Gå til innhold

Hvor ofte vasker du håret?

BondiSands

Anbefalte innlegg

Mitt pleier å bli fett ila 3. dagen og jeg bør ihvertfall vaske det den 4. om jeg skal ut blandt folk isåfall. Er dette ofte? Jeg har prøvd den metoden der man går lenge uten å vaske det, men funker ikke og jeg følte meg nesten litt deprimert og ustelt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tørt hår som nesten aldri blir fett, men likevel vasker jeg det annenhver dag og har alltid gjort det. Føler meg ustelt om jeg går lenger uten å vaske håret, men vet jo at det bare er jeg som er litt rar 🙈 Det hender det blir hver 3.dag også, men det er sjelden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker håret to ganger i uka, som regel tirsdager og lørdager. Hadde jeg vært frisk og hadde hatt et liv hadde jeg vasket det oftere, men jeg er hjemme 99% av tiden og har ME, så hårvask er nedprioritert (og tørrsjampo er høyt prioritert)😅 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
53 minutter siden, tuffl skrev:

Jeg vasker håret to ganger i uka, som regel tirsdager og lørdager. Hadde jeg vært frisk og hadde hatt et liv hadde jeg vasket det oftere, men jeg er hjemme 99% av tiden og har ME, så hårvask er nedprioritert (og tørrsjampo er høyt prioritert)😅 

Åh. Nei når man er syk er ikke hårvask førsteprio. Har selv slitt med depresjoner så jeg så ikke selv vitsen å vaske meg når jeg ikke traff folk likevel. Kanskje en viss forskjell på sykdommene da, men håper du får bedre etter hvert

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker håret hver dag. Har hår som blir fett veldig fort,det har alltid vært sånn. Null problem å vaske så ofte, jeg har skuldrlangt hår,lar det lufttørke,bruker stort sett ikke my stæsj i håret. Har aldri skjønt det opplegget med å gå rundt med fett hår i dagesvis for å slippe å vaske det så ofte. Har du skikkelig fett hår tror jeg ikke det fungerer å ikke vaske det. Men å la være å bruke mye stylingprodukter,ikke føne og glatte og krølle og farge er lurt om man ikke vil ha slitt hår.

Skjønner jo at om man sliter med lav energi/sykdom at hårvask blir nedprioritert, men for min del er hårvask superviktig for å føle meg fresh. Tørrsjampo fikser jeg ikke, da klør det i tillegg til at jeg føler meg skitten😆 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, katta skrev:

Vasker håret hver dag. Har hår som blir fett veldig fort,det har alltid vært sånn. Null problem å vaske så ofte, jeg har skuldrlangt hår,lar det lufttørke,bruker stort sett ikke my stæsj i håret. Har aldri skjønt det opplegget med å gå rundt med fett hår i dagesvis for å slippe å vaske det så ofte. Har du skikkelig fett hår tror jeg ikke det fungerer å ikke vaske det. Men å la være å bruke mye stylingprodukter,ikke føne og glatte og krølle og farge er lurt om man ikke vil ha slitt hår.

Skjønner jo at om man sliter med lav energi/sykdom at hårvask blir nedprioritert, men for min del er hårvask superviktig for å føle meg fresh. Tørrsjampo fikser jeg ikke, da klør det i tillegg til at jeg føler meg skitten😆 

Jeg har heller aldri skjønt det med å vaske håret sjeldnest mulig selv om det sikkert er bra for håret å ikke vaske det så ofte.

Jeg sliter jo med veldig lite krefter pga ME og en annen kronisk sykdom som har forårsaket ME-en, men likevel føler jeg at jeg må vaske håret annenhver dag, selv om jeg nesten aldri ser folk. Har ikke akkurat så tykt/mye hår å vaske lenger heller siden jeg har mistet 2/3 av håret mitt siden sommeren 2019, mest sannsynlig pga psykisk stress, angst og depresjoner. Bruker ikke stylingprodukter jeg heller, føner/retter det aldri og er forsiktig med tørrshampoen pga håravfallet. Bruker bare litt av og til for å få litt volum siden håret mitt er blitt flatt som en pannekake. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker håret 2 ganger i uken, mest fordi jeg har motefarge som vaskes fort ut hvis jeg gjør det oftere. I begynnelsen vasket jeg det 1 dag i uken og brukte tørrshampo, men selv om fargen holdt seg HATET hodebunnen min å gå så lenge uten vask. 

Jeg dusjer hver dag og skyller ofte gjennom håret uten å vaske det med såpe, det hjelper veldig om jeg har en bad hairday. Nå som jeg er gravid er huden blitt tørr og håret blit ikke fett, så kunne sikkert gått lenger uten vask, men føler 2 ganger i uken er helt perfekt, da føler jeg meg fresh, slipper tørrshampo og det ser fint ut :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker håret 2-3 ganger i uken 😊 Jeg vasket det oftere før, men nå går det helt fint å kun vaske det et par ganger i uken. Jeg bruker tørrsjampo mellom vaskene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver dag, noen ganger annenhver dag, men håret mitt ser helt grusomt ut på dag to. Jeg har tynt og fint, typisk nordisk hår, og jeg har alltid hatt fet hud i ansiktet og i hodebunnen. Om jeg vasker håret tidlig på morgenen så ser håret fint ut til morgenen etter. Tørrsjampo sliter mye på håret mitt og jeg liker ikke den urene følelsen, så jeg foretrekker absolutt å vaske det. Å trene håret til å ikke bli fett er håpløst da hodebunnen er problemet, men ingen produkter eller sjampoer har gjort håret mitt mindre fett - og jeg har så klart prøvd "alt". 

Må forresten presisere at jeg har aldri hatt sunnere hår enn jeg har den dag i dag, og da er håret mitt helbleka også. Så det med at for mye dusjing sliter på håret, det er etter min erfaring bare tull. Det som sliter på mitt hår er å la det være fett i flere dager og dynke det i tørrsjampo. Hodebunnen klikker fullstendig. 

Endret av Michelle
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke slik at man er "flinkere" jo sjeldnere man vasker håret? Unntaket er om man har sterke farger i håret, som gjerne slipper lettere. Jeg tror også det for det meste er en myte at man kan "trene" hodebunnen til å tåle vask sjeldnere. Jeg tenker at det er best å vaske håret så ofte som man føler behov, og bruke milde produkter tilpasset hårtypen.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

To ganger i uka. Jeg bruker tørr shampoo mellom vask om jeg skal noe viktig. 

Jeg er kronisk syk, og jeg tenker at det finnes forskjellige ting som folk ønsker å bruke energien sin på når de er kronisk syke så det å dusje håret annenhver dag blir lett nedprioritert hos meg, spesielt når ikke det blir sånn kjempe fett heller. Tenker at man velger det selv, og om man ikke føler seg skitten så er det ikke et problem. Og jeg har egentlig ikke noe imot fett hår når jeg fletter det 🙊 Synes flettene ser bedre ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...
På 17.2.2021 den 7.30, Magpie skrev:

Det er vel ikke slik at man er "flinkere" jo sjeldnere man vasker håret? Unntaket er om man har sterke farger i håret, som gjerne slipper lettere. Jeg tror også det for det meste er en myte at man kan "trene" hodebunnen til å tåle vask sjeldnere. Jeg tenker at det er best å vaske håret så ofte som man føler behov, og bruke milde produkter tilpasset hårtypen.

Det kan virke sånn noen ganger. Jeg merker at det byr meg imot å si at jeg vasker håret hver dag fordi det blir så fort fett, for da blir jeg servert all verdens råd om hvordan jeg kan unngå fett hår - råd som jeg allerede har prøvd ut og som overhodet ikke fungerer. Jeg tror ikke hvor fett håret blir handler om hvor ofte man vasker det, men om hvilken hodebunn man har. Det gir jo mening at jeg har svært fet hodebunn når jeg har denne typen hud også i ansiktet, og jeg merker at huden i hodebunnen oppfører seg på akkurat samme vis som ansiktshuden. Det er heller ingenting som biter på den fete huden i ansiktet, noe kan hjelpe litt på, men å fjerne det helt - nei. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker vanligvis håret annenhver dag, men på dag pleier jeg vanligvis å sette opp håret litt. Mitt hår blir fett i hodebunnen, men tørrere i tuppene, og jeg sliter mye med kløe. Har funnet noen få tørrshampoer som funker, men må bruke så mye og har en tendens til å klø, så det er mer i nødstilfeller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider