Anneber04

Fett hår - rensesjampo?

Anbefalte innlegg

Anneber04

Hei! Jeg har et lite problem, og jeg håper at noen her inne kan komme med noen gode råd! Jeg tror at jeg hadde trengt en rensesjampo av et eller annet slag, for vannet her jeg bor inneholder mineraler som kalk, og det legger seg som et belegg i håret mitt, og det gjør håret mitt flatt fettete... Bør jeg kjøpe en rensesjampo? Er en rensesjampo verdt pengene? De fleste rensesjampoer koster jo over 100 kr, men finnes det noen litt billigere alternativer? Har du brukt en rensesjampo som faktisk hjalp deg? Jeg setter pris på alle råd jeg får!

Endret av Anneber04

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora

En renseshampo er jo vanligvis litt tøffere enn vanlig shampo og kan være greit å bruke iblant. Jeg har vært veldig fornøyd med Pureology Purify, føler den stripper håret litt mindre enn andre renseshampoer. Det blir jo ikke så dyrt hvis du ikke bruker den hver gang du vasker håret. Jeg er litt usikker på om det faktisk vil hjelpe med en renseshampo i ditt tilfelle da. Er du sikker på at det er vannkvaliteten som gjør håret fett? Blir du ikke fet i håret hvis du vasker det andre steder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen

Om du merker at håret blir rart (raskt fett, kjennes ikke helt rent ut etter vask) kan det være greit å teste en renseshampo. Samme om du bruker mye styling (spesielt tørrshampo). De koster mer enn vanlig shampo, men de brukes ikke så ofte, så summen er ikke så gale når man gjerne bare kjøper ny en gang i året :)

Selv bruker jeg Joico sin renseshampo, ca annenhver uke, noen ganger oftere (f.eks om sommeren hvor jeg bader mye og bruker mer styling). Den gjør håret rent, men ikke knusktørt og sprøtt. 

Ellers, ved hardt vann bør man bruke litt ekstra tid på å skylle håret så man er sikker på at alt av shampo og balsam er skylt ordentlig ut og man bør være flink med fuktighetskur regelmessig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anneber04
På 22.7.2020 den 12.08, Nora skrev:

En renseshampo er jo vanligvis litt tøffere enn vanlig shampo og kan være greit å bruke iblant. Jeg har vært veldig fornøyd med Pureology Purify, føler den stripper håret litt mindre enn andre renseshampoer. Det blir jo ikke så dyrt hvis du ikke bruker den hver gang du vasker håret. Jeg er litt usikker på om det faktisk vil hjelpe med en renseshampo i ditt tilfelle da. Er du sikker på at det er vannkvaliteten som gjør håret fett? Blir du ikke fet i håret hvis du vasker det andre steder?

Nei, vaska håret hos noen venner, og da holdt håret seg fint i noen dager etterpå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen
2 timer siden, Anneber04 skrev:

Nei, vaska håret hos noen venner, og da holdt håret seg fint i noen dager etterpå...

Høres ut som hardt vann ja, håret mitt var rett og slett nasty når jeg var i Amsterdam på jobbtur og skyldte igjennom det ene morgenen. Var seigt og ekkelt til jeg kom hjem igjen 😅

Kan være verdt å teste renseshampo, men vær obs på at så lenge vannet har mye kalk vil det påvirke håret selv ved bruk av renseshampo, selv om renseshampoen gjerne får opp opphopet kalk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magpie

Men er det egentlig mange steder i Norge hvor vannet er hardt? Jeg ville sett på produktene du bruker til vanlig, og om du kanskje burde bytte til en (vanlig) shampoo som vasker litt bedre. Renseshampoo sliter på håret i lengden uansett hva man gjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen
6 timer siden, Magpie skrev:

Men er det egentlig mange steder i Norge hvor vannet er hardt? Jeg ville sett på produktene du bruker til vanlig, og om du kanskje burde bytte til en (vanlig) shampoo som vasker litt bedre. Renseshampoo sliter på håret i lengden uansett hva man gjør.

Det er en del med borehull og brønn som opplever hardt vann. Vi ha f.eks ett byggefelt i nærområdet med hardt vann fra borehull og min onkel med familie som bor der sliter med det samme som ts beskriver. De skryter alltid over at dusjen på hytten er bedre enn den hjemme 😅

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frøken Lilla

vi har eget vann, og masse kalk :/ ikke tenkt over at det påvirker håret men burde ha skjønt det (må rense dusjhodet med jevne mellomrom med eddik for å åpne det igjen... og ikke snakk om vannkokeren hehe). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider