iheartpenguins

AKNE

Anbefalte innlegg

Martine

Siste innlegg i denne tråden var fra meg, så kommer med en oppdatering. I januar hadde jeg oppdaget Dr. Sam Bunting på YouTube. Nå etter nesten et halvt år hvor jeg har fulgt hennes råd, kan jeg bare si en ting, de funker 😄😊💕

Det har tatt tid, men huden min er utrolig mye bedre! Og jeg følte jeg virkelig hadde prøvd alt (bortsett fra isotentrin). Jeg får fortsatt to-tre mini kviser en gang i måneden, men disse forsvinner raskere og raskere. De fleste dager går jeg uten foundation, for jeg føler ikke jeg trenger det lenger. 

Hudpleierutinen min er kanskje kjedelig og medisinsk. Ikke noen fancy Instagram eller YouTube produkter, men det funker som bare det. 

Link til YouTube kanal her: 

https://www.youtube.com/user/drsamshoes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krystall

Velger å skrive et innlegg her, selv om det er kjipt å dra opp igjen en tråd med et så sensitivt problem. Ansiktshud er jo - vårt ansikt utad? Jeg ser p-piller er nevnt litt tilbake i tråden, der har jeg en spesifikk, personlig erfaring, og det er et tema som ofte trigger et hjertesukk hos meg. Jeg er ikke lege, og jeg prøver ikke å være belærende, men jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg det jeg vet i dag.

Jeg hadde små urenheter i ansikt og på bryst/rygg som tenåring. Ingen hadde introdusert meg for hudpleie, som helt sikkert kunne ha hjulpet på de små, og helt normale, tenåringsproblemene huden min hadde, sånn at det kunne ha sluppet å gå utover helsa på den måten som det gjorde. Jeg krediterer nemlig hele min vedvarende depresjon til hormonell prevensjon. Jeg var nitten da jeg overtalte fastlegen min til å gi meg Diane (anti-androgen), etter at jeg løy om at jeg var i et fast forhold og trengte beskyttelse. Jeg var snart ferdig med tenårene (VOKSEN!) og hadde urenheter. Helt uaktuelt! Et par måneders tid etter at jeg begynte å ta pillene forvandlet huden min seg til porselen. Helt jevn hudtone, hverken tørr eller fet, små, nesten usynlige porer, aldri urenheter. Ikke engang milier eller sorte prikker, ingenting. Uansett hva jeg utsatte den for, eller hvordan dietten min var, så strålte jeg. Gå ut helt uten sminke? Ikke ha angst for at noen ser på huden din? Yes, girl.

Men det var selvfølgelig en pris å betale, når jeg i mine mest definerende år levde uten egne hormoner, kun pseudoerstatninger: syntetisk fremstilte steroider. Jeg synes også det er en shit move å dele ut sånne piller som om de skulle ha vært sukkertøy. Det ble et helvete å slutte, da jeg kom på bedre tanker etter seks hele år, uten opphold. I min "post-pill androgen surge" fikk jeg ikke bare vond, betent hud, men også mye typisk mannlig aggresjon, helt uten erfaring eller verktøy for å takle sinne. Jeg hadde jo aldri vært sint før? Fullstendig klar over at kroppen min var i krise, lot jeg hudproblemene bare utspille seg, mens jeg gjorde det beste jeg kunne for å bare være tålmodig, og gi meg selv et godt grunnlag for å gjenopprette hormonbalansen med kosthold, tilskudd, og snill, enkel hudpleie. Det var absolutt ikke noe som kunne fikses utenfra. Jeg hadde helt sikkert fått lov til å ta en eller annen reseptbelagt kur, men jeg er glad jeg aldri ba om det, synes bivirkningene høres verre ut enn problemet. Det har tatt litt tid, men nå får jeg egentlig bare uren hud rundt eggløsning, da testosteronnivået øker sånn som det skal gjøre, som avtar iløpet i mine ni, korte dager som utgjør lutealfasen. Huden min kommer nok ikke til å bli sånn som den var, men det gjør faktisk ingenting. 

Bilder i spoilertag.

Spoiler

Det første bildet er etter at jeg sluttet på hormonell prevensjon, for godt. Det siste fra i sommer. Man kan fortsatt si at jeg har problemer, kanskje, men det er absolutt mulig å adressere, med litt ekstra pleie da jeg vet jeg behøver det, og ellers mest mulig aksept. Jeg er ikke helt i mål enda med prosessene innenfra, selv om det nå er ett og et halvt år siden jeg slutta. Jeg tenker faktisk at det kommer til å bli enda litt bedre enn det er nå. Jeg tar fortsatt magnesium (glycinate), og tidvis sink (piccolinate) når jeg ikke får i meg nok fra andre kilder, for å hjelpe på hormonbalansen. Ellers har jeg begynt såvidt å være aktiv med syrer igjen, og tar også kollagenpeptider daglig, og har testet, og hatt noe (følt) effekt av seed cycling.

IMG_3329.jpg.93c5e1450dd663b311f840b97bedaa81.jpg

IMG_4108.jpg.9ae5e285bba3367510dfade420bd36a3.jpg

Legger ved et par linker for spesielt interesserte, og som tenker i banen hormonell prevensjon for å hjelpe mot akne.

https://www.larabriden.com/how-the-pill-switches-off-hormones-and-why-that-matters/

https://www.stupideasypaleo.com/2017/08/15/why-i-quit-hormonal-birth-control/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martine

@Krystall veldig viktig innlegg! Enkelte P-piller er ofte en «quick fix» for akne, men som du sier er det mange som må betale en ganske høy pris i form av andre bivirkninger. Jeg har selv slitt med hormonbalansen etter å ha sluttet med p-piller, og dette er nok kontroversielt men akupunktur har hjulpet meg mye. 

For mange kan også p-piller forverre uren hud. Selv mistenker jeg at mine problemer først startet på grunn av p-piller. 

Endret av Martine

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider