Zakuro

Ujevn hudtekstur

Anbefalte innlegg

Zakuro

Hei, prøver meg på råd her igjen.

Jeg har en ganske ujevn hud-tekstur generelt, og det plager vettet av meg🙁 Det verste sitter i pannen; jeg har flere hudfargede, opphevde prikker i huden, og jeg blir ikke kvitt dem. Jeg har prøv serum som liksom skal jevne ut og skrubber, men er helt håpløst. Kan knapt ane en forbedring om jeg er veldig nøye. Det har også blitt flere etterhvert, og nå ser jeg enda en ny en:( Eneste jeg kan si om dem er at de ikke er kviser eller hudormer/milier. Noen råd? 😞

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zakuro

Jeg har ikke så veldig til hudpleierutine egentlig, delvis fordi en del av det jeg har prøvd gjorde vondt verre selv om det skulle være til kombinasjonshud. Særlig rens har jeg måttet gi opp fordi det gir meg bare kviseutbrudd, noe jeg normalt ikke har i det hele tatt. Eneste jeg kan bruke er sånne renseservietter som egentlig er sminkefjerner. (Bruker sminke på huden svært sjeldent.)

Etter hver dusj bruker jeg en fuktighetskrem fra bodyshop for svært tørr hud. Den har vært svært effektiv, så er fornøyd med den. Så bruker jeg denne ellers som matter ned blankhet. I tillegg bruker jeg en leiremaske sånn ved behov, kanskje en gang i uka.

Og det er vel egentlig det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea

Det høres ut som du trenger en god hudpleierutine :) Det er mange som er veldig flinke på det her inne og som sikkert kan veilede deg. For meg høres det hvertfall ut som du bruker for sterke renseprodukter! Huden min liker best milde renseprodukter, og jeg behandler diverse hudproblemer med andre produkter (toner, serum, krem, masker).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
vakkerlakk

Eg ville starta med å ta ein time hos hudpleiar, trur eg. Det kan vera litt vanskeleg for oss å gje gode råd når me ikkje veit kva hud du har. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tapermari

Prøvd eller lest noe om azelaic acid? Enten litt sterkere på resept fra lege eller litt mildere fra The Ordinary 🙂 Jeg har rosacea noe som vil si at jeg har en del kviselignende nupper i kinnene som ikke forsvinner av seg selv og ser stor bedring når jeg er flink med jevnlig azelaic acid. Får også kjøpt Rozex på apotek, reseptfritt og finnes i både gel og krem, veldig kjekt å kunne velge mellom det etter hudtype. Usikker på om Rozex inneholder azelaic acid eller om det bare er noe lignende. Ville prøvd det sammen med en enkel rens og krem i 1-2 måneder ettersom det tar litt tid før man ser forskjell. 

Jeg er ingen hudlege eller ekspert, snakker kun av egen erfaring nå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie

Rozex inneholder metronidazole, som er spesielt egnet mot rosacea. Ellers ville jeg prøvd salisylsyre før noe som helst annet. Den løser opp i tette porer og for meg ser den faktisk ut til å roe irritert hud (selv om jeg ikke har en fet/kombo hudtype). Paula's Choice 2% bha er fin, og enkel å bruke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zakuro
21 timer siden, Andrea said:

Det høres ut som du trenger en god hudpleierutine :) Det er mange som er veldig flinke på det her inne og som sikkert kan veilede deg. For meg høres det hvertfall ut som du bruker for sterke renseprodukter! Huden min liker best milde renseprodukter, og jeg behandler diverse hudproblemer med andre produkter (toner, serum, krem, masker).

Vel nå har jeg jo sluttet å bruke renseprodukter siden det bare gjorde vondt verre, men er mulig det var feil sort. Greia med det jeg har i pannen og som plager meg mest er at det ikke virker som urenheter, der ser bare ut som hud som er opphevd:\ Jeg antar jeg ikke helt kan se for meg at rens skal kunne gjøre så mye med det.

18 timer siden, tapermari said:

Prøvd eller lest noe om azelaic acid? Enten litt sterkere på resept fra lege eller litt mildere fra The Ordinary 🙂 Jeg har rosacea noe som vil si at jeg har en del kviselignende nupper i kinnene som ikke forsvinner av seg selv og ser stor bedring når jeg er flink med jevnlig azelaic acid. Får også kjøpt Rozex på apotek, reseptfritt og finnes i både gel og krem, veldig kjekt å kunne velge mellom det etter hudtype. Usikker på om Rozex inneholder azelaic acid eller om det bare er noe lignende. Ville prøvd det sammen med en enkel rens og krem i 1-2 måneder ettersom det tar litt tid før man ser forskjell. 

Jeg er ingen hudlege eller ekspert, snakker kun av egen erfaring nå. 

Aldri hørt om noe sånt:P Men er såpass redd for huden min at jeg kanskje går for det milde alternativet først om jeg skal prøve:P

17 timer siden, Magpie said:

Rozex inneholder metronidazole, som er spesielt egnet mot rosacea. Ellers ville jeg prøvd salisylsyre før noe som helst annet. Den løser opp i tette porer og for meg ser den faktisk ut til å roe irritert hud (selv om jeg ikke har en fet/kombo hudtype). Paula's Choice 2% bha er fin, og enkel å bruke.

Takk for tips:) Jeg tror nok jeg må bruke noe som inneholder syre eller peeling eller noe i den gata. Jeg forsøker å legge ut et bilde av pannen som er det som plager meg mest, så kanskje det er lettere å gi råd. Beklager bildekvaliteten. De to minste sirklene er nyankommet. Det var først bare to, så tre og nå har de formert seg igjen:\

Jeg har vurdert å høre om det er mulig å bruke laser(finnes en klinikk her jeg bor), men greia er at jeg ikke tørr å gjøre noe som lager en form for skade på huden. Årsaken til det er at jeg har et kleoid arr fra før, og får stresspuls av tanken på at jeg skal få det i ansiktet om jeg prøver meg på å fjerne det kirurgisk eller med laser 😰

cut.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Maklo

På det bildet ligner det litt på noe jeg har, hudutvekst av noe slag. Husker ikke hva det heter, men tror ikke det er skin tags. Jeg har i alle fall noe lignende som jeg har tatt med laser og som jeg ikke har sett noe effekt på med vanlig hudpleie. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zakuro
23 timer siden, Marie Maklo said:

På det bildet ligner det litt på noe jeg har, hudutvekst av noe slag. Husker ikke hva det heter, men tror ikke det er skin tags. Jeg har i alle fall noe lignende som jeg har tatt med laser og som jeg ikke har sett noe effekt på med vanlig hudpleie. 

Enig i at det ikke er skintags. Men det var akkurat dette jeg var litt redd for, at det må fjernes med laser:\ Siden jeg alt har et kleoid arr fra før er jeg så redd for å ende opp med å få kleoide arr(røde, opphevde, tykke arr) i ansiktet:( Det jeg har fra før er riktig nok gjort med skalpell, men i prinsippet så kan alle skader i huden gjøre at jeg får nye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kaja

Litt vanskelig å se på et bilde, men jeg syns den nederste ser veldig ut som bare en sånn hudvekst (som jeg trodde nesten alle har), men det kan jo være tilstoppede porer også. Å prøve f.eks. Pixi Glow Tonic er jo rimelig safe. Når jeg først leste beskrivelsen så jeg for meg noe mye verre. Jeg vet jo selv at det er lett å se seg blind på sånne ting, men jeg hadde aldri reagert på de hvis jeg møtte deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Azur

Jeg har også noe som ligner dette som ikke har latt seg påvirke av flere år med god hudpleierutine (inkl syrer). Noen har kommet og gått, en ved øyet er ganske standhaftig. Jeg lever helt fint med den, hadde aldri vurdert drastiske tiltak for dette. Og som du er inne på selv, bivirkninger kan bli verre enn gevinst. Men om det plager deg, ville jeg tatt det opp med hudlege, ikke hudpleier. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zakuro
20 timer siden, Magpie said:

Jeg tipper det egentlig er blokkerte porer, og ville kjørt på med bha og aha, og masse fukt.

20 timer siden, Kaja said:

Litt vanskelig å se på et bilde, men jeg syns den nederste ser veldig ut som bare en sånn hudvekst (som jeg trodde nesten alle har), men det kan jo være tilstoppede porer også. Å prøve f.eks. Pixi Glow Tonic er jo rimelig safe. Når jeg først leste beskrivelsen så jeg for meg noe mye verre. Jeg vet jo selv at det er lett å se seg blind på sånne ting, men jeg hadde aldri reagert på de hvis jeg møtte deg.

Jeg kan jo forsøke noe a la dette, og selv om det kanskje ikke forbedrer det jeg har i pannen så kanskje det forbedrer resten av huden nok til at det slutter å plage meg:) Det er jo langt mindre inngripende enn laster eller skalpell, så er uansett verdt et forsøk.

16 timer siden, Azur said:

Jeg har også noe som ligner dette som ikke har latt seg påvirke av flere år med god hudpleierutine (inkl syrer). Noen har kommet og gått, en ved øyet er ganske standhaftig. Jeg lever helt fint med den, hadde aldri vurdert drastiske tiltak for dette. Og som du er inne på selv, bivirkninger kan bli verre enn gevinst. Men om det plager deg, ville jeg tatt det opp med hudlege, ikke hudpleier. 

Ja, er akkurat dette med gevinst vs. bivirkninger. Jeg hadde ikke problemer med dette når det var en og to, men nå er det blitt 4 og nr. 5 er på vei:\ Jeg har bedt om å få se offentlig hudlege før, men mine plager er ikke store nok til at jeg får det. Jeg har mulighet til å gå til en privat en, men da er jeg redd de skal dysse ned risikoen for at jeg er en betalende kunde. Er jeg paranoid?:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider