Jump to content

Naturlig deodorant

katta
 Share

Recommended Posts

Tenkte at det er greit med en tråd om dette også, hensikten er ikke å diskutere fordeler/ulemper med naturlig vs konvensjonell deodoranter, men rett og slett tips til naturlige deodoranter som vi har testet, og hvorvidt de fungerer eller ikke.

Med naturlig deodorant mener jeg her aluminiumfrie deodoranter, dere som har testet noen kan jo gjerne legge til om de er veganske,ikke testet på dyr osv osv.

Selv har jeg akkurat startet med å teste ut denne: https://www.kicks.no/aurelia/hudpleie/kroppspleie/deodorant-antiperspirant/botanical-cream-deodorant-50-g?count=10 

Tenkte å gi den en måneds tid for å se hvordan den virker, og så kommer jeg tilbake etter det.

• 2 weeks later...

Jeg har lite erfaring her, men kjøpte en stick fra Schmidt på Iherb, og det er faktisk den eneste (som jeg kan huske i senere år i alle fall) deodoranten som jeg har reagert på. Ble nuppete og klødde under armene etter kort tids bruk, så for meg virker det som at de må ha erstattet det unaturlige med noe naturlig men for sterkt. 

Håper du liker den du tester, hvordan synes du det er med kremkonsistens, blir man fort vant? 

De "naturlige" deodorantene inneholder ofte natron, som er krise for hudbarrieren på grunn av høy PH-verdi. 

Jeg prøvde meg på Wild, men når du er uvant ble det veldig rart at det luktet noe fra armhulen🙈 Mannen liker den veldig godt da. Jeg er tilbake på biork deoen min, selv om den er delvis knust etter at noen (👦🏼) mistet den i badgulvet🤪 funker likevel!

På 11.7.2021 den 9.19, Magpie skrev:

De "naturlige" deodorantene inneholder ofte natron, som er krise for hudbarrieren på grunn av høy PH-verdi. 

Det finnes utgaver uten natron også!

Da har jeg testet Aurelia sin deodorant noen uker, og må si meg godt fornøyd. Den kremkonsistensen tørker kjapt inn og blir helt tørr @Tone, og jeg opplevde ikke å bli svett i løpet av dagen. Deoen lukter ganske sterkt av eukalyptus og peppermynte, og lukta holder i flere timer. Dette er vel den eneste grunnen til at jeg ikke bruker den hver dag, den lukter litt sterkt, og lukta kræsja med parfymen jeg brukte. 

Men ellers var jeg strålende fornøyd, opplevde ikke sårhet i armhulen selv om jeg brukte den etter barbering. Hadde den hatt en mildere lukt hadde jeg gitt den 10/10, den holdt meg luktfri og relativt tørr til neste morgen, og det er det vel nesten bare Clarins sin deo som fikser. Så jeg kommer til å bruke den innimellom når jeg ikke bruker parfyme, synes lukta var veldig deilig, men som sagt, den kræsjet med parfymene jeg bruker.

Jeg testet også en annen naturlig deo fra Malin + Goetz, den var helt elendig, etter et par timer luktet det ikke spes godt for å si det sånn. Den hadde konsistens som en stick, den var veldig hard og litt ubehaglig å bruke, følte at jeg ikke fikk på nok produkt.

Så alt i alt er jeg fornøyd med mitt lille eksperiment, får se om det dukker opp en luktfri variant fra Aurelia, da kjøper jeg nok den.

Forresten, @katta, er lukten veldig feminin eller kan den gå til menn og? Samboeren blir så tørr og sår av det meste av vanlige deodoranter så tror han skulle testa ut noe sånt.

På 12.7.2021 den 21.36, Tone skrev:

Forresten, @katta, er lukten veldig feminin eller kan den gå til menn og? Samboeren blir så tørr og sår av det meste av vanlige deodoranter så tror han skulle testa ut noe sånt.

Lukta er helt unisex mener jeg, litt sånn frisk urteaktig, ikke noe søtt eller vanilje eller frukt. 

2 timer siden, katta skrev:

Lukta er helt unisex mener jeg, litt sånn frisk urteaktig, ikke noe søtt eller vanilje eller frukt. 

Takk, skal foreslå den for ham :) 

• 1 month later...

Nå har jeg brukt Nuud noen uker og er veldig fornøyd. Stopper ikke svette, men lukt og jeg synes den holder det den lover. Den lukter ingenting og jeg lukter ingenting - winwin😄 Og så må man ikke ta på hver dag, så tuben varer ei stund. Blir gjenkjøp når den jeg har er tom, og da skal jeg kjøpe smarterpack med to😊 

Vegansk og cruelty-free i følge nettsiden deres.

Edited by Ingrid
  • Like 2

• 3 weeks later...
BondiSands

Jeg har brukt denne helsedeodoranten og kan ikke forstå at den virker. Den lukter absolutt ingenting og det kjennes bare som jeg smører meg med vann når jeg tar den på. Blir ikke mindre heller.. som en hard stein som du bløter med vann. Øøh.. holder meg til vanlige deodoranter jeg

On 9/5/2021 at 2:25 PM, BondiSands said:

Jeg har brukt denne helsedeodoranten og kan ikke forstå at den virker. Den lukter absolutt ingenting og det kjennes bare som jeg smører meg med vann når jeg tar den på. Blir ikke mindre heller.. som en hard stein som du bløter med vann. Øøh.. holder meg til vanlige deodoranter jeg

Hver sin smak, jeg liker ikke at deo lukter ☺️ men det er jo en krystall så den er jo som du skriver en hard stein du bløter med vann🤷‍♀️ jeg har ikke brukt akkurat den men andre krystaller og min erfaring er at de stopper svettelukt👍 Fortsatt veldig fornøyd med Nuud jeg da👌🏻👌🏻

På 15.8.2021 den 10.09, Ingrid skrev:

Nå har jeg brukt Nuud noen uker og er veldig fornøyd. Stopper ikke svette, men lukt og jeg synes den holder det den lover. Den lukter ingenting og jeg lukter ingenting - winwin😄 Og så må man ikke ta på hver dag, så tuben varer ei stund. Blir gjenkjøp når den jeg har er tom, og da skal jeg kjøpe smarterpack med to😊 

Vegansk og cruelty-free i følge nettsiden deres.

Synes du Nuud fungerte med en gang eller tok det litt tid?

Ser de anbefaler et par ukers tilvenning - jeg og samboer bestilte en smarterpack fra Bani.no (superkjapp sending, best pris og virker som en svært hyggelig liten butikk) og jeg har brukt den ei halv uke og føler jeg tidvis stinker, og det gjorde jeg aldri før... 😅 Skal gi den litt tid men det frister stadig mer å gå tilbake til Arm&Hammer, heldigvis er jeg ikke mye ute av huset for tida :giggle: 

On 9/5/2021 at 11:00 PM, Tone said:

Synes du Nuud fungerte med en gang eller tok det litt tid?

Ser de anbefaler et par ukers tilvenning - jeg og samboer bestilte en smarterpack fra Bani.no (superkjapp sending, best pris og virker som en svært hyggelig liten butikk) og jeg har brukt den ei halv uke og føler jeg tidvis stinker, og det gjorde jeg aldri før... 😅 Skal gi den litt tid men det frister stadig mer å gå tilbake til Arm&Hammer, heldigvis er jeg ikke mye ute av huset for tida :giggle: 

For meg fungerte den med en gang, men jeg brukte nesten ikke deo mens jeg var gravid (alt vannet ble lagret og svettet ut etterpå🤪), så hadde bare brukt krystallen innimellom 😊 Jeg bruker den 1-2 ganger per uke, og det er så kjekt, siden jeg nesten aldri er alene på badet og publikum fort blir lei! Hadde gitt det minst to uker, og nå er jo beste tida når du er hjemme👍 (Men hvis dere ender opp med å bytte tilbake så overtar jeg de altså😁)

På 6.9.2021 den 10.03, Ingrid skrev:

For meg fungerte den med en gang, men jeg brukte nesten ikke deo mens jeg var gravid (alt vannet ble lagret og svettet ut etterpå🤪), så hadde bare brukt krystallen innimellom 😊 Jeg bruker den 1-2 ganger per uke, og det er så kjekt, siden jeg nesten aldri er alene på badet og publikum fort blir lei! Hadde gitt det minst to uker, og nå er jo beste tida når du er hjemme👍 (Men hvis dere ender opp med å bytte tilbake så overtar jeg de altså😁)

Skjønner! Ja skal gi den litt tid, og K er faktisk mer tålmodig enn meg - og helt klart praktisk å teste sånt nå når jeg er hjemme ja :giggle: