Sign in to follow this  
Zakuro

Tips til ny foundation og primer?

Recommended Posts

Zakuro

Det begynner å bli tomt for foundation og primer i skapet mitt, og kunne tenkt meg å prøve noe nytt. Jeg bruker max factor skin luminizer foundation, smashbox photo finish primer og smashbox pore minimizing primer, sistnevnte er jeg ikke fornøyd med. Den første synes jeg er ok(i alle fall mye bedre enn uten!), men disse er også de eneste jeg har prøvd(tror muligens jeg ble anbefalt smashbox herfra😊).

Jeg tror jeg har sensitiv kombinajonshud(tørr og fet), og jeg merker at foundation har lett for å bli kakete/flakete. Mine allerede litt store porer ser også større ut. Jeg merker i tillegg at når jeg tar av sminken så er jeg rød i kinnene, som om huden ikke liker å ha sminke på seg, eller at produktene er for sterke, jeg vet ikke. Derfor jeg ikke har det så ofte. Jeg bruker en fuktig beautyblender for påføring forøvrig.

Noen råd?:)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Isabel

Jeg synes benefit porefessional (benefit) er fin til mindre porer eller pores no more (dr brandt). For glowy primer så bruker jeg becca first light priming filter (må ikke mikses med backlight priming filter. denne er forsåvidt ganske god den også, men ikke favoritten min) jeg synes basen blir kjempe fin og har pannet en full size og tre DS på denne :) 
Det kan hende du vil like å bruker grønn concealer på det røde i kinnene? Jeg bruker en billig en fra catrice når huden min er klikk og jeg synes den funker helt fint. 

Foundation synes jeg er vanskelig, det er egentlig det over også. Det er så veldig inviduelt. Jeg liker veldig godt: too faced peaches and cream foundation (høy dekkevne, matt og mest langvarige foundationen jeg har prøvd), hourglass vanish stick (veldig fin på, enkel å bruke, kan ha veldig lav dekk eller mye), tarte clay foundation (pudder) er fin og smelter fint inn i huden med setting spray for min del. Den er derimot litt rar i fargene om du spør meg. Urban Decay Naked Skin er fortsatt en av mine favoritter og jeg synes den ser kjempe naturlig ut på og smelter fint inn i huden.
Favoritten min når jeg skal bare jevne ut fargen min er glossier skin tint eller first aid beauty sin skin tint. 

Jeg har også tørr hud, men så er spørsmålet. Hva er du på jakt etter? :) 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Zakuro
2 minutter siden, Nora said:

Hva vil du at resultatet skal være (holdbarhet, glød osv)? Finish (matt, glødende osv)? Dekkevne (lett, medium, full)? 

Du spør de enkle spørsmålene til noen som ikke har så mye peiling:P Men jeg har vel lett dekkeevne på den jeg har, så tror jeg holder meg til det mtp. at jeg ikke har så mye kviser og rødhet, bare litt i kinnene? Det jeg ønsker meg er vel en litt finere tekstur og farge på huden som resultat. Men det er lett for at den legger seg på løse hud-flak jeg har her og der, og i linjer og porer. Den jeg har tror jeg er ganske glødende(føler det i alle fall slik, jeg foretrekker veldig diskret sminke)og det trenger ikke være noe mer i alle fall. Jeg bruker ikke foundation og primer så ofte, men så lenge den holder seg en kveld så er jeg egentlig ganske fornøyd.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Michelle

Urban Decay Naked skin! Den er så fin, og min favoritt når det kommer til flytende foundation. :) Den gir lett medium dekk. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora
11 minutter siden, Zakuro skrev:

Du spør de enkle spørsmålene til noen som ikke har så mye peiling:P Men jeg har vel lett dekkeevne på den jeg har, så tror jeg holder meg til det mtp. at jeg ikke har så mye kviser og rødhet, bare litt i kinnene? Det jeg ønsker meg er vel en litt finere tekstur og farge på huden som resultat. Men det er lett for at den legger seg på løse hud-flak jeg har her og der, og i linjer og porer. Den jeg har tror jeg er ganske glødende(føler det i alle fall slik, jeg foretrekker veldig diskret sminke)og det trenger ikke være noe mer i alle fall. Jeg bruker ikke foundation og primer så ofte, men så lenge den holder seg en kveld så er jeg egentlig ganske fornøyd.

Haha, noen må jo stille de vanskelige spørsmålene! :D

Når har du ikke skrevet noe om budsjett, men jeg liker godt Armani Luminous Silk. Den er ikke så glødende, men den gir et veldig fint og naturlig resultat. Dekkevnen varierer etter hvordan man påfører, men vil si at den er (lav) medium. Jeg føler den gir litt sånn filtereffekt på huden, samtidig som den ser veldig naturlig ut og holder bra.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Zakuro
21 timer siden, Isabel said:

Jeg synes benefit porefessional (benefit) er fin til mindre porer eller pores no more (dr brandt). For glowy primer så bruker jeg becca first light priming filter (må ikke mikses med backlight priming filter. denne er forsåvidt ganske god den også, men ikke favoritten min) jeg synes basen blir kjempe fin og har pannet en full size og tre DS på denne :) 
Det kan hende du vil like å bruker grønn concealer på det røde i kinnene? Jeg bruker en billig en fra catrice når huden min er klikk og jeg synes den funker helt fint. 

Foundation synes jeg er vanskelig, det er egentlig det over også. Det er så veldig inviduelt. Jeg liker veldig godt: too faced peaches and cream foundation (høy dekkevne, matt og mest langvarige foundationen jeg har prøvd), hourglass vanish stick (veldig fin på, enkel å bruke, kan ha veldig lav dekk eller mye), tarte clay foundation (pudder) er fin og smelter fint inn i huden med setting spray for min del. Den er derimot litt rar i fargene om du spør meg. Urban Decay Naked Skin er fortsatt en av mine favoritter og jeg synes den ser kjempe naturlig ut på og smelter fint inn i huden.
Favoritten min når jeg skal bare jevne ut fargen min er glossier skin tint eller first aid beauty sin skin tint. 

Jeg har også tørr hud, men så er spørsmålet. Hva er du på jakt etter? :) 

Jeg har tenkt litt på grønn concealer, men jeg er så lite rød at jeg ikke føler det er nødvendig med mer enn lett til medium dekke fra foundation. Er det ekstra ille har jeg en mac prolongwear concealer, men den er så drøy i bruk at den blir jo aldri tom:P Jeg har sett disse stick foundation på youtube, men er usikker på dette med påføring, ser mange bruker kost, og det kan jeg ikke bruke for jeg flasser bare. Jeg MÅ bruke svamp:P

20 timer siden, Nora said:

Haha, noen må jo stille de vanskelige spørsmålene! :D

Når har du ikke skrevet noe om budsjett, men jeg liker godt Armani Luminous Silk. Den er ikke så glødende, men den gir et veldig fint og naturlig resultat. Dekkevnen varierer etter hvordan man påfører, men vil si at den er (lav) medium. Jeg føler den gir litt sånn filtereffekt på huden, samtidig som den ser veldig naturlig ut og holder bra.

Ja, noen må vel det:grin:

Budsjett ja... Så lenge jeg er fornøyd med produktet så er ikke prisen så kjempeviktig, men velger selvsagt det rimeligste alternativet om det er to som er like god. Men jeg har jo dyre produkter jeg overhodet ikke er fornøyd med og som ligger der i skapet mitt og irriterer meg:P

Men som du også nevner; naturlig er viktig for meg. Så dersom jeg finner meg en primer og foundation som hjelper mot dette med at jeg lett flaker, får store porer og at det legger seg litt i linjene jeg har begynt å få(hvor er rullatoren min igjen? :question:), så er jeg ganske fornøyd. Den jeg har fra maxfactor er jo tross alt ikke helt krise, men kunne vært bedre.

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora
2 timer siden, Zakuro skrev:

Ja, noen må vel det:grin:

Budsjett ja... Så lenge jeg er fornøyd med produktet så er ikke prisen så kjempeviktig, men velger selvsagt det rimeligste alternativet om det er to som er like god. Men jeg har jo dyre produkter jeg overhodet ikke er fornøyd med og som ligger der i skapet mitt og irriterer meg:P

Men som du også nevner; naturlig er viktig for meg. Så dersom jeg finner meg en primer og foundation som hjelper mot dette med at jeg lett flaker, får store porer og at det legger seg litt i linjene jeg har begynt å få(hvor er rullatoren min igjen? :question:), så er jeg ganske fornøyd. Den jeg har fra maxfactor er jo tross alt ikke helt krise, men kunne vært bedre.

Det er jo litt ekstra vanskelig når du har flassende hud og store porer, for disse pleier jo ikke så ofte å komme sammen. Det kan jo hende at noe av dette burde ordnes med hudpleie. 

Hva er det du ikke liker med foundationen fra Max Factor? 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Zakuro
11 minutter siden, Nora said:

Det er jo litt ekstra vanskelig når du har flassende hud og store porer, for disse pleier jo ikke så ofte å komme sammen. Det kan jo hende at noe av dette burde ordnes med hudpleie. 

Hva er det du ikke liker med foundationen fra Max Factor? 

Huden min har i alle fall blitt mye bedre når jeg fant en fuktighetskrem som funket, og nå driver jeg å prøver meg frem med diverse annet(også etter tips herfra forøvrig:D).

Jeg synes den er litt for glitrende, er vel det som går inn under glød, men jeg synes det er litt mye, men så liker jeg jo at det er diskret:P Ellers er det egentlig at den legger seg på tørre hudflak, porer og linjer, men det kan kanskje avhjelpes mer med en primer? Må være litt omhyggelig med forarbeid og under påføring for at det skal se ok ut, og noen dager går det bare ikke uansett hva jeg gjør fordi alle tingene ovenfor bare fremheves:P

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Nora
1 time siden, Zakuro skrev:

Huden min har i alle fall blitt mye bedre når jeg fant en fuktighetskrem som funket, og nå driver jeg å prøver meg frem med diverse annet(også etter tips herfra forøvrig:D).

Jeg synes den er litt for glitrende, er vel det som går inn under glød, men jeg synes det er litt mye, men så liker jeg jo at det er diskret:P Ellers er det egentlig at den legger seg på tørre hudflak, porer og linjer, men det kan kanskje avhjelpes mer med en primer? Må være litt omhyggelig med forarbeid og under påføring for at det skal se ok ut, og noen dager går det bare ikke uansett hva jeg gjør fordi alle tingene ovenfor bare fremheves:P

Skjønner. Jeg har veldig lite problemer med tørr hud, men det er sikkert noen andre her som har gode forslag til deg :) 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
tuffl

Høres ut som litt lik hud som meg! Jeg er glad i Studio Fix Fluid og Face & Body fra Mac. Ang primer er jeg glad i primeren fra Inglot (Perfect base tror jeg den heter?). Jeg har som deg prøvd Smashbox sin primer og den er faktisk grusom. Jeg liker også Maybelline Fit Me (begge variantene).

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Minnea

Jeg har fuktfattig hud, og ingen foundation sitter fint på meg om jeg havner bakpå med fukt. Typisk for huden min er at den ikke virker tørr før jeg sminker meg, men da forsvinner all fukten fra foundationen inn i huden og så sitter det igjen tørre flak utenpå. Den foundationen som har minst sjanse for å oppføre seg slik er Mac Studio Sculpt. Holika Holika BB Cream i Shimmering er også fin (og den har litt mindre dekk, men kommer bare i en fargetone). 

Beste underlag for meg er et serum med hyaluronsyre og så Sans Soucis sensitive dagkrem. Og om jeg vil ha ekstra fint resultat bruker jeg Clarins Beauty Flash Balm som primer. 

Edited by Minnea

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Arenika85

Må nesten signere minnea litt her i forhold til hud. Har fuktfattig selv og kommer jeg bakpå med fukt kan jeg bare gi opp basesminke med en gang for da bare fremheves de tørre partiene som ellers ikke syns. 

Jeg har slitt litt med å finne primer som fungerer for meg men har endelig funnet en. Den er fra hourglass så i utgangspunktet rimelig drøy pris for full size men en kan kjøpe mindre størrelse å prøve uten å blakke seg for mye. 

https://www.hourglasscosmetics.com/no28-primer-serum 

Den er oljebasert og fukter huden ekstremt godt mens den er i bruk. Dette har forhindret de tørre partiene hos meg. 

I tillegg bruker jeg vanish foundation stick eller Mac next to nothing foundation. Vanish sticken blender jeg ut med beautyblender uten problem 😉

Kan variere dekkevne fra lett/medium til full alt etter hvor mye jeg påfører. Siden du liker mer naturlig dekk vil jeg veldig anbefale Mac next to nothing. Den jevner ut hudtonen men dekker ikke nødvendigvis så mye.  

En annen ting som du kan prøve er jo også smashbox primer oil. Den kan du enten bruke rett på huden eller mikse i foundation for å få den til å legge seg bedre på huden. 

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Anetten

Helt enig med de som nevner hudpleie her. Jeg får fort tørre partier og tørre flekker om jeg ikke er supernøye med hudlpeie. Porene blir også mye mer synlige. Mye fukt må til for min del, men også eksfoliering! Dersom jeg ikke eksfolierer blir ikke foundationen fin uansett hvor mye fukt jeg har, så for meg er begge deler like viktig. Jeg liker foundation som ikke gir for mye dekk, men mye glød og fukt. Akkurat nå bruker jeg Chantecaille Future Skin og Sisley Sisleya Le Teint. Føler begge to gir mye fukt og glød og sitter fint på huden, fremhever ikke porer eller tørrhet.. Men foundation er så vanskelig, veldig individuelt hva som passer den enkelte. Håper du finner en du liker!

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider
Zakuro

Hei damer, beklager at jeg er treig å svare, men livet venter ikke på noen:P Jeg endte opp med å prøve inglot sin som ble nevnt lengre opp, så får se hvordan den funker:) Takk for hjelpen!:)

Del dette innlegget

Link til innlegget
Del på andre sider