Zakuro

Foundation til sensitiv hud

Anbefalte innlegg

Zakuro

Jeg plages med noe sensitiv hud. Jeg reagerer ikke negativt på sminke på huden til vanlig, problemene oppstår når jeg gjør det etter dusj. Og det virker som om det er foundation(maxfactor) den reagerer på, ikke primer(fra inglot). Jeg smører meg med en fuktighetskrem etter dusj beregnet på tørr hud og jeg liker svært godt hva den gjør for meg. Selv om jeg venter noen timer etter dusj om jeg har mulighet til det, så blir jeg rødflekkete og det klør:( Det gir seg etter noen timer selv med sminken fremdeles på. Dette gjør jo at jeg må planlegge noe voldsomt for å kunne bruke sminke:P Noen tips til hvilken jeg kan prøve? Er så mye å velge i at jeg ikke vet hvor jeg skal starte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zakuro
8 minutter siden, Nora said:

Det er jo rart at det skjer i forbindelse med dusj. Du bruker ikke noe spesiell såpe i ansiktet i dusjen?

Jeg har prøvd litt forskjellig, fra å ikke bruke såpe i det hele tatt, kun vann, til såpe beregnet til ansiktet, men det virker ikke å gjøre noe forskjell. Jeg blir ikke rødflekket så lenge jeg kun har fuktighetskrem på meg. Dette er også verre på vinteren enn på sommeren.

Endret av Zakuro

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Isabel

Det høres ut som du reagerer på noe i foundationen, men helt ærlig. Jeg er ikke god nok på slikt som dette til å gi et helt godt svar. 
Det kan jo også være at rens du bruker i dusjen er for strippende, eller at rett og slett at krem + foundation kombinasjonen er uheldig. Har du prøvd med andre foundationer og den kremen din?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zakuro
2 timer siden, Isabel said:

Det høres ut som du reagerer på noe i foundationen, men helt ærlig. Jeg er ikke god nok på slikt som dette til å gi et helt godt svar. 
Det kan jo også være at rens du bruker i dusjen er for strippende, eller at rett og slett at krem + foundation kombinasjonen er uheldig. Har du prøvd med andre foundationer og den kremen din?

Jeg bruker ikke rens, har prøvd meg gjennom en del men de gir meg bare utbrudd av kviser noe jeg utrolig sjeldent har utenom, så fant ut det var bedre å la være. Jeg har en annen krem som er litt mer mattende enn den jeg vanligvis bruker, men den gjør heller ikke noen forskjell mtp. at jeg blir rødflekkete. Dog har jeg ikke brukt den fast etter dusj fordi den gir ikke nok fukt. Huden min er som en ørken:P Jeg har ikke andre foundations så vet ikke om det er kombinasjonen som gjør det. Er veldig synd da jeg er veldig fornøyd med kremen og helst ikke vil bytte den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie

Jeg tipper at det er fordi huden er ekstra mottakelig etter dusjen, og at foundationen kanskje inneholder mer alkohol enn det huden din takler akkurat da. Enten bør du vente til huden har roet seg før du påfører hudpleie og sminke, eller du kan teste en annen foundation uten alkohol (ikke så lett å finne, kanskje, men for eksempel en presset mineralfoundation?) for å se om det hjelper noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zakuro
3 minutter siden, Magpie said:

Jeg tipper at det er fordi huden er ekstra mottakelig etter dusjen, og at foundationen kanskje inneholder mer alkohol enn det huden din takler akkurat da. Enten bør du vente til huden har roet seg før du påfører hudpleie og sminke, eller du kan teste en annen foundation uten alkohol (ikke så lett å finne, kanskje, men for eksempel en presset mineralfoundation?) for å se om det hjelper noe.

Takk for innspill og tips:) Jeg har forsøkt å vente en god delt timer etter dusj, opp til 4-5 timer, men det ser bare ut til å påvirke mengden. Og hvorfor er det alkohol i foundation?:P Er all mineral foundation uten alkohol? Jeg har sålangt kun brukt flytende fordi huden er tørr og flytende skulle være best til det. Er bekymret for hvordan resultatet blir med pudder(?) foundation.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie

Jeg har tørr og sensitiv hud, og huden min liker presset mineralfoundation bedre enn flytende. Det krever at underlaget er jevnt og godt forberedt med kremer og serum, men ellers synes jeg den både sitter bedre og blir finere utover dagen enn det de fleste flytende blir på meg. Det er også lurt å bruke fuktspray over til slutt. Alkohol i foundation er løsemiddel, men sannsynligvis gjør det at den også setter seg bedre på huden i stedet for å bare skli rundt som et fettete lag.

Endret av Magpie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zakuro
3 timer siden, Magpie said:

Jeg har tørr og sensitiv hud, og huden min liker presset mineralfoundation bedre enn flytende. Det krever at underlaget er jevnt og godt forberedt med kremer og serum, men ellers synes jeg den både sitter bedre og blir finere utover dagen enn det de fleste flytende blir på meg. Det er også lurt å bruke fuktspray over til slutt. Alkohol i foundation er løsemiddel, men sannsynligvis gjør det at den også setter seg bedre på huden i stedet for å bare skli rundt som et fettete lag.

Huden min har en del tekstur, som også er en grunn til at jeg har brukt flytende foundation, så litt skeptisk. Er det mulig å oppdrive flytende foundation uten alkohol tro men som likevel sitter ok? Å vente et halvt døgn før jeg kan ha sminke på er jo forferdelig irriterende:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone
On 5.3.2019 at 13.15, Zakuro said:

Huden min har en del tekstur, som også er en grunn til at jeg har brukt flytende foundation, så litt skeptisk. Er det mulig å oppdrive flytende foundation uten alkohol tro men som likevel sitter ok? Å vente et halvt døgn før jeg kan ha sminke på er jo forferdelig irriterende:P

Veldig lite oppdatert på foundations for tida, men denne nettsiden ramser opp en del som kan være gunstig for sensitiv hud, og trekker også frem oppslagsverket CosDNA som kan være veldig gunstig.

Ellers må jeg likevel slå et slag for presset mineralfoundation altså - jeg har kombinert hud og Jane Iredale PurePressed er fin uansett hvilken tilstand huden min, ujevn eller ikke. Den kan også brukes både lett og dekkende, blir nesten bare finere utover dagen og kan også friskes opp med litt mer i løpet av dagen uten å bli kakete. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zakuro
4 timer siden, Tone said:

Veldig lite oppdatert på foundations for tida, men denne nettsiden ramser opp en del som kan være gunstig for sensitiv hud, og trekker også frem oppslagsverket CosDNA som kan være veldig gunstig.

Ellers må jeg likevel slå et slag for presset mineralfoundation altså - jeg har kombinert hud og Jane Iredale PurePressed er fin uansett hvilken tilstand huden min, ujevn eller ikke. Den kan også brukes både lett og dekkende, blir nesten bare finere utover dagen og kan også friskes opp med litt mer i løpet av dagen uten å bli kakete. 

Takk for tips:) Skal titte litt på mineral foundation, evt. om jeg finner en flytende uten alkohol. Jeg har begynt å få fine linjer og har en del tekstur og er redd for at det skal bli mer synlig.

Jeg har også gjort et lite eksperiment; jeg fikk en liten prøve av min venninnes foundation, for å se om jeg reagerte på den også(en fra clarins). Hadde den på ene siden av ansiktet uten primer, og kun primer på den andre siden. Var kun på siden jeg hadde hatt kun foundation som ble rødflekkete:P Begge inneholder alkohol.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tone
On 10.3.2019 at 14.51, Zakuro said:

Takk for tips:) Skal titte litt på mineral foundation, evt. om jeg finner en flytende uten alkohol. Jeg har begynt å få fine linjer og har en del tekstur og er redd for at det skal bli mer synlig.

Jeg har også gjort et lite eksperiment; jeg fikk en liten prøve av min venninnes foundation, for å se om jeg reagerte på den også(en fra clarins). Hadde den på ene siden av ansiktet uten primer, og kun primer på den andre siden. Var kun på siden jeg hadde hatt kun foundation som ble rødflekkete:P Begge inneholder alkohol.

Da fungerer nok primeren som en barriere for det du ikke reagerer på i foundationen. Om du funderer på mineralfoundation, i alle fall i løs form, er det flere sider som tilbyr prøver. Everyday Minerals har en prøvepakke for ikke mange dollar, den er kjekk om man vil prøve. Ellers er jo de dyrere merkene lurt å prøve i salong om du er usikker på om de kan være noe for deg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Zakuro
On 12.3.2019 at 19.05, Tone said:

Da fungerer nok primeren som en barriere for det du ikke reagerer på i foundationen. Om du funderer på mineralfoundation, i alle fall i løs form, er det flere sider som tilbyr prøver. Everyday Minerals har en prøvepakke for ikke mange dollar, den er kjekk om man vil prøve. Ellers er jo de dyrere merkene lurt å prøve i salong om du er usikker på om de kan være noe for deg. 

Sorry for treige svar:P

Ah, ser jeg var litt uklar; siden jeg hadde primer på hadde jeg kun primer, bare for å luke ut at det faktisk var foundation jeg reagerte på og ikke primeren(takk og lov for den er jeg fornøyd med:P).

Men takk for tips om prøvepakke, skal sjekke det ut:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider