Jump to content

Den store tråden om solkrem

Michelle
 Share

Recommended Posts

Michelle

Jeg vet at vi allerede har en tråd om solkrem, men det handler for det meste om solkremer med høy SPF. Tenkte vi kunne ha en egen tråd som handler om alt som har med solkrem å gjøre, hvor man kan dele egne omtaler, tips og spørre om hjelp! Våren nærmer seg med stormskritt (burde vært her allerede men nei) og jeg har planer om å finne min HG-solkrem dette året! Det kan være litt vanskelig å finne den perfekte solkrem, og de fleste forbinder solkrem med en fet, tykk krem som føles tung på huden. Slik trenger det ikke være. På markedet finnes det MANGE solkremer, og det finnes ulike solfiltre som beskytter mot UV-stråler. Du kan lese om de ulike solfiltrene her

Kort og enkelt forklart hvorfor du burde bruke solkrem
Solkrem er kjempe viktig for å forebygge hudkreft (det er viktig å huske på at solkrem ikke forhindrer kreft ene og alene, men at det har en sentral rolle i forebygging) og solskader på huden. Med solskader menes solbrenthet, soleksem, melasma og mye annet. Du kan lese mer om solskader her. Jeg innså ikke viktigheten av bruk av solkrem før for noen år siden, og har prøvd å bli flinkere til å bruke solkrem. I vintermånedene når vi ikke ser sola tenker jeg at solkrem ikke er like nødvendig, men på vår og sommer er det absolutt et must. UV-strålene treffer oss også når vi er innendørs og når vi kjører bil, ettersom strålene blir reflektert i overflater og bryter gjennom vinduer. Solkrem skal påføres hver andre time og de aller fleste påfører for lite - man skal helst påføre ca. en teskje bare på ansiktet, og en håndfull solkrem til resten av kroppen. Vær obs på at ikke alle solkremer er vannresistente, og om du for eksempel bader eller svetter mye når du er i sola, så vil ikke-vannresistent solkrem renne av. 

Det er så sinnssykt mye å si om solkrem. Jeg er på ingen måte ekspert, har bare hudpleie som hobby og får min kunnskap fra trofaste kilder på internett, samt influencere og fagutdannede som jeg stoler på fra Youtube. Jeg kan varmt anbefale hudlegen Dr. Dray, hun har svært gode og informative videoer om solkrem og viktigheten av å bruke det! Om det er noe man lurer på så har hun som oftest allerede en video med svar på det!

Edited by Michelle
  • Like 1

BondiSands

Har slitt med at jeg har blitt for hvit i ansiktet, men jeg elsker Decleor sin ganske nye. Det er en melonrød tube. Kremen lukter godt og den synes ikke på deg. Finnes både i stor og liten str.

Ellers vil jeg anbefale Priori. Disse koster over 1000,- men veeeldig gode. Den kommee i hvit og i hudfarget. Den er i spf 45. Lukter ingenting spesielt. Man kjenner kvaliteten er god. Priori er identisk med Elizabeth Arden, jeg mener det er samme eiere, bare at EA ble tatt vekk i Norge og erstattet med Priori. 

Har også brukt Lepo. Også helt grei i ansiktet, men jeg oppdaget de to nevnte over da Lepo sin svir veldig om den kommer i kontakt med øynene. Den er fin på kroppen da. Kremen er gulaktig og så lukter den godt. Vegansk. 

Når det kommer til solstift er Vichy min absolutt favoritt. Det er en oransje pakning. Denne blir ikke hvit da den er gjennomsiktig/nude. Lukter ikke noe.

på 2.plass er LA Roche Posay stift, synes heller ikke så veldig men denne er hvit og kan bli litt mer hvit enn ovennevnte. Lukter heller ingenting :) 

Har også prøvd solstiften til Dermica, den med oransje etikette. Likte den ikke! Stiften er flat på toppen så den glir ikke lett over ansiktet, etiketen er stygg og jeg syntes den var litt tykk. Tror dette er apotekets «billigmerke». 

lykkelitenen

Til kropp har jeg de siste årene sverget til Korres spray og P20. Korres lukter godt, er lett å dosere, blir ikke klissen, gir fin glød og smitter ikke på klær. Bruker spf20 i denne.

P20 er fantastisk om man er på farten og var en life saver i fjor når vi tilbragte mye av tiden på sjøen med SUP-brettene våre og badet mye. Den lukter ikke godt, den er litt klissen, men beskyttelsen er overlegen. Holder i opp til 10 timer, litt mindre om man bader eller bruker håndkle (men tåler fortsatt mye bading sammenlignet med konkurrentene!) og er drøy i bruk selv om den er dyrere enn mye annet på markedet. 

Den kan flekke litt på klær, sambo fikk gule flekker på hvite t-skjorter i fjor, men flekkene forsvinner i vask så da overlever vi. Hørt folk klage på at den ødelegger neglelakk, selv har jeg aldri opplevd det og bruker neglelakk hele sommeren. 

Blir nok disse to i år også!

BondiSands
13 minutter siden, Michelle skrev:

@BondiSands Hvilken hudtype har du? Nysgjerrig på den fra Declèor, men redd den blir litt for tung for min fete hud! 

Hvordan vet man hvilken type hud man har? Jeg har aldri tatt noen test hvis det er det du mener. Men jeg har lettere tørr, typisk nordisk? 
Nei den fra Decleor er ikke tung og det er derfor jeg liker den. Den er veldig tynn til å være spf 50. Grunnen til at jeg ikke har likt så mange solkremer er nettopp fordi de legger seg som en maske og fremhever linjer etterhvert. Smiler eller myser du så legger kremen seg deretter hvis du skjønner. Denne her synes ikke. Og inneholder aloe vera så den lukter fresht og ikke typisk solkrem. 

Michelle

Jeg har brukt First Aid Beauty Weightless Liquid Mineral Sunscreen SPF30 i noen dager nå.
s2339505-main-zoom.jpg?pb=2020-03-sephora-clean-2019?imwidth=60

Jeg liker den veldig godt. Den er farget, og egentlig litt for mørk for min hud, men den smelter inn i huden og jevner seg ut en stund etter påføring. Elsker hvordan denne ser ut og føles på huden, men dessverre må den gå i søpla ettersom jeg har lest flere anbefalinger om å ikke fortsette å bruke den. Det er noe med formuleringen som er helt feil, konsistensen er kornete og merkelig, og det kjennes ut som jeg eksfolierer huden når jeg påfører den. FAB selger den ikke lenger fordi de har fått så mange klager på dette. Håper de finner ut hva som er problemet og at de ikke trenger å endre for mye på den, for den er helt fantastisk ellers. Har lest at flere har reagert på den etter å ha brukt den en stund, og opplevd sår og vond hud. :( Tør rett og slett ikke bruke den lenger selv om den foreløpig har fungert kjempe bra på min hud. Er redd den kan gi en reaksjon etter hvert siden det er noe som åpenbart ikke er som det skal være. 

Har fått øynene opp for tinted suncreens nå da, det blir jo som en veldig lett foundation. Men så er jeg ganske blek da, så trenger en som er litt lys. Denne fra FAB er noe mørk, men som sagt jevner den seg ut og man kan kun se litt mørk farge rundt hårfestet osv. 

Frøken Lilla

Akkuratt som @lykkelitenener p20 en stor favoritt her i huset! Jeg har brukt den fast på alle vegas turene og alle syden turene! Og de gangene jeg har hatt skikkelige sydendager hjemme. Husker en kunde på jobben tipset meg om denne når den kun var å oppdrive på taxfree. Aldri brent meg med denne! 
ellers hjemme så sverger jeg til cosmica sine, både til kropp og ansikt, den til ansikt holder seg fin under sminken og renner ikke av! (Noe clinederm sin gjør, svir alltid i øyene etter noen timer!) 

Michelle

@Frøken Lilla @lykkelitenen Blir litt nysgjerrig på P20, men litt skeptisk til dette med at man ikke trenger å påføre solkremen flere ganger og likevel ha tilstrekkelig beskyttelse mot solstrålene. :/ Ikke bare mot solbrenthet men også mot alt det andre. 

lykkelitenen

Den har ekstremt stabilt filter, men det går jo så klart utover andre ting, som lukt, tekstur, ingredienser etc. Den har MYE alkohol i seg, lukter sterkt og er helt vannete. Og som sagt kan den flekke på tøy. Så det er litt gi og ta med den. Liker f.eks mye bedre Korres på huden pga det, men P20 er overlegen når man må ha noe som virkelig funker. Vi har aldri blitt brent med den og vi har smurt oss hjemme, dratt rett til sjøen og vært der hele dagen, av og på brettene våre i timesvis. Har vi badet mye (les: falt av mye 😅) har vi påført mer, men stort sett er det ikke nødvendig. Sambo blir lett brent, men med spf 30 så er det null problem for han å være ute hele dagen slik.

• Like 2

Frøken Lilla
21 timer siden, Michelle skrev:

@Frøken Lilla @lykkelitenen Blir litt nysgjerrig på P20, men litt skeptisk til dette med at man ikke trenger å påføre solkremen flere ganger og likevel ha tilstrekkelig beskyttelse mot solstrålene. :/ Ikke bare mot solbrenthet men også mot alt det andre. 

Jeg har pleid å påføre den flere ganger :) andre solkremer har alltid gjort meg brent uansett men denne her har bestått 40 graders testen i ørkenen i nevada flere år på rad for min del :) 

Michelle

Cliniderm-lightmattifying-sun-face-fluid-spf50-lett-og-matt-solkrem-40ml-ApotekForDeg-960848.jpg.webp
Cliniderm Sun Face Fluid SPF50 Light & Mattifying! Jeg tror jeg har funnet en ny favoritt! Jeg er litt uenig i at den er "light", for den kjennes definitivt på huden, men den er ikke plagsom, og huden føles ikke tung, men jeg kjenner at den er der. Gjør meg ikke hvit i ansiktet, lukter ikke for mye (det står at den er uten parfyme, men den lukter likevel) og her en dag påførte jeg den 5 ganger(!) i løpet av en dag, og huden ble seende like fin ut etter påføring hver gang. Den gir et matt resultat med en underliggende glød, vil si semi-matt finish. Liker virkelig hvordan huden min ser ut med denne! 

Eneste negative er at om jeg bruker for lang tid på å jobbe den inn i huden så vil den begynne å prelle av/balle seg/flasse av (herregud jeg finner ikke ord til å beskrive, men dere skjønner hva jeg mener). Ikke at den er vanskelig å jobbe inn i det hele tatt altså, men ikke styr for mye med huden rett etter påføring. Skal bestille noen ekstra tuber av denne, klarte å glemme min på jobb og har savnet den i dag, hehe. 

lykkelitenen

Har testet EVY sitt skum i spf 30 til ansikt noen dager nå og må si meg imponert! Utrolig behagelig produkt å påføre, er som om skummet smelter inn i huden, men uten å bli vått. Lett å fordele, kjennes veldig lett ut på og etter kort tid kjenner jeg den ikke på huden lenger. Blir ikke blank av den.

Nå har huden min endret seg drastisk siste mnd og min fete hus produserer ikke olje lenger kan der virker som, så kan være denne hadde vært blankere på meg for ett år siden, men for nå funker den bra!

@lykkelitenen yay, welcome to the club! Jeg er fortsatt like fan. Eneste jeg kan si etter et par måneders bruk er at jeg enkelte (sjeldne!) dager tenker på skummet som mekk - jeg må ha et vanlig kremalternativ i hus i tillegg. Og at om jeg er veldig allergisk og gnir meg masse i øynene, så irriterer denne lettere øynene enn annet jeg har. (Men da snakker vi dager hvor øyne og nese renner og alt er herk.) 

• Like 1

• 1 month later...
lykkelitenen

Jeg kjøpte Cosmica til meg og sambo. En jumbo spf 30 for han å ha på jobb (barnehage og noen ganger glemmer foreldrene solkrem, så han må ha noe mildt han kan låne ut med behov) og en spf 20 til meg selv som tåler sol litt bedre enn han. 

Men fysj for noe kliss! Denne trekker jo aldri inn i huden på meg og å påføre lag nr.2 og 3 utover dagen er bare fælt 😑 Så nå er jeg på leiting etter en ny, mest sansynligvis spf 30 siden badesesongen nå nærmer seg og jeg vil ha bedre beskyttelse når jeg er på sjøen.

Vurderer P20, men hadde vært digg med noe som også lukter litt godt. Noen som har testet noe nytt i år som de er fornøyd med?

19 timer siden, lykkelitenen skrev:

Noen som har testet noe nytt i år som de er fornøyd med?

Vichy Capital Soleil Rehydrating Spray med hyaluron. Mulig jeg skrev om den i fjor, men litt endring i navn i år. Den er helt fantastisk. Trekker raskt inn og merkes ikke på huden, men huden blir silkemyk av den. 

https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/solpleie/vichy-cs-fuktgiv-solspray-f30-200,5007586/

Edited by Azur

lykkelitenen
1 time siden, Azur skrev:
Vichy Capital Soleil Rehydrating Spray med hyaluron. Mulig jeg skrev om den i fjor, men litt endring i navn i år. Den er helt fantastisk. Trekker raskt inn og merkes ikke på huden, men huden blir silkemyk av den. 

https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/solpleie/vichy-cs-fuktgiv-solspray-f30-200,5007586/

Hvordan er denne i vannet?

Vi kjøpte Garnier i går, 30 til meg og 50 til sambo, ville ha en backup til vi skal på sjøen i dag og hadde ikke tilgang til p20. Men går så mye at de er fort tom 😛 Skal føre den på listen!

1 time siden, lykkelitenen skrev:

Hvordan er denne i vannet?

Vi kjøpte Garnier i går, 30 til meg og 50 til sambo, ville ha en backup til vi skal på sjøen i dag og hadde ikke tilgang til p20. Men går så mye at de er fort tom 😛 Skal føre den på listen!

Jeg har ikke badet med den. Det står på at den forebygger uttørking av huden fra bad i klor og saltvann. Ang fort tom: det finnes en stor familiestørrelse tube som heter det samme. 

Edited by Azur
  • Like 1

LinnCaroline

Jeg hadde med meg P20 på backpacking til Australia, og siden har jeg ikke brukt den. Misliker lukt, konsistens og den kan misfarge klær. Solbrent ble jeg også. :P 

Jeg er ikke så nøye på faktor, for synes det viktigste er hyppig smøring. Jeg brukte Cliniderm i fjor, og var godt fornøyd med det. Jeg tror den jeg har til ansiktet er med hyaluronsyre.

@lykkelitenen jeg fikk testet vannfastheten i dag. Jeg klarte å treffe hagemøbler istedenfor kroppen da jeg skulle spraye meg i dag... nesten umulig å få vasket av 😬 får teste med zalo og svamp senere. 

• Like 1

Wasabi

Jeg fikk en tester på skinceuticals advanced brightening UV defence sunscreen spf 50 og jeg elsket den! Den var lett og god og var lett å smøre ut. Trakk lett inn og var helt super under sminke! 😻 Klippet til og med opp den bittelille prøvetuben for å få ut hver eneste dråpe 😂 Hadde så lyst til å kjøpe den i helga da Skincity hadde 20% på skinceuticals, men har nettopp kjøpt garnier sin og to ulike minier fra Paulas choice som jeg vil bruke opp først. Men kommer til å bestille den når jeg begynner å gå tom.

Har et hatobjekt også og det er REN sin clean screen mineral med spf 30. Kjøpte den på sensommeren i fjor, prøvde en gang og likte den ikke, så la den bort på et mørkt og kjølig sted. Fant ut at jeg kunne prøve den på skuldre og hals/decolletage, så tok den frem igjen og etter to dager fikk jeg i går en gigantisk og vond kvise på halsen. I tillegg lukter den sterkt og er tykk, seig og vanskelig å smøre ut. Den kjennes på huden og man blir kritthvit av den og det er håpløst å få bort. Anbefaler ingen å kjøpe den, spesielt ikke om man har akneutsatt hud. 

Michelle
7 timer siden, Azur skrev:

@lykkelitenen jeg fikk testet vannfastheten i dag. Jeg klarte å treffe hagemøbler istedenfor kroppen da jeg skulle spraye meg i dag... nesten umulig å få vasket av 😬 får teste med zalo og svamp senere. 

Kanskje double cleansing fungerer på møbler også? :P Først litt olje, så rens? Hehe... 

• Like 2

• 2 weeks later...
BondiSands

Noen her som har prøvd Garnier sin sensitive? Står at den er laget for å ikke svi i øynene bl.a , og den ligner på designet til LRP. Jeg har kjøpt LRP og det er det beste jeg har kjent i ansiktet! Du ser den ikke på, den føles myk på huden og svir ikke i øynene.

Grunnen til at jeg er skeptisk til Garnier er at jeg føler det er et litt kvantitetsmerke. Og at de kopierer designet til andre.... 

vakkerlakk
17 minutes ago, BondiSands said:

Noen her som har prøvd Garnier sin sensitive? Står at den er laget for å ikke svi i øynene bl.a , og den ligner på designet til LRP. Jeg har kjøpt LRP og det er det beste jeg har kjent i ansiktet! Du ser den ikke på, den føles myk på huden og svir ikke i øynene.

Grunnen til at jeg er skeptisk til Garnier er at jeg føler det er et litt kvantitetsmerke. Og at de kopierer designet til andre.... 

Om du tenker på Sensitive Advanced for ansiktet så er svaret at den er kjempegod. Det er min favorittsolkrem og eg er på tredje flaske i år. Har ikkje prøvd LRP sin, men den frå Garnier er veldig lett, tørker matt og er super å sminke på :) 

lykkelitenen
På 10.6.2021 den 13.20, BondiSands skrev:

LRP og Garnier har samme eiere (L'oreal) og tilgang til samme labratorier, patenter og fabrikker, så det er helt naturlig at det er likheter. L'oreal (og andre kosmetikkgiganter) finner ikke opp hjulet flere ganger, men deler teknologi og fornulaer innenfor merkene sine og tilpasser så målgruppen de ulike merkene er myntet på og gjør ev. endringer i formula for å treffe ulike prispunkt :) Med andre ord, de to solkremene er garantert produsert i samme fabrikk :P

BondiSands
På 11.6.2021 den 22.01, lykkelitenen skrev:

LRP og Garnier har samme eiere (L'oreal) og tilgang til samme labratorier, patenter og fabrikker, så det er helt naturlig at det er likheter. L'oreal (og andre kosmetikkgiganter) finner ikke opp hjulet flere ganger, men deler teknologi og fornulaer innenfor merkene sine og tilpasser så målgruppen de ulike merkene er myntet på og gjør ev. endringer i formula for å treffe ulike prispunkt :) Med andre ord, de to solkremene er garantert produsert i samme fabrikk :P

Leste om dem. Det jeg ser er at på Garnier er det ikke oppgitt hvor mye UVA beskyttelse det er. Kanskje den ikke beskytter like mye da selv om det er samme spf.