Sign in to follow this  
Tone

Viola hos Killer Colours slakter ABH Norvina (og sminke/forbrukersamfunnet generelt)

Recommended Posts

Tone

Jeg har hatt et helt greit forhold til Anastasia Beverly Hills. Jeg har vært glad i Brow Wiz, men nå konvertert til NYX MicroBrow, og brynpomaden er også fin. 

Av paletter har jeg bare prøvd Modern Renaissance og den likte jeg ikke kvaliteten på. Ble påminnet det i dette innlegget hos Viola/Killer Colours...  

Her slakter hun Norvinapaletten fullstendig og kommer med en påstand som jeg egentlig ikke har tenkt noe over før nå, men som jeg nå kjenner traff godt. 

F72FF081-FEF0-496A-91D9-A7DF9761051C.png 

Har overgangen fra et litt snevrere og mer blogg/YouTube-sentrert sminkesamling til nærmest en «bevegelse» på Instagram med i stor grad identiske fjes og resultater medført nedgang i kvalitet hos ellers store og stabile produsenter? 

Jeg ser jo i flere av disse Facebookgruppene, samt blant yngre jenter rundt meg, at flere hiver seg på hypen rundt produkter uten at de noen gang ser ut til å benytte produktene. Min særdeles atletiske og på et vis ujålete kusine på 15 har jeg knapt sett med sminke noen gang, og hun drømmer likevel om konturpaletter, highlightere og alskens fancy paletter som nok er mest til for å være fine på utstilling. 

Jeg begynner å lure på om dette er noe av grunnen til at jeg har ramlet litt av dette sminkekjøret - at det enorme fokuset både på produkter og på å skulle være så lik alle andre som mulig (selvsagt unntak her altså, men det er en kjensgjerning at «Instagramstilen» har vart lenge nå) fordi det er det som er in, har lagt litt lokk på sminkegleden min.. 

Hva tenker dere? 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Minnea

Skulle til å starte samme tråden. Leste bloggen til Killer Colours rett etter at jeg hadde swatchet norvina på kicks og var såå imponert. 

Tok også skjermdump av instaen til Vintageortacky en dag for å diskutere med dere. Jeg har ikke sett videoen til Marlena ennå, men litt i samme bane. Det er det samme som skjedde med blogg-miljøet. Før var de mest kjente bloggene folk som var gode på å formidle, hadde kunnskap, og var oppriktig engasjert. Så kom pengene, og da ble alt overfladisk :/

AD5592C2-22D5-44AE-A436-D97D1203868A.png.dd7ed90f74ebe839cca6cc6c850f869b.png57832A73-2D2F-44A6-B1FD-EFF8028600DA.png.3bcdbd86d4e36112967b6cde915671d6.png

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Tone

Cora <3<3 Jeg er altfor lite på Instagram for tida, så har ikke fått det der med meg, men jeg er helt enig! 

Kanskje jeg må begynne å se på de gode gamle på YouTube igjen, og kommentere litt og være flink til å bruke tomler opp.. Kanskje jeg som bonus får lyst til å leke med sminke igjen - Cora blant annet har inspirert meg mye! 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Azur

Jeg er helt ute av loopen, men veldig fint å lese! Ja, ja oss gi klikk til de gamle bloggene som har overlevd. 

Et annet felt de overfladiske influenserene er i ferd med å ta har tatt over, som irriterer meg grenseløst, er reisebloggingen. Jeg får fortsatt kløe av tanken på hun som tjente penger på å sitte tre dager på sight seeing buss i Barcelona i sommer. (Og så Barcelona, ca verdens enkleste by å navigere i på egenhånd, da...) Og da orker jeg ikke engang tenke på alle disse som reiser rundt og tar bilde av champagneglass ved basseng og knapt en gang beveger seg ut av hotellet... 

Edited by Azur

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Minnea

Hun oppsummerer sånn jeg føler det (bare fra leser/sees-siden) når det kommer tråder her inne om dramaet mellom de nye guruene. Eller kjendisene. Jeg har aldri klart å følge med på dem. Nå er jeg ikke så gira på videoer uten tekst generelt, siden jeg hører dårlig og blir sliten av å konsentrere meg om å høre hva som sies. Men jeg synes det er akkurat like travelt med så mye fake personlighet og overdrivelser i stemmebruk, språk og bevegelser. Og så føler jeg ikke at jeg lærer noen verdens ting av dem. Jeg er så glad vi har dette forumet. Dere er mye mer inspirerende, og dere har mye større påvirkningskraft på hva jeg velger å bruke penger på :)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
LinnCaroline

Problemet med instagram er at det skal se bra ut på bilde, men kan være lite funksjonelt i virkeligheten. ABH-paletten har sterke farger som kommer flott fram på bilder og likedan ved swatching. Men selv ved å dytte kosten forsiktig oppi, kommer det mer produkt enn jeg ønsker (som flyter her og der). Jeg har ei venninne som likte den godt, brukte den hver dag. Den varte ikke så lenge ved sånt bruk. Paletten er på ingen måte håpløs, men jeg ville kun anbefalt den til personer som er flinke på sminke. Jeg synes ikke det er en nybegynnerpalett. Det er dessuten mange som liker sminke, bruker det hver dag - men som ønsker en dempet, naturlig look. Nå i dag synes jeg mange jenter enten har null sminke eller full glam face. Det har jo unektelig blitt mye penger i instagram og videoer, så synes det er greit at folk benytter seg av muligheten til å tjene penger når det tydeligvis er et så stort marked for det. Jeg setter likevel pris på de som velger å stå imot. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora

Her er det jo litt mange problemer samtidig. Det har jo vært mye drama i sminkeverden de siste ukene, så det er nok mye andre greier som har blomstret opp på grunn av dette.

1. Problem med produkter laget for swatching/bilder
Nå har jeg faktisk aldri prøvd Anastasia sine øyenskygger selv, rett og slett fordi jeg ikke er noe glad i fallout. Mange merker lager jo produkter som swatcher bra, men ikke er like greie å bruke. Jeg tror jo dette kommer litt an på hvordan man sminker seg også, mange øyenskygger krever jo f.eks å bruke finger, og det er jo ikke jeg noe begeistret for. Highlightere er jo også en sånn greie som jeg tror mange blir populære fordi de swatcher bra. Fra et markedsperspektiv forstår jeg jo hvorfor merkene lager disse produktene, for ved en rask sammenligning vil jo disse virke bedre en konkurrentene. Produkter som swatcher bra vil jo også selge bra i butikk, siden man sjelden har noen annen mulighet for å teste enn ved å swatche.

2. Folk som driver med skjult reklame
En av de problemene som har kommet frem i det siste er jo sponsede innlegg/videoer. Mange har reagert på hvor mye de kan tjene på ett innlegg eller en video, men det folk har problemer med er jo egentlig at de ikke vet når en video er sponset fordi ikke alle gir beskjed. Norsk lov sier at man må merke videoer allerede fra når man mottar produkter, og jeg tror egentlig Youtube har et krav om at sponsede videoer skal merkes. Her gjelder det jo bare å ha på den kritiske tenkehatten når man ser videoer eller innlegg, og kikke etter om det står noe om sponsing. Et annet lite problem som dukket opp er at noen influencere visstnok tar betalt for å gi negative omtaler av konkurrenter, men dette vet jeg ikke helt om er så utbredt.

3. Følgere som ikke forstår at det faktisk er business
Dette er nok det som sjokkerer meg mest. De som driver med instagram/youtube/blogg ol. på heltid har jo dette som en fulltidsjobb, og må jo derfor tjene penger. Hvis man uansett skal tjene penger, og har muligheten, hvorfor ikke tjene mye penger? Hvis man synes de med mange følgere er sell-outs så er det jo ikke verre enn å følge folk med mindre følgere. Når en youtube kanal har 5 millioner følgere er man jo ikke lenger en liten community, men en stor platform med mye påvirkningskraft.

Her er litt linker til forskjellige videoer som kan være informative:
Marlena (MakeupGeek) som forklarer litt om hvordan bransjen er (jeg har ikke sett den selv, bare lest om den): https://www.youtube.com/watch?v=fBNZrvGLmyQ
Samantha sitt svar til Marlena: https://www.youtube.com/watch?v=ElhCPX1BkuE
JKissa lager en video uten å nevne produktnavn: https://www.youtube.com/watch?v=BLcZqnCJpeQ&amp;t=0s
Gabriel Zamora sin "truth video" (MannyMUA/Laura Lee/Jeffree drama): https://www.youtube.com/watch?v=QWnmPEHzRrk
Shane Dawson sin Jeffree Star serie: https://www.youtube.com/watch?v=xUf2-sjGqQw&amp;list=PLDs0tNoNYTz05R0xo7PCVc-RgL2fsJnGg
Jeffree Star sin oppfølgingsvideo til serien med Shane: https://www.youtube.com/watch?v=j0pjHZddQW0

Og her er noen kanaler som ikke er typisk influencer:
Selvfølgelig må vi starte listen med vår egen Stine @iheartpenguins : https://www.youtube.com/channel/UCCmbuldKJAk9xo5bCY2dKcw
Angelica Nyqvist, svensk jente (engelske videoer) som lager fargerike sminkelooks: https://www.youtube.com/channel/UCtprmU3fba3sDaxxs-FjqwQ
Rocio Cervantes, fargerike looks: https://www.youtube.com/channel/UC-ANU9VVcyeFsU8BhgXHnVQ
Cate the Great Beauty, akkurat oppdaget henne. Hun kombinerer alkohol og sminke: https://www.youtube.com/channel/UCjL2p6oo6awxl6WQL2c8zbQ
Dominiqueldr, tidligere del av Batalash. Hun er lærer på sminkeskole, mye tips og triks + creative looks: https://www.youtube.com/channel/UC01TBuqZWTMtv7emZ3sgAGQ
Jordan Liberty. Han kommer litt på kanten kanskje, men jeg synes han lager så mye informativt. Han er makeup artist for mange merker, og har slitt med kreft, så han har ikke lastet opp på en stund: https://www.youtube.com/channel/UCGqFKx7-wVwMDmaku1unkBQ

Håper dette gav dere noen nye tips til folk å følge hvis dere trenger litt forandring :)

Edit (glemte noe jeg ville si): Jeg er nok en av de som har mye kjøp fokus på instagram (fordi jeg kjøper mye selv), og det er noe jeg prøver å endre litt på, men samtidig synes jeg det er veldig gøy med ny sminke. Heldigvis er det jo så enkelt at man kan følge de personene man liker innholdet til, og man trenger ikke følge de andre. Etter hvert som man følger flere av en viss type, så vil jo også Instagram/youtube foreslå folk som ligner. Følg og lik de menneskene du liker innholdet til, og heller stopp å følge de som ikke bidrar til inspirasjon og glede :)

Edited by Nora

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Ingrid

Jeg har eid Modern Renaissance i over et år nå, og det er en av mine favorittpaletter, så jeg synes det er synd at kvaliteten på oppfølgerne har vært så dårlig.. MR er litt løst presset den og, men selv om jeg har brukt den mye har jeg enda ikke nådd pan på noe. Hvis jeg ser en palett som ser spennende ut, så venter jeg alltid på review fra temptalia, hvor det er lettere å ikke bli blendet fordi du får info om skyggene hver for seg også. Der stopper gjerne kjøpelysten, så eneste jeg har «kjøpt» (julegave) av øyenskygge etter MR er Naked Heat.

På instagram og youtube har jeg begrenset hva jeg følger, og nå er det egentlig bare Fleur de Force, Lily Pebbles og the Anna Edit jeg følger av influencere begge steder. Disse er ikke de verste, og jeg har fulgt dem i mange år, så jeg koser meg med innholdet deres, som ikke bare er kjøpkjøpkjøp-rettet. 

Som @Tone har jeg ramlet litt av sminkekjøret, men jeg tror det også er naturlig. Det er stor forskjell i kjøpsvanene mine generelt fra da jeg var student til nå, og sminke var kanskje en viktigere hobby for meg da. Jeg koser meg fortsatt med det, men bruker ikke like mye tid på å lese, researche og kjøpe som før. Likevel er samlingen ganske stor, for å bruke opp sminke tar jo som vi alle vet lang tid..

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
iheartpenguins
23 timer siden, Nora said:

Og her er noen kanaler som ikke er typisk influencer:
Selvfølgelig må vi starte listen med vår egen Stine @iheartpenguins : https://www.youtube.com/channel/UCCmbuldKJAk9xo5bCY2dKcw
Håper dette gav dere noen nye tips til folk å følge hvis dere trenger litt forandring :)

Ville bare si tusen takk for at du nevnte meg. Det setter jeg utrolig stor pris på! <3 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Michelle

Når vi snakker om guruer så vil jeg dra frem Jaclyn Hill - rett og slett fordi hun var sånn halvveis mitt idol når hun var ny i gamet (og fordi hun i de fleste tilfeller passer godt inn som et eksempel). Jeg lærte ekstremt mye av henne når hun var fersk på youtube. Etter Champagne Pop tok dama en helomvending, og nå lærer man ikke en dritt av henne (jeg gjør iallefall ikke det) og det eneste hun tenker på er penger, penger, penger. Joda, dette er jobben hennes, men...... Jeffree Star har jeg aldri lært noe konkret av i den forstand, men han er et vesen som tiltaler meg. Jeg vet han er kontroversiell, men jeg har tro på at mennesker kan gjøre feil og senere lære av det. Igjengående avvik i personlighet er ikke tiltalende for meg, men i mine øyne har mannen endret seg - eller han prøver, i det minste. Dramaqueen vil han alltid være, men det er ikke det som tiltaler meg med han uansett. Han er ikke BARE en dramaqueen, for å si det slik. 

Når det gjelder sminkeprodukter så er jo Subculture og Modern Renaissance drittpaletter uten like. De drysser som pokker, man kan ikke være forsiktig borti en av skyggene uten at halve skyggen faller ut i form av fint pulver, og å blende svineriet er umulig. Subculture er jo en av Samantha Ravndahl sine favorittpaletter. Min oppfatning av hennes omtale av den er at hun mener at siden hun KAN sminke, så kan hun bruke den. Mens jeg og du som ikke kan sminke slik som henne, kan ikke bruke den. Altså, det krever en viss teknikk og kompetanse for å bruke produktet, men det er jo bullshit - det er ABH det er snakk om. Og løst pressede pigmenter. Jeg har både Subculture og Modern Renaissance, jeg har virkelig gitt MR en sjanse og jeg gidder ikke prøve mer, Subculture har jeg prøvd 1 gang og da så jeg ut som en panda - og da var jeg FORSIKTIG. Blendeteknikken min er vanligvis on point og ganske grei, men jeg er også vandt til kvalitetskygger alà Viseart, Melt, diverse fra MAC - og jeg må også nevne Smashbox som har ganske gode øyenskygger. MUG også, men jeg eier ingen for øyeblikket. Til og med skygger jeg har fra Sonia Kashuk er bedre enn ABH - på alle mulige måter! Jeg vet at smaken er som baken, så om DU liker MR og Subculture er det helt ok, og du skal selvfølgelig få lov til å like de palettene og bruke de hver dag. Jeg liker de iallefall ikke, haha! :) 

Jeg har reflektert litt over hvordan kosmetikkindustrien har vokst de siste årene, og hvordan trenden rundt sminke er i dag kontra la oss si 5 år siden. Jeg ser på min egen sminkesamling og blir fysisk uvel, mest fordi der ligger en del penger men også fordi jeg har vært så dum at jeg trodde jeg trengte alt. Hva skal man med 15 forskjellige røde leppestifter når man bruker det en gang i året? Hva skal man med 4-5 paletter med fargerike nyanser når man aldri, og da mener jeg aldri, har blått eller grønt på øynene? Hva skal man med glitterlinere når man kanskje bruker 1 av de på nyttårsaften? Nå snakker jeg litt for meg selv, men jeg tror det er flere som kan kjenne seg igjen i det. Hva skal man med 10 forskjellige foundations, hvorfor fortsetter man å prøve når man har funnet en favoritt? Fordi der kanskje er noe bedre der ute? Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden av gjerdet - det gjelder i de fleste tilfeller. Nå er jeg ikke helt innenfor tema, men jeg tenker at guruene/influensers bidrar til et slags kjøpepress, der de får forbrukerne til å tro at de må ha ditt og må ha datt. Jeg er jo en av de som er lett påvirkelig og tror jeg trenger det meste, men det er selvfølgelig ikke alle som er slik. 

Misforstå meg rett, jeg kritiserer ikke de som har en obsession med sminke og som hoarder sminke. Jeg stiller bare spørsmål ved å eie mye av noe man sjeldent, eller kanskje aldri bruker. Trenger man alle palettene fra ABH? Mange av skyggene går jo igjen. Har man MR er det ikke nødvendigvis et must å ha Soft Glam, ettersom flere av skyggene som er i MR, også er i Soft Glam. Det er likevel to forskjellige paletter. Og sannsynligvis like dårlige paletter, jeg har ikke tenkt å kjøpe Soft Glam av innlysende grunner. Jeg vil trekke fram de eldre palettene til ABH, deriblant Lavish paletten. Skyggene hadde en helt annerledes kvalitet da, og jeg husker at jeg elsket Lavish paletten. Jeg tror faktisk jeg har den forsatt. Jeg husker at skyggene var godt presset, og de drysset langt ifra på samme måte som de gjør i nyere paletter. Den kvaliteten savner jeg! 

Det er nok mye penger å hente i kosmetikkindustrien. Ser jo hvordan eksempelvis Jeffree Star lever, han har tjent seg styrtrik - ikke på annonser og reklame, men på sitt eget merke. Jaclyn Hill har gjort det bra med Becca Champagne Pop, og det var vell det som var kickstarten på hennes karriere. Nå venter følgerne hennes på Jaclyn Hill sitt eget merke, men dessverre er hun låst fast med samarbeid med Morphe. Det tjener hun rått på. Følgerne er dritt lei av å få Morphe slengt etter seg hver gang de ser en video av henne, og jeg skal være enig i at det begynner å bli mye nå. I tillegg er det bare styr med lanseringene hennes, for eksempel The Vault. Så har hun også jobbet i 3 år på en børstekolleksjon, der mange av børstene er like de Morphe har fra før. 

Det eneste jeg føler disse guruene bidrar med er litt underholdning og kjøpepress, kort oppsummert. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider