Belle

Småspørsmål om hudpleie

Anbefalte innlegg

Nora

@PewPew jeg leste i en annen tråd at du hadde blitt mindre rød i ansiktet (rosacea?)  av koreansk hudpleie, er det noen spesielle produkter som hjalp eller var det kombinasjonen av alt? Hadde jeg blitt mindre rød i ansiktet kunne jeg hatt mye mindre dekkevne på foundation, det hadde vært så deilig! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
PewPew

Rosascea og hudsykommer generelt er veldig komplisert, så jeg vil være veldig forsiktig å si noe om det. Er også litt forsiktig med å anbefale produkter, fordi jeg ikke har utdannelse og alle reagerer ulikt. Jeg kan kun dele min erfaring, uten at jeg mener at det kan løse noe for andre. Hudpleie er jo også veldig varierende fra person til person, så man må uansett prøve seg litt frem.

Man burde finne ut av hvilke ingredienser som gjør hva (både forskning og erfaringer kan være lurt å få med seg), og deretter prøve ut hva som fungerer best for sin hud. Feks har jeg erfart at huden min elsker grønn te, både i hudepleie og kompresser dynket i te, aloe vera i riktig konsentrasjon (tåler ikke helt ren), propolis, snegleslim og niacinamide. Muligens biegift også. Skincareaddiction på reddit er et fint sted å starte å skaffe info, siden det er mange med mye erfaring der + er noen brukere som leser mye forskning.

Kombinasjonen har nok vært det mest avgjørende, ettersom for hver produkt jeg har innført har huden blitt bedre og tatt et steg videre. Begynte for ca 1 år siden å innføre ett produkt av gangen. Startet med merket Benton, og det var Benton aloe BHA toner (for høy ph verdi for at den skal eksfoliere noe serlig så er fuktgivende toner), Snail Bee Essence, Aloe Propolis soothing gel, Lotion og steamcream. Som sagt ble alt innført et produkt av gangen, så det ikke ble for mye av huden og jeg så hva som ga resultater. Ingen vits å bruke et steg som ikke bidrar til resultat. Senere startet jeg med Ciracle Anti-Redness K Solution, som etter noe måneder dempet rødheten enda mer. Det tok litt tid å se resultatene, og jeg måtte unngå å teste andre produkter i dagligutinen mens testing pågikk men det var verdt det. Den inneholder riktignok planteingredieser som kan trigge andre, men huden min liker den veldig godt.

Det å finne ut av hva som trigger huden er også viktig. Hos meg er det varme, stress, oppspilthet, kronisk sykdom, mye sukker, lite søvn, fysisk skrubb, for sterk rens, varmt vann, og i hudpleie er det alkohol, noen plantestoffer (jobber med å finne ut konkret hvilke) men vet ihvertfall at witch hazel trigger (husker ikke hva det heter på norsk) ,sterkt parfymerte produkter og dehydering. Er det jeg kommer på nå ihvertfall. 

Det har gått med mye tid og energi på dette, og det har jo på et vis blitt en hobby. Så skjønner at den prosessen jeg er i kanskje kan være litt kjedelig eller tungvint for andre. Selve rutinen tar ikke lang tid, men research og å prøve div produkter gjør det. Har faktisk brukt mer tid på hudpleieresearch enn sminke de siste månedene. 

Endret av PewPew

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Azur

@Nora jeg er helt avhengig av Decleor Aromessence Rose d'orient. Kjøper salon size på Jennyskincare. Har alltid hatt en del sprengte blodkar på nesevingene, og de trekker seg sammen og blir ubetydelige så lenge jeg bruker den.

I tillegg bruker jeg La Roche Posay rosaliac cc cream. Den roer rødhet generelt så bra at om jeg bruker den daglig blir foundationbiten i den ironisk nok ganske overflødig. Jeg bør nok teste vanlig hudkrem i samme serie og se om det gir samme effekt på rødhet. 

Endret av Azur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora

Jeg er ikke så glad i hudpleie, så jeg kommer nok aldri til å ha et slik opplegg som deg :P For meg er det viktigst at hudpleien ikke gjør meg mer oljete, rødheten kommer i andre rekke. Skal Google litt av produktene du har nevnt og se på reddit :) 

@Nora jeg er helt avhengig av Decleor Aromessence Rose d'orient. Kjøper salon size på Jennyskincare. Har alltid hatt en del sprengte blodkar på nesevingene, og de trekker seg sammen og blir ubetydelige så lenge jeg bruker den.

I tillegg bruker jeg La Roche Posay rosaliac cc cream. Den roer rødhet generelt så bra at om jeg bruker den daglig blir foundationbiten i den ironisk nok ganske overflødig. Jeg bør nok teste vanlig hudkrem i samme serie og se om det gir samme effekt på rødhet. 

Jeg liker ikke Decleor, men jeg skal lese om LRP kremen uten farge. Tipper den med farge er alt for mørk :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Azur

Jeg liker ikke Decleor, men jeg skal lese om LRP kremen uten farge. Tipper den med farge er alt for mørk :P

Dette er eneste produktet jeg liker fra Decleor også. Tror ikke den oljen treffer 100% din problematikk, så du gjør lurt i å stå over.

CC kremen er nok altfor mørk for deg, ja. Ser dagkremen finnes i Light og Rich. Veldig usikker på hvilken jeg bør gå for. Men de koster 133kr på FU om dagen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
PewPew

Her har en blogger skrevet litt om Benton ihvertfall, og forklarer hva de forskjellige ingrediensene er og hva de gjør :) Heldigvis er det lett å få tak i prøver på div koreanske produkter.

http://skinandtonics.com/?s=benton

Skulle ønske jeg kunne gi litt mer konkrete tips, men det blir feil når man reagerer forskjellig. 

Endret av PewPew

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nora

Her har en blogger skrevet litt om Benton ihvertfall, og forklarer hva de forskjellige ingrediensene er og hva de gjør :) Heldigvis er det lett å få tak i prøver på div koreanske produkter.

http://skinandtonics.com/?s=benton

Skulle ønske jeg kunne gi litt mer konkrete tips, men det blir feil når man reagerer forskjellig. 

Det er jo kjempebra at du guider meg i riktig retning og til lesestoff! :D Jeg må jo bli bedre på hudpleie, men tidligere erfaringer tilsier at huden blir verre av hudpleie (sa noen feil produkter? :giggle:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
PewPew

Det er jo kjempebra at du guider meg i riktig retning og til lesestoff! :D Jeg må jo bli bedre på hudpleie, men tidligere erfaringer tilsier at huden blir verre av hudpleie (sa noen feil produkter? :giggle:

​Så bra at du får noe ut av det :) Hvis du husker hva du fikk verre hud av kan du sammenligne ingrediensene. Kanskje det du ser et mønster og finner ut av hva som gjorde huden verre slik at du unngår det i fremtiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle

I natt brukte jeg Filorga Sleep and Peel for første gang, og i går kom jeg til å tenke på noe... Det står på ''bruksanvisningen'' at den skal brukes på renset ansikt. Ok. Men kan den brukes oppå serum mon tro? Er redd for at den eventuelle effekten ikke blir så bra om jeg har noe under som svekker kremen. :giggle: Samtidig er jeg jo også redd for at det blir for lite fukt for meg. Nå som sommeren står for tur går det nok bra skulle jeg tro, men på mine tørreste dager har jeg vanskelig for å tro at denne er nok...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minnea

I natt brukte jeg Filorga Sleep and Peel for første gang, og i går kom jeg til å tenke på noe... Det står på ''bruksanvisningen'' at den skal brukes på renset ansikt. Ok. Men kan den brukes oppå serum mon tro? Er redd for at den eventuelle effekten ikke blir så bra om jeg har noe under som svekker kremen. :giggle: Samtidig er jeg jo også redd for at det blir for lite fukt for meg. Nå som sommeren står for tur går det nok bra skulle jeg tro, men på mine tørreste dager har jeg vanskelig for å tro at denne er nok...

​Jeg har byttet annenhver natt med denne og en fetere nattkrem noen ganger. Har også brukt en fet krem til dagkrem etterpå. Synes ikke den tørker ut, men for å være sikker på at det blir nok fukt :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle

​Jeg har byttet annenhver natt med denne og en fetere nattkrem noen ganger. Har også brukt en fet krem til dagkrem etterpå. Synes ikke den tørker ut, men for å være sikker på at det blir nok fukt :) 

​Nå har jeg jo bare brukt den i én natt, men den tørket ikke ut i det hele tatt! Det er jo knallbra på denne ørkenhuden min. Jeg er bare redd for at den skal gjøre det på sikt, men jeg får bare passe på å gi huden en real fuktbombe innimellom så går det sikkert fint!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minnea

​Nå har jeg jo bare brukt den i én natt, men den tørket ikke ut i det hele tatt! Det er jo knallbra på denne ørkenhuden min. Jeg er bare redd for at den skal gjøre det på sikt, men jeg får bare passe på å gi huden en real fuktbombe innimellom så går det sikkert fint!

​Ja jeg har heller ikke opplevd av den tørker ut, jeg varierer mest for å være føre var :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Jeg har begynt å teste litt hudprodukter, deriblant oljer og serum. I hvilken rekkefølge påfører dere produktene? På kvelden bruker jeg rens og lotion fra Obagi, deretter nattkrem og til slutt olje. Skal begynne med et serum og er usikker på når jeg bør påføre dette. Før eller etter fuktighetskrem? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Maklo

Jeg har begynt å teste litt hudprodukter, deriblant oljer og serum. I hvilken rekkefølge påfører dere produktene? På kvelden bruker jeg rens og lotion fra Obagi, deretter nattkrem og til slutt olje. Skal begynne med et serum og er usikker på når jeg bør påføre dette. Før eller etter fuktighetskrem? :) 

Jeg bruker både serum og olje før nattkrem :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
PewPew

Serum skal gjerne før fuktighetskrem. Tenk konsistens, fra lett til tykt. Ang. olje så er det i utgangspunktet lurest å påføre tilslutt fordi det er en occlusive/''forsegler'' (kommer litt an på hva slags olje) men noen foretrekker å bruke det midt i rutinen. Tidligere brukte jeg kokosolje eller marulaolje ganske tidlig i rutinen, og det var fint for tørr hud men det kan hindre ingredienser fra de neste stegene i å gjøre jobben sin. Nå trenger jeg bare olje på vinteren, men da pleier jeg å bruke det som aller siste steg for å forsegle alt sammen. 

Endret av PewPew

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Smudge

Serum først :) da kommer de minste molkylene ned i huden og får gjort jobben sin uten å bli stoppet av produkter som forhindrer serumet å trekke inn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bitteliten

Jeg trenger sårt ny ansiktskrem (dag og natt) og kom over et veldig bra tilbud på Yves Rocher der man får gratis nattkrem om man kjøper dagkrem, og det er jo bra! Nå har jeg ingen erfaring med hudprodukter av Yves Rocher, men funderer litt på deres V Shaping Day Care og Night Care. Noen som har noen erfaring med disse eller andre ansiktsprodukter fra Yves?

Jeg har brukt både natt- og dagkremer fra YR. De er helt greie, og ikke (i min nese) så parfymerte at man rygger. Mild, fruktaktig lukt vil jeg si. Og, bra konsistens på kremene.

Det å finne ut av hva som trigger huden er også viktig. Hos meg er det varme, stress, oppspilthet, kronisk sykdom, mye sukker, lite søvn, fysisk skrubb, for sterk rens, varmt vann, og i hudpleie er det alkohol, noen plantestoffer (jobber med å finne ut konkret hvilke) men vet ihvertfall at witch hazel trigger (husker ikke hva det heter på norsk) ,sterkt parfymerte produkter og dehydering. Er det jeg kommer på nå ihvertfall. 

Tenkte du ville like å vite at det norske navnet er Trollhassel, og det botaniske er hamamelis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minnea

Nå er jeg tom for både dag og nattkrem (bortsett fra peel off base som jeg ikke bruker hver natt). Har vært så trøtt og sliten etter jobb at jeg har brukt litt testere istedet for å kjøpe nytt. Men det er ikke helt tiden for testing når jeg føler det er mer huden min som tester meg. Bytter mellom å være normal, supertørr og flakete, og kviser med ujevne mellomrom. 

Har noen tips til gode kremer til vekslende gravidhud? Gjerne noe som ikke må bestilles, skulle gjerne kjøpt i morgen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Line

Jeg ville dratt innom apoteket @Minnea Der har de mye bra som ikke er så dyrt. Avene, Aderma, Nuxe og La Roche-Posay er verdt å sjekke ut. Vichy har jeg ikke brukt noe fra, men sikkert bra det også. 

Jeg bruker LRP Hydreane Legere nå og den er fin for min normale, men fuktfattige hud. Nuxe Nirvanesque-serien liker jeg også godt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Minnea

Jeg ville dratt innom apoteket @Minnea Der har de mye bra som ikke er så dyrt. Avene, Aderma, Nuxe og La Roche-Posay er verdt å sjekke ut. Vichy har jeg ikke brukt noe fra, men sikkert bra det også. 

Jeg bruker LRP Hydreane Legere nå og den er fin for min normale, men fuktfattige hud. Nuxe Nirvanesque-serien liker jeg også godt. 

Ble LRP Toleriane etter anbefaling  fra dama på apoteket. Kan brukes både som nattkrem og dagkrem. Så får jeg litt tenketid før jeg kjøper dag og natt etterhvert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tapermari

Er det noen her som har rosacea og evt. har noen gode tips? Føler jeg har prøvd det meste, men ingenting som gir gode resultater. Lei av å kaste bort mye penger på hudpleie som ikke fungerer :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hege

Er det noen her som har rosacea og evt. har noen gode tips? Føler jeg har prøvd det meste, men ingenting som gir gode resultater. Lei av å kaste bort mye penger på hudpleie som ikke fungerer :(

Rsacea er jo sånn som kommer og går i perioder og kan bli trigget av så mangt. Alkohol, varme og sol, kulde og tørr luft osv... Dette gjør det jo litt vanskelig.. Gubben hadde god effekt av Rozex, en antibiotikakrem eller gel som er for behandling av rosacea. Den får man på resept fra legen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tapermari

Rsacea er jo sånn som kommer og går i perioder og kan bli trigget av så mangt. Alkohol, varme og sol, kulde og tørr luft osv... Dette gjør det jo litt vanskelig.. Gubben hadde god effekt av Rozex, en antibiotikakrem eller gel som er for behandling av rosacea. Den får man på resept fra legen.

Føler min holder seg stort sett like ille hele tiden, litt mindre rød av og til, men stort sett det samme, har prøvd finacea som skal ta bort nupper, men synes den hjalp for lite til at det var verdt det. Kanskje jeg skal høre med legen om Rozex, skal den ta alt av symptomer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider