Tone

Småspørsmål om hår

Anbefalte innlegg

Michelle
On 8.12.2018 at 23.05, lykkelitenen said:

Hva bruker du i håret av produkter og bruker du varme på det? 

Jeg elsker olaplex, bruker treatment hver 7-10 dag og shampo og balsamen når jeg vasker det og ser stor forskjell i håret mitt. Spesielt shampo og balsam overasket meg STORT. Håret er mykt og deilig og jeg kan endelig luft-tørke det uten at det blir en stor høyball med brus.

Mange opplever jo også at vær spiller inn, en sommer med mye sol og så en vinter med kulde og tørrere luft kan gjøre håret kjipt. 

Ja, jeg bruker varme. Og det MÅ jeg. Ikke hårføner alltid, men rettetang og jeg bruker varmebeskyttelse. Om ikke er håret stålull og klistret til hodebunnen pga mangel på volum. Kanskje jeg skal prøve olaplex sjampoen og balsamen da. Jeg bruker olaplex annenhver uke. Altså, det er varme på håret eller å se så jævlig ut på håret at jeg må bruke lue når jeg skal gå offentlig, så da er valget enkelt, hehe. :P Jeg merker ikke forskjell med tanke på været, eneste er at håret blir statisk når det er flere minusgrader ute. 

Edit: Uansett så er jeg SÅ utrolig lei av å ha blondt hår, og når jeg har nådd målvekten min så skal jeg bli brunette igjen. Det blir nok iallefall et halvt år til, om ikke lenger (snakk om 20-ish kg, så), men frem til da gidder jeg ikke å bleke håret. Det skal få pause fra farging frem til da. Etter å ha vært blond 2-3 ganger siden begynnelsen av tenårene har jeg innsett at jeg er best med mørkt hår, hehe. 

Endret av Michelle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wasabi

Jeg har aldri turt å la Fudge lillashampo virke mer enn 1-2 min, men jeg var hos frisøren på onsdag og fargen ble litt for varm og egentlig litt for lys også. Har opplevd at fargen blir noe mørkere av Fudge og det er bra, men det viktigste er at den blir kaldere uten å bli for grå eller Gud forby lilla. Hvor lenge ca bør jeg la den virke for å få fargen kald/askete, men unngå grått eller fin, eldre frognerfrue-lilla? Har en relativt tørr hårtype, men er ikke slitt nå. Brukte den igår, men ga ikke noen effekt etter de vanlige 1-2 min, så skal prøve igjen idag. 

Endret av Wasabi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michelle

Det er så vanskelig å finne god sjampo og balsam når man har bleket hår! Jeg har hatt så mange bomkjøp i år at jeg tror jeg bare må gå tilbake til Tigi Bed Head Dumb Blonde. Det er den eneste duoen jeg i utgangspunktet er fornøyd med. Skulle ønske både sjampo og balsam var litt mer pleiende, men kan jo kompensere med hårkur og leave-in. Eneste problemet med Dumb Blonde er at jeg lett går lei av lukten, men jeg får bare venne meg til det. Den lukter jo godt, syns jeg. 

@Wasabi Jeg ville prøvd meg frem. Om du har en god rensesjampo kan det hende den tar lillaskjæret om du skulle få noe av det - jeg har Davines Solu, og den fjerner rester etter lillasjampo. Om 1-2 minutter var for lite holder det kanskje med i underkant av 5 minutter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wasabi
22 minutter siden, Michelle said:

Det er så vanskelig å finne god sjampo og balsam når man har bleket hår! Jeg har hatt så mange bomkjøp i år at jeg tror jeg bare må gå tilbake til Tigi Bed Head Dumb Blonde. Det er den eneste duoen jeg i utgangspunktet er fornøyd med. Skulle ønske både sjampo og balsam var litt mer pleiende, men kan jo kompensere med hårkur og leave-in. Eneste problemet med Dumb Blonde er at jeg lett går lei av lukten, men jeg får bare venne meg til det. Den lukter jo godt, syns jeg. 

@Wasabi Jeg ville prøvd meg frem. Om du har en god rensesjampo kan det hende den tar lillaskjæret om du skulle få noe av det - jeg har Davines Solu, og den fjerner rester etter lillasjampo. Om 1-2 minutter var for lite holder det kanskje med i underkant av 5 minutter?

Jeg brukte den flere dager på rad og lot den virke i 2-3 min, men på lillejulaften lot jeg den virke i 5 min. Da ble fargen kald og fin. Fikk komplimenter for fargen av søsteren til samboeren på julaften og hun lurte på hvordan jeg klarte å holde fargen så kald. Måtte fortelle at fargen egentlig var for varm og at jeg hadde brukt lillashampo 4 dager på rad da. Har brukt den idag også og kommer til å bruke den og la den virke i Max 5 min en gang i uka. Vasker håret annenhver dag,  bruker vanlig shampo fra Pureology de andre dagene. 

Tusen takk for tips om renseshampo, skal undersøke hvor de står i forhold til kinasalg og sånt og er de Crueltyfree skal jeg prøve den. Pureology har også renseshampo, men har lyst til å teste et annet merke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michelle

Når man bruker hårkur, hvor nødvendig er det med balsam etterpå? Leste et sted at dette gjelder kun for hårkurer med protein? Føler håret mitt blir så tungt når jeg skal bruke balsam i tillegg til hårkur... Leste også et sted at noen hårkurer lukker skjellagene, men står ingen steder hvordan man kan vite om hårkuren gjør det eller ikke. @Oda vet du? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oda
På 23.7.2019 den 17.28, Michelle skrev:

Når man bruker hårkur, hvor nødvendig er det med balsam etterpå? Leste et sted at dette gjelder kun for hårkurer med protein? Føler håret mitt blir så tungt når jeg skal bruke balsam i tillegg til hårkur... Leste også et sted at noen hårkurer lukker skjellagene, men står ingen steder hvordan man kan vite om hårkuren gjør det eller ikke. @Oda vet du? :) 

Noen merker som Sebastian og Kevin Murphy trenger man ikke balsam etter kuren.

Shampoo åpner skjellaget eller "døren", kur penetrerer seg videre innover og virker, og balsam lukker "dørene" igjen og låser virkestoffene inn i håret. 

Skjellaget blir ikke lukket skikkelig med kun kur og det tar noen døgn for håret å klare det på egenhånd. Dermed blir det mye mer mottagelig for slitasje, og over tid kan det knekke og flise seg. 

De fleste merker bla Redken og Kerastase krever balsam etter kur :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tuffl

Jeg har en liten hårkrise her. Jeg stripet håret mitt i juli. Jeg ønsker balayage fordi jeg ikke vil ha ettervekst, men frisøren min mener min naturlige hårfarge er for lys til at balayage fungerer på meg og derfor bruker hun å stripe håret med hettestriper for så å legge en mørkere toner (tror det er toner) i bunn. Først ble den ikke lagt jevnt nok, slik at jeg fikk en ettervekst. Derfor dro jeg tilbake og hun la i toneren i foliestriper for å jevne ut bunnen. Nå har jeg til min tvil oppdaget at mitt eget hår har vokst ut, LYSERE enn toneren, noe som gjør at jeg sitter her med 2-3cm med mørk stripe på hver side av skillen. Vi har brukt toneren før uten problemer, så jeg skjønner ikke helt greia. Jeg har pratet med henne, men hun kommer ikke med noen løsninger. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal bli kvitt den mørke linja? Kan en rensesjampo fungere? Legger ved bilde slik at dere ser hva greia er. @Oda, du som er frisør, har du noen forslag? 

Edit: det er brukt minicolor.

IMG_5627.jpg.c0cd6c3de2cbfb1ff32246e24c5343cb.jpg

Endret av tuffl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michelle

@tuffl Nå er ikke jeg frisør men trodde toner var noe som ble sittende i håret i noen uker før det gikk ut? F.eks når jeg bleker håret med frisøren min så legger hun i toning på slutten, og den sitter i håret i noen få uker. Ettersom jeg vasker håret ofte går den fortere ut enn vanlig, mener den kan sitte i iallefall 6 uker, men med meg blir det gjerne bare 4 uker pga hyppig hårvask. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tuffl
1 time siden, Michelle skrev:

@tuffl Nå er ikke jeg frisør men trodde toner var noe som ble sittende i håret i noen uker før det gikk ut? F.eks når jeg bleker håret med frisøren min så legger hun i toning på slutten, og den sitter i håret i noen få uker. Ettersom jeg vasker håret ofte går den fortere ut enn vanlig, mener den kan sitte i iallefall 6 uker, men med meg blir det gjerne bare 4 uker pga hyppig hårvask. 

Jaa, det er det jeg har lest meg fram til og. Nå er det tre uker siden vi la den i på nytt i foliestriper og 5 uker siden første gangen og stripen er der definitivt fortsatt. Jeg vasker til vanlig håret 2-3 ganger i uken, men nå har jeg vasket det på lørdagen, igår og idag med rensesjampo + at jeg også skal gjøre det i morgen 😂Frisøren min sier at det er veldig individuelt 🤷🏼‍♀️

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Michelle
1 time siden, tuffl skrev:

Jaa, det er det jeg har lest meg fram til og. Nå er det tre uker siden vi la den i på nytt i foliestriper og 5 uker siden første gangen og stripen er der definitivt fortsatt. Jeg vasker til vanlig håret 2-3 ganger i uken, men nå har jeg vasket det på lørdagen, igår og idag med rensesjampo + at jeg også skal gjøre det i morgen 😂Frisøren min sier at det er veldig individuelt 🤷🏼‍♀️

Du er i utgangspunktet heldig som klarer å holde godt på toneren da, men i dette tilfellet ser jeg at det er uheldig. :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tuffl
2 timer siden, Michelle skrev:

Du er i utgangspunktet heldig som klarer å holde godt på toneren da, men i dette tilfellet ser jeg at det er uheldig. :P 

Haha, ja som regel er det veldig bra, men så skjedde dette da 😂Heldigvis vises det ikke spesielt godt når jeg har sideskill, så da blir det det framover!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oda
På 18.8.2019 den 20.44, tuffl skrev:

Jeg har en liten hårkrise her. Jeg stripet håret mitt i juli. Jeg ønsker balayage fordi jeg ikke vil ha ettervekst, men frisøren min mener min naturlige hårfarge er for lys til at balayage fungerer på meg og derfor bruker hun å stripe håret med hettestriper for så å legge en mørkere toner (tror det er toner) i bunn. Først ble den ikke lagt jevnt nok, slik at jeg fikk en ettervekst. Derfor dro jeg tilbake og hun la i toneren i foliestriper for å jevne ut bunnen. Nå har jeg til min tvil oppdaget at mitt eget hår har vokst ut, LYSERE enn toneren, noe som gjør at jeg sitter her med 2-3cm med mørk stripe på hver side av skillen. Vi har brukt toneren før uten problemer, så jeg skjønner ikke helt greia. Jeg har pratet med henne, men hun kommer ikke med noen løsninger. Er det noen som har tips til hvordan jeg skal bli kvitt den mørke linja? Kan en rensesjampo fungere? Legger ved bilde slik at dere ser hva greia er. @Oda, du som er frisør, har du noen forslag? 

Edit: det er brukt minicolor.

Syntes det var teit sagt av frisøren din at du har for lyst hår for balayage, for det har du ikke. :) Med mindre håret ikke blir lysere av bleking så er det ikke for lyst.

Syntes det virker slitsomt å stripe alt for å så dekke over det igjen med mørk mini Color i stedet for å ta bayalage og toner i lengdene :/ 

Mini color kan sitte i en stund altså.. Det er så forskjellig fra person til person. Du har friskt og sunt hår der fargen sitter, og det vil sikkert ta tid før det vil slippe helt. 

Ville kanskje bedt om å bli stripet litt med bayalageteknikk i skillen (kun på det som er mørkt) og rundt hårfestet om det ser veldig markant ut. Og kanskje gått til en annen frisør om du ikke er fornøyd.Det kan hende at hun ikke kan bayalage og derfor ikke gjorde det til å begynne med.

Endret av Oda

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tuffl

Takk for svar @Oda! Hun er faktisk veldig god på balayage av det jeg har sett på andre kunder, men hun mener at når min naturlige hårfarge er så lys så blir det håret som er bleket med balayage gult øverst, mot min egen hårfarge. Så for å slippe at det blir for gult så gjør hun den teknikken 🤔Etter det jeg har googlet så virker det ikke som at det skal være et problem, men... Jeg regner med det ikke er meningen at det skal slippe helt, men at det skal fade til det blir lik min egen farge (siden det er gjort på bleket hår) slik at jeg ikke får ettervekst. Jeg kan ingenting om farge altså, men det er det jeg har tenkt meg fram til etter massiv googling de siste dagene.

Er det noe jeg kan gjøre i mellomtiden for å få prosessen til å gå raskere? Jeg kommer til å gå for en ny frisør neste gang som kan gjøre balayage. Dette er slitsomt å måtte forholde seg til, og jeg tror ikke nødvendigvis hun vil gjøre det gratis siden hun ikke mener det er hennes egen feil 😅

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oda
4 timer siden, tuffl skrev:

Takk for svar @Oda! Hun er faktisk veldig god på balayage av det jeg har sett på andre kunder, men hun mener at når min naturlige hårfarge er så lys så blir det håret som er bleket med balayage gult øverst, mot min egen hårfarge. Så for å slippe at det blir for gult så gjør hun den teknikken 🤔Etter det jeg har googlet så virker det ikke som at det skal være et problem, men... Jeg regner med det ikke er meningen at det skal slippe helt, men at det skal fade til det blir lik min egen farge (siden det er gjort på bleket hår) slik at jeg ikke får ettervekst. Jeg kan ingenting om farge altså, men det er det jeg har tenkt meg fram til etter massiv googling de siste dagene.

Er det noe jeg kan gjøre i mellomtiden for å få prosessen til å gå raskere? Jeg kommer til å gå for en ny frisør neste gang som kan gjøre balayage. Dette er slitsomt å måtte forholde seg til, og jeg tror ikke nødvendigvis hun vil gjøre det gratis siden hun ikke mener det er hennes egen feil 😅

Jeg tviler på at du kan reklamere på dette, dessverre. Da burde du gjort det helst innen 14 dager etter behandlingen. :/ 

Hadde ikke vært et problem med "gul" bunn om hun ikke korrigerer lengdene så kaldt. Mange frisører er redde for å bruke noe med varme i, men ofte trengs det litt varme for å få et jevnere og naturlig resultat. Da hadde det heller ikke vært nødvendig med den mørke bunnfargen hun tok i :) 

Fortsett med rensesjampo hvert fall, er ikke så mye annet å gjøre selv..

Det går an å ta rensesjampo tørt hår (kun hvor fargen sitter) og sitte i 10-20min. Ta er varmt handle oppå for å få sjampoen til å jobbe og knitre. Dette fungerer best med Kevin Murphy sin grønne flaske "Maxi.wash" 

Hvilken type bruker du? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marie Maklo
13 timer siden, Oda skrev:

Hadde ikke vært et problem med "gul" bunn om hun ikke korrigerer lengdene så kaldt. Mange frisører er redde for å bruke noe med varme i, men ofte trengs det litt varme for å få et jevnere og naturlig resultat. Da hadde det heller ikke vært nødvendig med den mørke bunnfargen hun tok i :) 

Min frisør toner(eller hva det er :giggle:) håret mitt varmere etter striping for at det ikke skal bli for kaldt, og det er jeg så glad for! Kald blondt blir fort litt "grønnaktig" på meg. Jeg har inntrykk av at veldig mange er redd for gulskjær, og derfor skal ha det så kaldt som mulig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tuffl
20 timer siden, Oda skrev:

Jeg tviler på at du kan reklamere på dette, dessverre. Da burde du gjort det helst innen 14 dager etter behandlingen. :/ 

Fortsett med rensesjampo hvert fall, er ikke så mye annet å gjøre selv..

Det går an å ta rensesjampo tørt hår (kun hvor fargen sitter) og sitte i 10-20min. Ta er varmt handle oppå for å få sjampoen til å jobbe og knitre. Dette fungerer best med Kevin Murphy sin grønne flaske "Maxi.wash" 

Hvilken type bruker du? :) 

Jeg har ikke sett det før nå nettopp fordi det er først nå etterveksten har kommet nok til at jeg har sett det😅Akkurat nå bruker jeg opp Redken Hair Cleansing Cream, men jeg har bestilt Bumble & Bumble sjampoen + en mini av Kevin Murphy Maxi Wash og en mini av Davines sin, som jeg ikke husker hva heter nå. Passer bra, for da kan jeg prøve trikset ditt med Kevin Murphy sin sjampo :D Tusen takk for tips!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider