å slakke litt på. :) Sp er det jo, som andre sier, bare for kjøperen å spørre om de lurer på noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minnea

Jeg er sånn som gjerne kunne solgt til om det hadde vært enklere. Jeg synes bare det å pakke inn og gå i posten og sende høres ut som noe jeg ikke har overskudd til. Men har vurdert å selge i pakker til lav pris for å gjøre det enkelt. Jeg handler stort sett alt fra trygge butikker, litt på bkm og en sjelden gang på ebay (korea i så fall). Men husker ikke alltid hva jeg har kjøpt hvor (ebay husker jeg siden det er så sjeldent), og i alle fall ikke når. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heidrun

Jeg er for lat til å selge noe, men jeg kan i alle fall komme med mine innspill for kjøp. For min del er ikke nøyaktig tidsangivelse og sted så nøye. Det holder greit for meg med noe ala "kjøpt på godkjent butikk" og "er et sted mellom 1- 2 år gammelt". Jeg har kjøpt litt både her og på Facebook- gruppene, men på Facebook har jeg kun kjøpt fra folk jeg kjenner igjen her inne fra. Jeg stoler ikke på hygienen og hva totalt fremmede sier på nettet, her inne og med kjente personer på Facebook gir meg en helt annen magefølelse. Må innrømme jeg savner litt aktiviteten i salgsforumet her, det hadde sin egen sjarme og stemning da det var mer aktivitet her inne :) Skjønner at ting har endret seg med Facebook, men kjenner jeg savner det likevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone

Takk for innspill, dere.

Jeg skal lage avstemningsinnlegg og skal prøve å få med alternativer som gjenspeiler diskusjonen her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider