Jump to content

Elixir Niactil VS The Ordinary niacimide

Ludo
 Share

Recommended Posts

Noen som har prøvd begge deler og kan dele litt erfaring?

Jeg har kjøpt en liten tube Elixir, og den er jo DYR. Ser at den inneholder salisylsyre i motsetning til TO.

Har noen prøvd begge? :)

Jeg ELSKER Niactil, men tipper det er hele sammensetningen som utgjør forskjellen for min del. Jeg har tørr og sensitiv hud, og den roer huden. Det er bare 0,5% salisylsyre, så jeg kan ikke tro det har noen voldsom effekt. The Ordinary følte jeg bare lå som et lag på huden uten å gjøre annet enn å føles ekkel, men jeg har egentlig ikke likt noen av de mange produktene jeg har prøvd derfra.

Om du har lyst til å teste et billigere alternativ til Niactil, skal Emma S ha en liknende gele.

Jeg har prøvd begge, har også prøvd Emma S sin som er lik og ingen av de to er like bra som Elixir sin. TO sin pillet seg på huden og fungerte ikke i det hele tatt med annen hudpleie i tillegg til at den ikke gjorde noe forskjell på huden min. Emma S sin er ganske lik i konsistens og hvordan den er på huden, men den gjorde heller ingenting. Elixir Niactil er det eneste produktet jeg faktisk har opplevd forskjell med, bortsett fra kremer jeg har fått på resept, som skinoren og finacea. Savner den hver dag, men den er for dyr for mitt budsjett 😭

59 minutter siden, Azur skrev:

Jeg testet en ingredienssammenlignerkalkulatorgreie en gang. Den påstod LRP Toleraine Ultra nattkrem skulle ha 85% likhet med Niactil. Noen som har prøvd? 

For billigalternativ inneholder visstnok PM-kremen til Cerave 5% niacinamide. 

Jeg har prøvd den og aldri tenkt at det skulle være det samme. Heller ikke samme konsistens som Niactil og den fungerte bare greit som en nattkrem, men ikke mer enn det.

Hm Hm Hm....

Hvor lenge varer full tube med Niactil for dere?

Er så lenge siden jeg prøvde TO Niacimide - husker ikke om jeg kasta den bare fordi gammal og ubrukt eller om den funket dårlig. 

Synes liksom imgemtimg fra TO har gitt meg noe, bortsett fra minuser. 

Ei på Kicks sier Emma S er erstatteren hennes, så den skal jeg prøve også når mikrotuben min til nesten 400 kr er brukt opp (jeg bare; 🤭 kosta den lille fisen der så mye?!?). Har kikket på den før og glemt den!

Edited by Ludo

Det er lurere å bite i det sure eplet og kjøpe den store tuben. Nattkremen fra LRP er en krem, og Niactil er en gele, og i hvert fall jeg bruker den som et serum nr 2 på denne årstiden, under en fuktighetskrem. Jeg har funnet andre interessante produkter med niacinamide, men de er faktisk dyrere enn Niactil, og siden jeg vet at jeg faktisk elsker den (har ikke vært uten på over to år nå), tror jeg ikke at jeg gidder å eksperimentere, for jeg tenker at det ikke bare er niacinamide som utgjør forskjellen, men hele sammensetningen av produktet.

Jeg elsker både Niactil og LRP Toleriane Ultra Overnight (jeg kan fint bruke denne på dagen også), men som de andre sier så er det forskjellige produkter. TO serumet så jeg ingen effekt av, mistenker derimot at den ga meg utbrudd uten at jeg er helt sikker på det var TO-serumet som var synderen. 

Varighet - skulle ønske åpningen var mye mindre, for jeg får som regel dosert mer enn jeg trenger. 

Prøving og feiling koster også. Tror det over tid er billigere å bare kjøpe det man vet funker for seg :) ...hvis man klarer å holde seg til det, da... 

Jeg har prøvd både Niactil, T.O niacinamide og Emma s sin niacinamide. Niactil er helt klart best og jeg kommer garantert til å kjøpe den igjen. Jeg liker T.O sin også, den piller ikke på meg og den gjør porene mine mindre synlige, men Niactil funker enda bedre på alle måter. Jeg brukte Niactil under azelaic acid og fuktighetskrem på kvelden. Bruker the ordinary sin på samme måte.

20 timer siden, Magpie skrev:

Det er lurere å bite i det sure eplet og kjøpe den store tuben. Nattkremen fra LRP er en krem, og Niactil er en gele, og i hvert fall jeg bruker den som et serum nr 2 på denne årstiden, under en fuktighetskrem. Jeg har funnet andre interessante produkter med niacinamide, men de er faktisk dyrere enn Niactil, og siden jeg vet at jeg faktisk elsker den (har ikke vært uten på over to år nå), tror jeg ikke at jeg gidder å eksperimentere, for jeg tenker at det ikke bare er niacinamide som utgjør forskjellen, men hele sammensetningen av produktet.

Pleier du ha noe annet under Elixiren? Eller mente du alternerer?

Grøss ja....

Jeg ser jo at den jevner og mykner med en gang - men kan ikke påstå den var såååååå drøy foreløpig. 

17 timer siden, Wasabi skrev:

Jeg har prøvd både Niactil, T.O niacinamide og Emma s sin niacinamide. Niactil er helt klart best og jeg kommer garantert til å kjøpe den igjen. Jeg liker T.O sin også, den piller ikke på meg og den gjør porene mine mindre synlige, men Niactil funker enda bedre på alle måter. Jeg brukte Niactil under azelaic acid og fuktighetskrem på kvelden. Bruker the ordinary sin på samme måte.

Åssen sjonglerer du niactilen og den Pixitoneren?

1 hour ago, Ludo said:

Grøss ja....

Jeg ser jo at den jevner og mykner med en gang - men kan ikke påstå den var såååååå drøy foreløpig. 

Jeg bruker den over Acticlear Eventone, mot pigmentflekker. Over bruker jeg akkurat nå Neostrata Ultra Moisturizing Cream, men jeg synes ikke den gir meg nok fukt akkurat nå (knusktørr hud som ikke produserer fett).

8 timer siden, Ludo skrev:

Grøss ja....

Åssen sjonglerer du niactilen og den Pixitoneren?

Brukte den etter toneren som et serum. Den gikk tom for et par uker siden, så nå bruker jeg the ordinary sin på samme måte. Gjort det i et par år, fungerer veldig godt på meg, ihvertfall :) Men blir nok Niactil igjen når T.O går tom, tror jeg. Bare synd den er så dyr, men den er vanvittig god da. Lyst å teste Paulas Choice sin 10% igjen også, hadde den for et par år siden. Vet de har kommet med en på 20% også, men redd den kan bli for sterk. 

Dag 2 forsøk med Niactil.....😏

Asså....

Pixitoneren var sånn TADAAAA effekt med glød og jevn tone - mens når jeg istedet har brukt Niactil er huden ujevn, litt «sur» (les; litt nye små minibumps) og, tja - tar meg i å savne glødeffekten liksom. 

Egentlig bare greit for lommeboka om den ikke gir meg noe, men hadde håpet på å kunne bruke opp tuben iallefall.

Skal prøve Niactil på kveld istedet i tilfellet den faktisk gjør noe for huden etterhvert. 

Må bare utelukke at surheten ikke skyldes PMS :P 

12 timer siden, Wasabi skrev:

Brukte den etter toneren som et serum. Den gikk tom for et par uker siden, så nå bruker jeg the ordinary sin på samme måte. Gjort det i et par år, fungerer veldig godt på meg, ihvertfall :) Men blir nok Niactil igjen når T.O går tom, tror jeg. Bare synd den er så dyr, men den er vanvittig god da. Lyst å teste Paulas Choice sin 10% igjen også, hadde den for et par år siden. Vet de har kommet med en på 20% også, men redd den kan bli for sterk. 

Det blir ikke feil PH og sånn?

Altså, jeg kan imgenting om dette - bare googla det og da var det noe med å ikke blande rett etter 😅

Edited by Ludo

Jeg har brukt begge. TO sin bare rullet av (det er vel det de kaller pilling), og innholdet av sink tørket ut huden. Niactil brukte jeg mye tidligere og ikte den godt. Men tydeligvis ikke godt nok til å kjøpe igjen. 

Hvis man bare er ute etter Niacinamide så har The Ordinary gitt ut 100% niacinamide powder, som man kan blande med et serum. Jeg bruker det og er fornøyd med det. Minuset er at man ikke får en nøyaktig prosentandel av virkestoffet, men siden niacinamide ikke er irriterende for huden så tenker jeg det ikke er så nøye. Jeg bruker litt mindre enn det de anbefaler for 10-15% konsentrasjon , tenker det blir ca mellom 5-10%.

På 12.12.2020 den 10.05, Ludo skrev:

Dag 2 forsøk med Niactil.....😏

Asså....

Pixitoneren var sånn TADAAAA effekt med glød og jevn tone - mens når jeg istedet har brukt Niactil er huden ujevn, litt «sur» (les; litt nye små minibumps) og, tja - tar meg i å savne glødeffekten liksom. 

Egentlig bare greit for lommeboka om den ikke gir meg noe, men hadde håpet på å kunne bruke opp tuben iallefall.

Skal prøve Niactil på kveld istedet i tilfellet den faktisk gjør noe for huden etterhvert. 

Må bare utelukke at surheten ikke skyldes PMS :P 

Det blir ikke feil PH og sånn?

Altså, jeg kan imgenting om dette - bare googla det og da var det noe med å ikke blande rett etter 😅

Har ingen anelse 🙈 Men folk/merker sier/mener så forskjellig. F.eks sier the ordinary at niacinamide og c-vitamin (tror jeg det var) aldri skal brukes etter hverandre, mens Paulas choice sier at det går helt fint. Veldig forvirrende. Jeg har aldri hørt noe om at glykolsyre og niacinamide ikke kan brukes etter hverandre og det fungerer godt på meg, ihvertfall, har gjort mye med porene mine :) Men hadde jeg lest på en seriøs side eller lært av noen med peiling at de ikke skal brukes sammen ville jeg nok prøvd en annen kombinasjon.

@Magpie har jo veldig god peiling på sånt, så hva tror/mener du om å bruke niacinamide etter glykolsyre, @Magpie?

Jeg tror ikke det har så mye å si fra eller til så lenge huden ikke protesterer. Personlig har jeg en hud som synes glykolsyre er djevelens verk, så jeg har en flaske med 20% bittermandelsyre stående, og også Niactil Pro, som har PHA-syrer, som har større molekyler og dermed kun virker på overflaten. Glykolsyre, melkesyre osv har litt mindre molekyler, men virker også primært på overflaten. Når det gjelder PH-verdi, nullstilles den ganske raskt etter rens uansett, så jeg tenker at produkter som skal "resette" PH-verdien først og fremst er skapt for å selge flere produkter.

Aha....(litt skada her som skulle til å dra en tørr vits om ahasyre 😶)

Ja, det lille jeg fikk med meg om blanding var at det kunne gi sånn niacimidflush - avhengig av ph’ en osv. 

For meg er ikke det sååå nøye fordi jeg mistenker huden min blir sur om jeg overskrider et forsiktig syrebudsjett.

Og....den reaksjonen jeg trodde var niactil var garantert PMS (også), for i dag når tanta meldte seg er huden min plutselig en engel 😇

• 4 weeks later...

Hm...

har brukt niactil de fleste dager nå, dog kun en gang.

menne...jeg opplever ikke at den går inn på HG med tanke på prisen. 

Tenker jeg må prøve Emma S og TO på nytt før jeg konkluderer, men meh foreløpig egentlig. 

Jeg har derimot forsøkt å bruke Medik8 Clarity Peptides, som også inneholder 10% niacinamide sammen med andre ingredienser, og denne tørker ut huden min så absurd at jeg måtte legge den bort. Jeg har vel innsett atter en gang at gresset ikke er grønnere på den andre siden, og at jeg har kastet bort ca 500 kroner (med rabatt) på denne. Min lekse er at det er bedre å kjøpe om igjen det man virkelig liker, uavhengig av pris, i stedet for å lete etter alternativer, som for meg blir dyrere i lengden.

22 timer siden, Magpie skrev:

Jeg har derimot forsøkt å bruke Medik8 Clarity Peptides, som også inneholder 10% niacinamide sammen med andre ingredienser, og denne tørker ut huden min så absurd at jeg måtte legge den bort. Jeg har vel innsett atter en gang at gresset ikke er grønnere på den andre siden, og at jeg har kastet bort ca 500 kroner (med rabatt) på denne. Min lekse er at det er bedre å kjøpe om igjen det man virkelig liker, uavhengig av pris, i stedet for å lete etter alternativer, som for meg blir dyrere i lengden.

DET er et poeng jeg må gjenta for meg selv når det gjelder alt forbruk :P 

• 3 months later...

Jeg har fundert på å kjøpe Niactil ei stund nå - er dere (unntatt Ludo) fortsatt like fornøyde eller har det dukket opp noe annet revolusjonerende de siste månedene?

Altså, jeg har snart brukt Niactil (og litt Niactil Pro) uten avbrudd i tre år, og for meg er det verdensrekord. Jeg vet ikke helt hva den gjør, men huden min er ikke tørr og flasser lenger, og generelt mer i balanse, så jeg tør rett og slett ikke å teste ut noe annet. Jeg bruker den over serum og under solkrem, og det er kun når det er skikkelig tørt at jeg trenger annen fuktighetskrem i tillegg. Det er godt gjort på en hud som ellers alltid har vært så tørr at jeg har måttet bruke de feteste kremene for at det skulle bli nok.

• Like 1

På 24.4.2021 den 18.40, Magpie skrev:

Altså, jeg har snart brukt Niactil (og litt Niactil Pro) uten avbrudd i tre år, og for meg er det verdensrekord. Jeg vet ikke helt hva den gjør, men huden min er ikke tørr og flasser lenger, og generelt mer i balanse, så jeg tør rett og slett ikke å teste ut noe annet. Jeg bruker den over serum og under solkrem, og det er kun når det er skikkelig tørt at jeg trenger annen fuktighetskrem i tillegg. Det er godt gjort på en hud som ellers alltid har vært så tørr at jeg har måttet bruke de feteste kremene for at det skulle bli nok.

Dette er jo faktisk litt vilt. Jeg er overbevist!

• Like 1