iheartpenguins

AKNE

Anbefalte innlegg

Marie Maklo

Kan jo oppdatere litt. Etter tre uker ser jeg ikke så mye endring i huden - i alle fall ikke de kjipe tingene. Jeg er helt klart tørrere, men mer at jeg er matt/ikke oljete. Nå kan jeg gå en hel dag uten primer og blotting! Jeg har faktisk brukt litt syreprodukter, og det har huden taklet fint. Men hvis/når jeg blir veldig tørr så dropper jeg syrene med en gang. Og håret mitt er helt fabolous for tiden! Vanligvis blir håret mitt fett etter et døgn, men kan jeg gå flere dager uten å vaske håret eller bruke tørrsjampo :party:

Kjipe ting: Tørre øyene (men går stort sett fint så lenge jeg ikke spiller dataspill hele dagen), litt neseblod, og aller verst er tørre hender, men så lenge jeg bruker hansker ute og smører når jeg er inne så går det greit.

Det kjedeligste er å faktisk ta pillene:giggle: Jeg snakket litt med søs om det, og hun sier at hun tok alle pillene samtidig(til middag), mens jeg tar mine tre ganger om dagen. Finner ikke noe om dette, og gidder ikke ringe hudlegen for et "filleproblem". Hvordan gjorde du det @Andrea?

I dag har jeg tatt blodprøver for å sjekke om jeg tåler behandlingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea

Jeg tror jeg tok alle på en gang? Hmm... Lenge siden nå, så husker ikke helt. Hvorfor tar du de flere ganger om dagen? Tar du tre? Jeg tok tre om dagen, og tror jeg tok alle på en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Maklo
9 minutter siden, Andrea said:

Jeg tror jeg tok alle på en gang? Hmm... Lenge siden nå, så husker ikke helt. Hvorfor tar du de flere ganger om dagen? Tar du tre? Jeg tok tre om dagen, og tror jeg tok alle på en gang.

I pakningsvedlegget står det "Kapslene skal tas til et måltid én eller to ganger daglig." så jeg bare tolket det slik at flere kapsler = flere ganger om dagen :P Men det spørs om jeg gidder, for det er så slitsomt. Jeg glemmer det ofte når jeg er på jobb, det hadde vært mye enklere å ta alle samtidig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea
56 minutter siden, Marie Maklo said:

I pakningsvedlegget står det "Kapslene skal tas til et måltid én eller to ganger daglig." så jeg bare tolket det slik at flere kapsler = flere ganger om dagen :P Men det spørs om jeg gidder, for det er så slitsomt. Jeg glemmer det ofte når jeg er på jobb, det hadde vært mye enklere å ta alle samtidig.

Jeg hadde ikke nølt med å ta alle samtidig. Ganske sikker på at jeg gjorde det, siden jeg ikke husker noe annet :P

Jeg har fått så mye kviser igjen nå... :( Ansikt, hals, rygg og nupper på brystet. Siden det ikke bare er i ansikter skylder jeg ikke på hudpleien. Det blir alltid sånn her utover høsten. Skal begynne å ta noen minutter (les: 5-8 minutter) solarium et par ganger i uken, siden jeg alltid har mye bedre hud når den får mye sol. Håper det hjelper litt :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Maklo
27 minutter siden, Andrea said:

Jeg hadde ikke nølt med å ta alle samtidig. Ganske sikker på at jeg gjorde det, siden jeg ikke husker noe annet :P

Jeg har fått så mye kviser igjen nå... :( Ansikt, hals, rygg og nupper på brystet. Siden det ikke bare er i ansikter skylder jeg ikke på hudpleien. Det blir alltid sånn her utover høsten. Skal begynne å ta noen minutter (les: 5-8 minutter) solarium et par ganger i uken, siden jeg alltid har mye bedre hud når den får mye sol. Håper det hjelper litt :) 

Ånei så kjedelig :/ Krysser fingre for at solariumet funker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea
16 minutter siden, Marie Maklo said:

Ånei så kjedelig :/ Krysser fingre for at solariumet funker!

Ja.. :( Det er ikke kjempemye, men så utrolig surt siden jeg nettopp har brukt sinnsykt masse penger på green peel-behandlinger for å få vekk arrene, og så kommer det nye arr!!! :( Ser værre ut nå enn før jeg begynte med green peel, for da hadde jeg ikke hatt kviser på lenge.. Føles ut som jeg bare har kasta bort flere tusen kroner. Har pause i green peel nå pga penger, men ser liksom ikke vitsen med å ta de behandlingene når jeg bare får nye arr hele tiden heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bella

Noen som har prøvd tretinoin ( (A-vitaminsyre) mot akne?

Fikk resept fra legen på Airol 0.05%. Spent på hvordan den virker. Den skal jo være bra for rynker, kviser, store porer etc. Bruker den annenhver kveld, og passer på å holde resten av hudpleien enkel. Mild rens, mye fukt og solfaktor. Har brukt den uke nå, og har flasset en del. Huden er ikke rød, men føles litt sår.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea
3 timer siden, Bella said:

Noen som har prøvd tretinoin ( (A-vitaminsyre) mot akne?

Fikk resept fra legen på Airol 0.05%. Spent på hvordan den virker. Den skal jo være bra for rynker, kviser, store porer etc. Bruker den annenhver kveld, og passer på å holde resten av hudpleien enkel. Mild rens, mye fukt og solfaktor. Har brukt den uke nå, og har flasset en del. Huden er ikke rød, men føles litt sår.

Aldri prøvd, men da jeg gikk til hudlege ville han gi meg a-vitamindråper, men kunne ikke pga nye restriksjoner. Har siden da hatt lyst til det, selvfølgelig :giggle: Oppdater gjerne om hvordan det går! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bella
3 minutter siden, Andrea said:

Aldri prøvd, men da jeg gikk til hudlege ville han gi meg a-vitamindråper, men kunne ikke pga nye restriksjoner. Har siden da hatt lyst til det, selvfølgelig :giggle: Oppdater gjerne om hvordan det går! 

Ikke vanskelig å få airol kremen i hvertfall. Skal oppdatere underveis?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea
2 timer siden, Bella said:

Ikke vanskelig å få airol kremen i hvertfall. Skal oppdatere underveis?

Så bra :) Jeg mistenker at kvisene jeg får nå er hormonelle, siden de er store underjordiske kviser i kinnene, kjenner de som kuler under huden før det skjer noe. I tillegg setter de ordentlige røde arr... Så jeg tror ikke kremet hjelper.. :( Jeg har så lyst på vitamindråper til å "spise", men det var hvertfall ikke lov lenger da jeg var hos hudlege for noen år siden.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bella
2 timer siden, Andrea said:

Så bra :) Jeg mistenker at kvisene jeg får nå er hormonelle, siden de er store underjordiske kviser i kinnene, kjenner de som kuler under huden før det skjer noe. I tillegg setter de ordentlige røde arr... Så jeg tror ikke kremet hjelper.. :( Jeg har så lyst på vitamindråper til å "spise", men det var hvertfall ikke lov lenger da jeg var hos hudlege for noen år siden.. 

Å, ok:). Da er det vel i såfall Roaccutane man kan bruke, som "spiselig" A-vitamin. Men det er vel ganske heftig.

Jeg har nok en del hormonelle urenheter jeg også, men legen mente at Airol kunne hjelpe mot det også. Blir spennende å se. Rimelig lei av kvisene, spesielt nå i en alder av 38 år.:/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea
1 hour ago, Bella said:

Å, ok:). Da er det vel i såfall Roaccutane man kan bruke, som "spiselig" A-vitamin. Men det er vel ganske heftig.

Jeg har nok en del hormonelle urenheter jeg også, men legen mente at Airol kunne hjelpe mot det også. Blir spennende å se. Rimelig lei av kvisene, spesielt nå i en alder av 38 år.:/

Roaccutan er det som nå heter Isotretionoin, og det er ikke helt det samme. Men det er rimelig heftig. Derfor vil jeg ikke tilbake på det :( 

Håper du får god effekt, og jeg blir veldig glad dersom du oppdaterer oss :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea

Huden min har gått helt amok nå.. Jeg sluttet å ta p-piller for et halvt år siden, og det er jo etter det huden har slått seg vrang, så jeg lurer på om det kan være derfor? Hentet ut en ny pakke, og begynte igjen i dag. Håper det hjelper - hvis ikke må jeg nok gå drastisk til verk igjen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
lykkelitenen
2 minutter siden, Andrea said:

Huden min har gått helt amok nå.. Jeg sluttet å ta p-piller for et halvt år siden, og det er jo etter det huden har slått seg vrang, så jeg lurer på om det kan være derfor? Hentet ut en ny pakke, og begynte igjen i dag. Håper det hjelper - hvis ikke må jeg nok gå drastisk til verk igjen...

Det var når jeg sluttet på pillen at huden min slo seg vrang, så ikke usansynlig det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea
6 minutter siden, lykkelitenen said:

Det var når jeg sluttet på pillen at huden min slo seg vrang, så ikke usansynlig det.

"Godt" å høre :P Har aldri tatt pillen for huden sin skyld, så jeg har ikke tenkt at det kan være tilfellet selvom jeg vet at det er det for mange. Jeg er spent, og håper huden roer seg igjen snart. Nå er jeg full av kviser i området rundt munnen, og det gjør vondt :( 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Maiken

Huden min har klikket fullstendig etter p-pillestopp. Altså, har ikke digre, underjordiske kviser, men masse masse små nupper, sorte prikker og større porer. Huden er også ekstremt fet, samme med håret. Forferdelig irriterende. Er kanskje bortskjemt, men har aldri hatt store problemer med huden verken før eller etter jeg begynte med p-piller, så dette er uvant og frustrerende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Noen som opplevde å få kviser rett etter de begynte på p-piller? Har jo hørt at p-piller gir deg finere hud og at de fleste merkene hjelper på kvisene, men jeg har ikke merket noen bedring hverken i ansiktet eller på ryggen, og jeg har gått på dem i snart to måneder tenker jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aurelia

Jeg fikk en god del kviser på skuldre, rygg og i kinnene av microgynon.. Veldig kjipt! Tenkte ikke over at det kunne være p-piller før jeg virkelig hadde gjort alt for å få mindre kviser. Byttet tilbake til Yasmin for ganske nøyaktig 1 år siden, og har ikke hatt en eneste kvise på rygg el. skuldre siden!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bella

Når det gjelder p-piller er det noen typer som kan gjøre akne verre og noen som kan gjøre det bedre. Piller som inneholder gestagener (Microgynon, Loette, Cerazette) kan ofte gjøre huden verre, mens piller som inneholder anti-androgener (Diane, Yasmin, Yasminelle) ofte gjør huden bedre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Andrea

Jeg har brukt Yasmin :) Vet ikke om det har noen sammenheng med kvisene, siden jeg har hatt noen runder på isotretinoin osv, men finner vel kanskje ut av det nå som jeg har startet igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martine
1 hour ago, Bella said:

Når det gjelder p-piller er det noen typer som kan gjøre akne verre og noen som kan gjøre det bedre. Piller som inneholder gestagener (Microgynon, Loette, Cerazette) kan ofte gjøre huden verre, mens piller som inneholder anti-androgener (Diane, Yasmin, Yasminelle) ofte gjør huden bedre. 

Dette er så viktig! Slet masse med kviser lenge, og gikk på microgynon, men det tok lang tid før en lege fortalte meg dette.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider