Lucce

Hvordan øke aktiviteten på forumet?

Anbefalte innlegg

Lucce

Jeg tenkte å sette igang en liten idemyldring her ☺️

Jeg syns jo dessverre at aktiviteten på forumet har dalt veldig mye, og det er stort sett shoppedagbøker og bruke-opp-dagbøker det går i i tillegg til noen få andre poster som egentlig ikke er sminkerelaterte.

Det er jo hyggelig dette forumet med masse kjente fjes som har vært her lenhe, men jeg tror jo at rekrutteringen her blir heller dårlig når folk logger seg inn og oppdager at det er svært lite snakk om sminke her (da går jeg jo ut fra at folk som melder seg inn i et forum som heter sminkeforum er opptatt av akkurat dette). Det ser jo ut til at ikke bare nye medlemmer faller av lasset, men også de gamle. Jeg deltar selv svært lite rett og slett fordi jeg syns det er lite å delta i. 

Hva skal til for at aktiviteten øker slik at folk kikker innom og kanskje skriver litt oftere? 

Jeg mener, hvor blir det av trådene der folk leter etter ett nytt produkt og ønsker tips? Hva med tråder som diskuterer nye lanseringer hvor folk kan komme med meninger om de vil/ikke vil kjøpe det? Er det flere ting man kanskje kunne tatt opp for å øke aktiviteten? Sminke er jo i grunn ett stort tema der man kunne snakket mye, så det er jo litt synd at det som er igjen av formuet nesten utelukkende er tråder som ikke handler om sminke i det hele tatt. Hyggelig dem og for all del 😊 

Hva tror dere skal til for å øke aktiviteten? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora

Jeg vet jo at det hjelper å være aktiv selv, men det er jo ikke alltid like lett. Hvis alle bare prøver litt ekstra en periode tror jeg jo at det vil bli mer aktivitet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
katta

Jeg skriver jo nesten bare om parfyme, men prøver å vise litt interesse for andre tråder også, men kan helt klart bli bedre. Og ja, det er ikke så inspirerende å skrive noe, når det er lite aktivitet, så her må vi vel alle bidra! Jeg kan ikke love at jeg skriver om sminke, men andre ting som hudpleie/kroppspleie er jo også aktuelt i tillegg til parfyme. Det er synd som du sier @Lucceat det ikke er mer aktivitet her, det er jo folk her inne som har masse å komme med, og jeg tror at vi klarer å snu trenden viss vi bare skjerper oss pittelitt! 

Jeg tenkte å ha en slags "spørretime" på et FB-forum for parfyme jeg er med i, noe sånt kan vi jo også ha her. Årets nykommer, topp tre sminkemerker du har brukt i år, hypen som ikke innfrir, og den slags spørsmål kanskje?

Endret av katta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wasabi

Jeg prøver å være mer aktiv jeg også, men ikke alltid så lett å komme på noe å skrive om. Men har bestilt litt ny sminke jeg ikke har prøvd før i det siste, så skal prøve å skrive litt om det når jeg får prøvd litt. :) Månedens favoritter har jeg også tenkt på, men aldri kommet så langt. Kan jo ha det både på sminke og hudpleie. Ellers elsker jeg project pan og så håper mange vil delta på det fremover. Syns det er så motiverende og gøy å se andres fremgang. Selv om jeg handler altfor mye er jeg også blitt flinkere til å bruke opp ting takket være project pan. 

Håper virkelig vi klarer å få opp aktiviteten her inne. Jeg trives så godt her inne og syns det er trist når det er så stille. Så skal ta meg sammen fremover og bli flinkere til å både svare i tråder og starte nye. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frøken Lilla

@katta liker ideen om spørre time :D 

jeg er dessverre aldri innom parfyme delen her, har masse parfyme men føler ikke jeg har noe kunnskap. Skal prøve å lese litt der inne allikevel 👍 kanskje jeg plutselig blir hekta :) 

er jo mange her inne som er engasjerte og som ikke vil miste forumet så håper vi kan «redde» det! 

Kanskje @Nora kunne lagt ut noe i fb gruppen som ble opprettet når forrige forum falt plutselig bort? (Hvis den siden fortsatt finnes?) Er vel mange gamle medlemmer der som aldri er innom her lengre, så kanskje vi får lokket noen inn igjen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
katta
6 minutter siden, Frøken Lilla skrev:

@katta liker ideen om spørre time :D 

jeg er dessverre aldri innom parfyme delen her, har masse parfyme men føler ikke jeg har noe kunnskap. Skal prøve å lese litt der inne allikevel 👍 kanskje jeg plutselig blir hekta :) 

er jo mange her inne som er engasjerte og som ikke vil miste forumet så håper vi kan «redde» det! 

Kanskje @Nora kunne lagt ut noe i fb gruppen som ble opprettet når forrige forum falt plutselig bort? (Hvis den siden fortsatt finnes?) Er vel mange gamle medlemmer der som aldri er innom her lengre, så kanskje vi får lokket noen inn igjen? 

Man trenger ikke ha kunnskap om parfyme for å lese og kommentere, du vet jo sikkert hva du liker og ikke, det er jo den kunnskapen jeg også starta med, og så ble det mere etterhvert. Har også blitt mer interessert i sminke takket være dette forumet, har sett en del på sminkebilder og lest om merker, men har langt fra vært flink nok til å legge igjen kommentarer. Og så er jeg for lat til å lære meg å legge ut bilder, tror at bilder fenger litt mer enn bare tekst, så det hadde vært noe å bruke en halvtime på for min del...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minnea

Godt initiativ @Lucce! For min del er familiesituasjon og helse litt i veien for alle interesser for tiden. Men samtidig er forumet genialt fordi det gir følelsen av å ikke ha falt helt ut. Så jeg brenner litt for at det skal fortsette. Her er noen tanker på sparket: 

1. Det som er lavterskel å poste er ikke det som det er mest lavterskel å følge med på: Det enkleste å poste er hva man har kjøpt og hva man har brukt opp. Jeg merker at nå som jeg har kronisk ammetåke og det kanskje går en stund mellom hver gang jeg er innom og virkelig leser, så blir det så store mengder produkter at hodet mitt ikke husker høydepunktene etterpå. Postene en flyktig leser får mest ut av er de som ikke kommer like spontant. Produktanmeldelser og månedsfavoritter f.eks. Konkurransen med produktanmeldelser var super, for da økte den type innlegg :) Jeg har et mål om å bli flinkere til å poste den typen innlegg selv, men ambisjonene har ikke nådd tastaturet ennå og det gjelder helt sikkert flere. 

2. Det har blitt et gap mellom de "proffe" og oss andre 🙈På samme tid som at dere som tar gode bilder med bra utstyr, og har tid og kunnskap til å redigere og levere proft resultat bidrar til å løfte forumet, så kan det også avskrekke andre til å bidra med bilder. Og bilder gjør forumet synes jeg, uansett om det ikke er topp kvalitet. Det er noe med å se hverandre som bidrar til at man føler man kjenner hverandre bedre. Og et bilde sammen med omtale eller en kommentar om et produkt gjør at man husker ting bedre. Bildet i seg selv trenger ikke imponere. Løsningen er for all del ikke færre proffe bilder, jeg ønsker meg tvert imot flere bilder fra alle. Både fra dere som kan dette ned til fingerspissene, og dem som ikke har tid til noe annet enn et kjapt mobilbilde. Jeg ser selv at jeg ender opp med å ta bilder til forumet som jeg aldri poster, fordi det ikke føles som noe å vise frem. Der og da er jeg begeistret fordi jeg for en gangs skyld har sminket meg, og føler det ble bra. Men så kommer ikke sminken like bra frem på bildet, og så er det jo aldri en veldig spennende look for tiden. Og så blir det bare liggende på telefonen. Men jeg vet jo at jeg hadde hatt lyst at andre skulle poste i samme situasjon. Så det er nok egentlig bare dumt av meg. Hva tenker dere andre? 

3. Vip-forumet: @Krystall nevnte noe om vip-forumet i en annen tråd. Kunne det være en ide å senke terskelen litt for å nå denne delen? Slik at alle som har vært "aktive" en stund innenfor det aktivitetsnivået vi har nå er velkommen der? 

4. Kan vi bli flinkere til å anbefale forumet? Vi er kanskje flere som er litt avskrekket av store facebook grupper som kanskje har en tendens til å tiltrekke seg folk som liker oppmerksomhet og drama, og overivrige mlm-selgere. Og tenker på det gode miljøet vi har her, og ikke vil ødelegge det. Men jeg tror kanskje det at dette er et forum gjør at det ikke appellerer til alle målgrupper uansett. Og at det mulgens ikke hadde vært så dumt å spre ordet litt. Vi er mange her som har hatt interessen lenge, og derfor har mye og ikke lurer så mye på ting lengre. Det hadde vært fint med flere medlemmer med en mer gryende interesse, og en annen type engasjement. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora
3 timer siden, Frøken Lilla skrev:

Alle kan vel poste i fb-gruppen? Er det egentlig så mange med i den som ikke er på forumet lenger? 

Mye av problemet er vel at en del av de som var med tidligere har fått andre interesser og livssituasjoner. Det vi trenger er kanskje nye medlemmer som har interesse for sminke og diverse annet relatert til skjønnhet? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frøken Lilla
2 timer siden, Nora said:

Alle kan vel poste i fb-gruppen? Er det egentlig så mange med i den som ikke er på forumet lenger? 

Mye av problemet er vel at en del av de som var med tidligere har fått andre interesser og livssituasjoner. Det vi trenger er kanskje nye medlemmer som har interesse for sminke og diverse annet relatert til skjønnhet? 

Ja, bare tenkte ett litt profft innlegg ;) 

ja vi trenger litt nye medlemmer og.

Noe jeg og har merket er at jeg er «god» på å like innlegg av andre, men ikke kommentere noe mer. Så den like knappen er fin den, men litt for lettvint! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krystall

Jeg synes det er veldig mange gode poeng både her og i donasjonstråden hvor diskusjonen begynte, men det som Frøken Lilla sier med likerklikk traff litt ekstra godt. Jeg skal ha som mål å ikke like noe, men heller svare i tråder hvor noe engasjerer meg, frem til nyttår. :razz-drunk:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wasabi

Det med likerknappen traff meg veldig også. Det er veldig lettvint å bare like fremfor å svare i tråder, jeg er litt for «flink» til det jeg også. Likerknappen er hyggelig den, men kommentarer og aktivitet er enda hyggeligere. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minnea

Det må jo være lov å like også, selv om vi godt kan være flinkere til å like i tillegg til heller enn som substitutt for kommentar ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frøken Lilla
2 minutter siden, Minnea said:

Det må jo være lov å like også, selv om vi godt kan være flinkere til å like i tillegg til heller enn som substitutt for kommentar ;) 

Ja like er jo alltid lov jeg bare vet med meg selv at like har tatt over for mye av mine kommentarer, men det er jo fordi jeg er innom veldig mange ganger iløpet av dagen via mobil når jeg har litt dødtid så jeg må skjerpe meg der :) jeg synes og det er super koselig å få likes :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minnea
29 minutter siden, Frøken Lilla said:

Ja like er jo alltid lov jeg bare vet med meg selv at like har tatt over for mye av mine kommentarer, men det er jo fordi jeg er innom veldig mange ganger iløpet av dagen via mobil når jeg har litt dødtid så jeg må skjerpe meg der :) jeg synes og det er super koselig å få likes :) 

Det blir fort samme her. Jeg surfer mye på mobilen, men er ikke så glad i å skrive på mobil. Så tenker alltid at jeg skal tilbake og kommentere ting senere. Og det skjer jo skjelden.. Har blitt flinkere til å legge fra meg mobilen siste dagene, heller ta en økt med pcen (eller macen da) på kvelden. Skal prøve å fortsette sånn :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lucce

Jeg syns ikke nødvendigvis likerklikk er noe negativt. I det minte er det er respons. Om tre likerklikker og ingen svarer vet man iallefall at noen satt pris på innlegget, så det er er fin funkjson. Men gjerne mer av alt tenker jeg ☺️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wasabi

Likerklikk er ikke negativt, tvert imot, jeg syns det er kjempekoselig å både gi og få likes, men viktig at ikke likes «tar over» for kommentarer. Sier som Ole Brumm jeg, ja takk, begge deler! :D Hehe! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone

Veldig godt innspill det med likerknappen, det tror jeg gjelder mange. Jeg skal også ha som mål å bli flinkere til å kommentere og ikke bare trykke liker nå fremover! 

Ellers veldig god tråd, Lucce, mange gode innspill, og Kattas forslag om spørretime likte jeg godt! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heidrun

Jeg for min del tror det hadde hjulpet om vi fikk sikret nettsiden litt. Den i- en i nettleser- feltet stresser meg alltid, og etter at jeg oppdaget den merker jeg at jeg tenker meg ekstra godt om før jeg skriver noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie

Det blir jo litt en ond sirkel, også. For min del, om forumet bare består av shoppe- og bruktopp-innlegg, som jeg føler er for overfladiske til å egentlig kommentere, orker jeg i enda mindre grad å klikke meg inn, og om jeg da starter et innlegg, blir følelsen av å prate med meg selv egentlig veldig påtrengende.

Jeg savner innlegg som går i dybden og diskuterer og ikke bare viser fram det siste nye, men jeg vet at jeg selv også har ansvar der siden jeg ikke gidder å starte tråder. Men igjen: å prate med meg selv orker jeg ikke. 

Endret av Magpie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christine

Litt tilbake til det @Minnea sa om "proff". Dessverre gjelder ikke dette bare bilder, jeg tør ofte ikke å uttale meg verken ang. parfyme eller andre ting nettopp fordi dere andre her inne kan så mye, og ingen liker vel å føle seg dum. Det sies at dette er et så hyggelig forum, men det hjelper liksom ikke alltid... Kanskje n noen tiltak for å bli mer inkluderende uten at jeg klarer å komme på gode forslag på stående fot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen
15 timer siden, Minnea said:

Det blir fort samme her. Jeg surfer mye på mobilen, men er ikke så glad i å skrive på mobil. Så tenker alltid at jeg skal tilbake og kommentere ting senere. Og det skjer jo skjelden.. Har blitt flinkere til å legge fra meg mobilen siste dagene, heller ta en økt med pcen (eller macen da) på kvelden. Skal prøve å fortsette sånn :) 

Samme. Jeg bruker utelukkende mobilen og da blir det tidvis knotete å svare og skrive innlegg. Jeg tar meg selv i å starte å skrive noe og så blir jeg distrahert og klarer ikke fullføre det jeg skriver på og det glemmes til neste gang jeg er inne, pga mobilen. Før hadde jeg alltid pc'en oppe på jobb og hadde dødtid til å komme innom i løpet av arbeidsdagen, det har jeg ikke lenger og det merkes for min del :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wasabi
2 timer siden, Christine said:

Litt tilbake til det @Minnea sa om "proff". Dessverre gjelder ikke dette bare bilder, jeg tør ofte ikke å uttale meg verken ang. parfyme eller andre ting nettopp fordi dere andre her inne kan så mye, og ingen liker vel å føle seg dum. Det sies at dette er et så hyggelig forum, men det hjelper liksom ikke alltid... Kanskje n noen tiltak for å bli mer inkluderende uten at jeg klarer å komme på gode forslag på stående fot.

Jeg er helt enig med deg. Jeg har heller ingen greie på parfyme og tør ikke uttale meg så mye om det utover å skrive i dagens duft-tråden. Som du sier er det ikke noe gøy å føle seg dum selv om dette er verdens hyggeligste forum hvor ingen dømmer hverandre.

Ang bilder kjenner jeg meg også igjen. Jeg har bare mobilen å ta bilder med og ikke noe redigeringsprogram. Derfor blir bildene mine deretter selv om jeg bruker mye tid på å få bildene best mulig. Men etter å ha forminsket dem blir de uklare og dårlige uansett syns jeg. Dog tar jeg bare produktbilder da. 

Ang shoppe og bruke opp-innlegg føler jeg meg litt «truffet», men ikke på noen dårlig måte, tvert imot på en god og påminnende måte. 90% av innleggene mine handler om det, det er jeg klar over og jeg må skjerpe meg og skrive mer om andre ting også, men ikke alltid så lett å vite hva man skal skrive/starte tråd om. Klarer vi alle sammen å dra lasset og opprette/svare i tråder blir det også lettere å skrive innlegg som går mer i dybden. Det er så mange her inne med så utrolig mye kunnskap. Jeg har lært masse siden jeg kom inn hit og vil lære mer! :) Jeg prøver å skrive litt korte omtaler på bruke opp-innleggene mine, så håper det kan være litt nyttig også. Skal bli flinkere til å skrive mer detaljert uten at det blir for langt. Håper flere vil være med på project pan fremover også, jeg syns ihvertfall det er veldig gøy og motiverende og det motiverer meg til å faktisk bruke av/opp det jeg har og ikke bare kjøpe nytt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider