Gå til innhold

Småspørsmål om hudpleie

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Azur said:

Jeg kjøpte nylig den helt nye La Roche Posay Shaka Fluid etter at en hudlege anbefalte den i en artikkel om at solfaktor i sminke ikke er tilstrekkelig (neppe en nyhet for flinke folk her inne). Den virker innmari fin. 

Jeg er spent på om den er veldig uttørkende? For jeg er grundig lei klissete solkremer, og den ny-ishe med spf30  (Ultradefense et eller annet?) fra Elixir er noe av det mest klaustrofobiske jeg har hatt på huden, og mannen min sa bare "fluepapir" da han fikk kjenne.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• Magpie

49

• Michelle

27

• Azur

23

• Belle

18

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg spurte jo her inne i desember tror jeg, om råd til ungdom med mye kviser. Vi gikk til slutt til lege som skrev ut Epiduo med en gang, og nå er huden allerede i bedring. Trodde det kun var hudlege

Jeg har dessverre ikke 20 minutter til overs på morgenen, ellers skulle jeg gjerne brukt den på dag altså! Enn så lenge får jeg få god beskyttelse mot nattens UV-stråler, som ifølge KK-gruppa på fb er

Hmm, det med underhudsfett....Jeg har jo ikke i overflod, men dersom jeg går ned i vekt, er det virkelig i ansiktet det først merkes.    Jeg fant ellers et fint innlegg om fukt og fett i hudpleie.

Posted Images

4 timer siden, Azur skrev:

Jeg kjøpte nylig den helt nye La Roche Posay Shaka Fluid etter at en hudlege anbefalte den i en artikkel om at solfaktor i sminke ikke er tilstrekkelig (neppe en nyhet for flinke folk her inne). Den virker innmari fin. 

Takk for tips! Skal merke meg den!

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Magpie skrev:

Jeg er spent på om den er veldig uttørkende? For jeg er grundig lei klissete solkremer, og den ny-ishe med spf30  (Ultradefense et eller annet?) fra Elixir er noe av det mest klaustrofobiske jeg har hatt på huden, og mannen min sa bare "fluepapir" da han fikk kjenne.

Har kun brukt den to ganger i ansiktet, flere på hendene. Huden min er innmari tørr for tiden, og jeg tenkte i alle fall ikke umiddelbart over at den ble verre av denne, kan ikke si noe om langtidsbruk. Finnes ikke klissete (har katt som koser mye og røyter veldig om dagen, fluepapir utgår!), veldig flytende og trekker rett inn. 

Endret av Azur
Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Azur Hvilken hudtype har du? Jeg har bestilt favoritten fra Japan, men venter fortsatt på den og tviler på at den kommer innen kort tid, så leter etter norske alternativ. De jeg pleier bruke er så klart utsolgt, så må se etter alternativ.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Oppdatering på ansiktshud! Plutselig har huden blitt bedre, og jeg tenkte at jeg kunne skrive hva jeg har gjort, i tilfelle det kan være til hjelp for andre. jeg lurte jo på om det var selve hudbarrieren som var irritert eller hva jeg skal kalle det, så jeg gikk over til kun å rense med CeraVe om morgenen når jeg dusjer, og så påføre CeraVe ansikt og kroppskrem etterpå. Om kvelden-ingenting. Ikke rens, ikke krem, nada. Og for noen som har renset morgen og kveld i alle år er dette nokså kjipt, men det funker. Huden har roet seg betraktelig! Ikke så mye røde flekker og småkviser, så da tenker jeg at jeg bare fortsetter slik noen uker til.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 months later...

Hej, för bara några månader sedan märkte jag att det var något fel med min hud och jag undrar vad det är och hur man löser detta problem. Så problemet är att mitt ansikte är fulla stora finnar som gör ont så mycket och ser äckligt ut. Jag försökte googla vad det kan vara och det ser ut som akne. Så jag undrar kanske någon härifrån har samma problem och skulle veta en utmärkt lösning för det. Jag vet att det finns många hudvårdsprodukter, men vet också att inte alla produkter är så effektiva. Vad tycker du om produktionen av Mannila? Har någon provat och kunde granska det? Om någon inte känner till dem kan du kolla in https://manilla-sweden.se/.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Brookse

Om problemet er oppstått "plutselig" ville jeg heller sett om du kan nøste opp i årsaken og behandle den, i stedenfor å bruke penger på produkter som muligens bare går på symptomet av ett større problem. 

Hvor er aknen, er det hele ansiktet eller bare spesifikke områder? Er det betente kviser eller bare røde og såre prikker? Er det noe som er konstant eller endrer det seg i løpet av en mnd? Hvordan er huden ellers? Er du tørr, stram, blank, oljete etc.

Svarene kan gi noen pekerpinner på hvillen type acne og hvorfor den er der og da er det mye lettere å starte en behandling og komme med produktanbefaling :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...

Div dumme syrespørsmål:

Niactil 4%: bruker man dette som syrealternativ til aha/bha? Eller tar man det på etter bha/ahabruk som serum?

Og BHA/aha: er det bra å bruke hyualuron oppå som fukter etterpå, eller er det best med nøytral fuktkrem når man er sensitiv generelt?

Syrer går OK i mindre mengder, men merker flere aktive ingredienser er nogo. Må ha pause fra Emma S sin maske en stund selv om den funka fint før (blir RØD). 

Endret av Ludo
Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Ludo skrev:

Div dumme syrespørsmål:

Niactil 4%: bruker man dette som syrealternativ til aha/bha? Eller tar man det på etter bha/ahabruk som serum?

Og BHA/aha: er det bra å bruke hyualuron oppå som fukter etterpå, eller er det best med nøytral fuktkrem når man er sensitiv generelt?

Syrer går OK i mindre mengder, men merker flere aktive ingredienser er nogo. Må ha pause fra Emma S sin maske en stund selv om den funka fint før (blir RØD). 

Niactil 4% inneholder ganske lite BHA, så jeg ville brukt et BHA-serum i tillegg, samme gjelder AHA. Angående påføringsrekkefølge så er vel hovedregelen at syre skal påføres før andre produkter, men om du har et AHA/BHA serum i oljeform (olje skal alltid til slutt) eller kremform så kan det være at produktet er tykkere enn Niactil 4%, så da er det bedre å påføre det etter Niactil 4%. Men om du har et AHA/BHA serum som er i serumkonsistens eller tonerkonsistens så påfører du det før Niactil 4%. 

Kan ikke svare på det andre spørsmålet, jeg bruker ikke hyaluronsyre selv ettersom jeg ikke får effekt av det i det hele tatt, men tror det bare er bra for sensitiv hud.

Vær forsiktig med syrer, spesielt om du har sensitiv hud! Ikke bruk for mye på en gang og velg produkter som er tilpasset sensitiv hud. Og ikke minst, introduser syren sakte men sikkert for huden din, ikke bruk et BHA-serum hver dag i starten for eksempel. Jeg har selv elefanthud men jeg reagerte faktisk på The Ordinary Glycolic Acid 7%, mens med andre syreprodukter slipper jeg å bygge opp toleranse. Om huden din blir rød, varm og irritert av et produkt bør du virkelig ikke bruke det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider