Lilleblå

Perioral/Periokulær dermatitt

Anbefalte innlegg

Lilleblå

Er det noen her som kjenner til disse hudproblemene? Jeg har akkurat fått vite at det kløende og sviende utslettet rundt det ene øyet mitt er periokulær dermatitt og at jeg også har perioral dermatitt på haken. Jeg som bare trodde at puberteten var kommet på besøk igjen og bosatt seg på haken min. Utslettet rundt øyet er derimot vondt og ikke bare skjemmende. Kropp er topp.. :/

Jeg har fått en krem fra legen som visstnok skal hjelpe, Rozex Krem 0,75 %. Jeg fikk ikke så mye mer informasjon annet enn at jeg må bruke kremen i opptil 5 uker og huske på solfaktor 50 - og det bruker jeg allerede. Jeg håper virkelig kremen fungerer for alternativet er en lengre kur med tetracyklin og den typen antibiotika tåler jeg svært dårlig. 

Noen som har gode råd eller erfaringer å vise til? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bella

Litt sent svar; men jeg haddegod effekt av rozex mot perioral dermatitt. Var også veldig påpasselig med å ikke bruke andre produkter på området, bare rens og rozex. Håper det funker like bra for deg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lilleblå

Takk for tilbakemelding. :) Jeg håper Rozex fungerer godt etter hvert, dette kan visst ta litt tid merker jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stjernefrukt

Jeg hadde også en runde med perioral dermatitt for en stund siden. For meg hadde Rozex ingen effekt, men det er nok fordi jeg ventet alt for lenge med å gå til legen, og forverret det hele med kortison i mellomtiden. 

Tok en runde med tetracyklin, og nå er det helt borte heldigvis. Neste gang tror jeg det er lurt å begynne med rozex med en gang jeg merker en antydning til det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen

Fått perioral dermatitt rundt nesen og under munnen. Det kom nøyaktig samtidig som jeg fikk ett skikkelig utbrudd av seboreisk eksem i hodebunnen og øret, så rengjorde med samme spesial shampoen jeg bruker der og hadde kortisonkrem på. Det funket noen dager så ble det værre og jeg skjønte det var perioral dermatitt.... blærgh.

Jeg skal til legen om 2 uker pga GU og betennelse i foten, men er det noe jeg kan gjøre selv i mellomtiden? Reseptfrie remedier som funker? Vet at mild rens, ikke noe dill på hudpleiefronten og null sminke anbefales, men alt annet av tips tas i mot! Desperat, er så mye som skjer fremover, vil ikke gå uten sminke og vil ikke at sminken skal se jævlig ut :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krystall

Rozex 0,75% som nevnt over her er reseptfritt, og selv om den egentlig er ment for rosacea, tror det er relativt vanlig legepraksis å anbefale denne også for perioral dermatitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie

Jeg synes Rozex og Elixir Acticlear med 15% azaleinsyre funker mot perioral dermatitt. Og ingen syre eller peelingprodukter ellers, for det gjør hudbarrieren tynnere, og utslettet er en infeksjon som kommer av en svekket hudbarriere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hege

Jeg fikk Elidel krem på resept da jeg gikk til hudlege med periokulær dermatitt. Den sved noe i øyet, men fungerte ellers greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen

Etter at jeg skreiv her la jeg fra meg Kortisonkremen og brukte rens, fuktighetsgivende toner etter rens og Cosrx sin honning nattmaske før jeg la meg og våknet til ett utslett som allerede der var mye bedre. Så jeg har fortsatt med samme rutine, bare med min vanlige fuktighetskrem i resten av ansiktet cosrx på utslettet og det er faktisk nesten ikke synlig lenger. Ikke rødt og sårt og man ser såvidt de små nuppene (kjenner de når jeg tar på). Flakingen er også borte med den fine biviekningen at jeg da piller mindre, så jeg fortsetter med dette litt til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie
10 hours ago, Hege said:

Kortison gjør dermatitt verre, og skal ikke brukes på det, nei 😅 

Alt som gjør huden tynnere, er ille mot dermatitt siden det er en infeksjon i huden fordi barrieren er blitt så tynn og barrierefunksjonen delvis er ødelagt. Jeg får sånne tendenser av for sterke syreprodukter, blant annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
katta

Hopper inn her jeg! Prøvde den knallrøde syrepeelingen fra The Ordinary for to uker siden, og etter det har huden vært i ulage for å si det mildt. Masse småkviser på de merkeligste steder i ansiktet og på halsen, jeg trodde det var Klairs ansiktskrem som var synderen siden huden virker å bli verre når jeg bruker den, men når jeg leste om hudbarriere som blir ødelagt gikk det opp et lys. Mulig den var for sterk for meg gitt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider