Gå til innhold

Småspørsmål om hår

Anbefalte innlegg

• Svar 337
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• Magpie

52

• Oda

49

• Nora

20

• Michelle

19

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjedelig å ikke kunne bestemme selv   Jeg har phtoshoppet meg litt, hva synes dere?  

Fadet striper oppover? Gjorde denne i går. Hun hadde mørkt ufarget hår    

Min oppskrift på babymykt hår: Loreal extraordinar oil shampo, LRP kerium, en runde til med loreal shampoen, så Garnier Fructis balsam. Har aldri hatt så mykt, fuktet og fint hår som med de, @Anja Bil

Posted Images

Nei, Potion 9 lukter ikke særlig mye. Jeg elsker faktisk lukta, men den er ganske diskret. Jeg liker både originalen, som er litt kremete, og Light, som er en spray, men jeg synes det er helt greit at den tynger håret mitt litt. Jeg har også typisk nordisk hår, men liker at den gir litt hold, og jeg er ikke ute etter volum, men glans og at den roer håret.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte dette settet på Bangerhead, det inkluderer Evo Mane Tamer Smoothing sjampo og balsam og primerspray som heter Day of Grace. Det her var tydeligvis redningen, det er minimalt med floker i håret etter at jeg har brukt både sjampoen og balsamen! Jeg er faktisk imponert! Primersprayen hjelper også på. Dessverre lukter den dorens, men lukten sitter ikke i håret så da går det fint. 

Edit: Eneste negative med sjampoen og balsamen er at de definitivt glatter ut håret. Ergo trenger jeg en annen sjampo og balsam som jeg kan bruke når jeg vil lufttørke håret og ha bølgene mine. Håret blir så klart ikke helt rett/stritt, men nok til at bølgene mister definisjonen. 

Endret av Michelle
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 5 months later...

Noen som har prøvd Redken Extreme Length serien? Har bestilt sjampo, balsam og leave-in kremen. Gleder meg veldig til å prøve. Syns selv at håret mitt er sunt, og jeg begynner endelig å få lengde på håret. Har ikke hatt så langt hår før, og vil gjerne at det skal fortsette å vokse. Har lest noen omtaler og er mange som liker serien godt mens andre mener den blir for tørr. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 weeks later...
På 16.2.2021 den 18.31, Michelle skrev:

Noen som har prøvd Redken Extreme Length serien? Har bestilt sjampo, balsam og leave-in kremen. Gleder meg veldig til å prøve. Syns selv at håret mitt er sunt, og jeg begynner endelig å få lengde på håret. Har ikke hatt så langt hår før, og vil gjerne at det skal fortsette å vokse. Har lest noen omtaler og er mange som liker serien godt mens andre mener den blir for tørr. 

Nå har jeg prøvd både sjampo, balsam og leave-in. Møkkaserie uten like, håret mitt har ikke sett verre ut. Anbefales ikke for passe slitt, bleika og tynt hår.... Og ja, håret blir tørt. Knusktørt. 

Endret av Michelle
Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Michelle skrev:

Nå har jeg prøvd både sjampo, balsam og leave-in. Møkkaserie uten like, håret mitt har ikke sett verre ut. Anbefales ikke for passe slitt, bleika og tynt hår.... Og ja, håret blir tørt. Knusktørt. 

Er den ny? Har brukt den klassiske extreme serien (-sjampo for tiden) og vært fornøyd, men tror aldri jeg har lagt merke til en length-serie 🤔Ikke at jeg er i målgruppen da, jeg holder håret kortere, så kan jo være derfor jeg heller ikke har enset den.

Kjipt uansett, spesielt når man legger penger i en full serie og så funker ingenting :/

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kerastase Extensioniste er heller ikke bra, og håret føles som om det får et ekkelt belegg av den. Heldigvis funker den bedre for datteren min.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 timer siden, lykkelitenen skrev:

Er den ny? Har brukt den klassiske extreme serien (-sjampo for tiden) og vært fornøyd, men tror aldri jeg har lagt merke til en length-serie 🤔Ikke at jeg er i målgruppen da, jeg holder håret kortere, så kan jo være derfor jeg heller ikke har enset den.

Kjipt uansett, spesielt når man legger penger i en full serie og så funker ingenting :/

Er ikke så lenge siden den kom ut tror jeg? Jeg brukte Extreme serien for mange år siden, men den ble for tørt til mitt hår. Jeg har hårkuren da, kjøpte den for ikke så lenge siden, og har egentlig god erfaring med den. 

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...

Jeg var hos frisøren i går, og har nå fått en helt vanvittig nydelig blondfarge. Den er ganske kaldt, lener seg mot grått, men lys. Jeg vet at den ikke kommer til å holde særlig lenge ettersom jeg vasker håret så og si hver dag, men jeg har en god sjampo som jeg syns er fargebevarende og god (Kèrastase Blond Absolu serien). 

Frisøren min nevnte flere ganger blåbalsam, men når jeg googler det får jeg ikke opp så mye. Hva er forskjellen på en balsam med blåpigmenter og en med lillapigmenter? Hva er eventuelt best for å bevare den grålige fargen i håret? Jeg sikter mot grått/sølv, og ikke lilla. Fudge sin lillasjampo er jo veldig heftig og fungerer som den skal, men den gir et ganske sterkt lillaskjær. Noen som skjønner hva jeg mener? @Oda:P<3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 5/7/2021 at 2:34 PM, Michelle said:

Jeg var hos frisøren i går, og har nå fått en helt vanvittig nydelig blondfarge. Den er ganske kaldt, lener seg mot grått, men lys. Jeg vet at den ikke kommer til å holde særlig lenge ettersom jeg vasker håret så og si hver dag, men jeg har en god sjampo som jeg syns er fargebevarende og god (Kèrastase Blond Absolu serien). 

Frisøren min nevnte flere ganger blåbalsam, men når jeg googler det får jeg ikke opp så mye. Hva er forskjellen på en balsam med blåpigmenter og en med lillapigmenter? Hva er eventuelt best for å bevare den grålige fargen i håret? Jeg sikter mot grått/sølv, og ikke lilla. Fudge sin lillasjampo er jo veldig heftig og fungerer som den skal, men den gir et ganske sterkt lillaskjær. Noen som skjønner hva jeg mener? @Oda:P<3 

Eg trur at blåsjampo er best for å beholde gråskjær. Meiner frisørvenninna mi fortalte meg det for mange år sidan. Meiner å erindre at Loreal Silver er blåsjampo i alle fall. 

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 7.5.2021 den 14.34, Michelle skrev:

Frisøren min nevnte flere ganger blåbalsam, men når jeg googler det får jeg ikke opp så mye. Hva er forskjellen på en balsam med blåpigmenter og en med lillapigmenter? Hva er eventuelt best for å bevare den grålige fargen i håret? Jeg sikter mot grått/sølv, og ikke lilla. Fudge sin lillasjampo er jo veldig heftig og fungerer som den skal, men den gir et ganske sterkt lillaskjær. Noen som skjønner hva jeg mener? @Oda? :P<3 

Blåbalsam er det samme som lillabalsam og sølvbalsam. Jeg var ofte forvirret når enkelte nevnte lilla,blå og sølvshampoo om en annen, men det er egentlig det samme. Fanola har dog shampoo og balsam som er blå, men de er for brunetter som skal holde oransje toner borte. Tar du noe blått i håret ditt kommer det nok til å bli grønt, blått, og sølv om en annen. 😛 Dette kommer an på utgangspunktet ditt, men jeg tror nok frisøren din mente balsam med lilla pigmenter. 

Kalde blondtoner er dessverre ferskvare, og spesielt siden du vasker håret så ofte. Blond absolu serien liker jeg da, og mener de har både en lilla hårkur og en lilla shampoo om jeg ikke husker helt feil. Har bare prøvd produktene uten fargepigmenter. Min mening er at lilleshampoo ikke skal brukes på nybleket hår da håret kan ta til seg mye pigment og blir fort ujevnt, eller får et «gusjete» preg. På de som er helstripet/helbleket så fungerer det med 1-2 minutters virketid. 

Det beste er definitivt å ikke vaske håret så mye, men om det ikke går an for deg så kan jeg anbefale å bruke Wella Color fresh. Dette har jeg brukt mye selv, og syntes det er perfekt for å holde fargen ved like. Vet ikke helt hvordan fargen din ser ut da, men fargene 0/6 og 0/89 er de fineste. - Styr unna 8/81 og 10/81. For de blir blågrønne på lyst hår :) 

Endret av Oda
  • Like 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

@vakkerlakk Skal sjekke ut den sjampoen, takk for tipset!

@Oda Tusen takk for et utfyllende og godt svar! Å vaske håret sjeldnere er dessverre ikke et alternativ. Da må jeg ty til tørrsjampo som sliter på hodebunnen (og jeg innså når jeg surfa på Lyko og Blivakker etter en ny å prøve, at jeg faktisk har prøvd de aller fleste på markedet nå), og på dag 3 blir håret så ille at jeg uansett ikke får stylet det fint. :( Skal sjekke ut Wella Color Fresh! Sliter toner skikkelig mye på håret? Siden håret mitt er nybleket nå så kommer jeg ikke til å bruke lillasjampo på en stund. Jeg toner håret hos frisøren og av erfaring ser det ut til at toningen går ut etter ca. 2-4 uker, siden jeg vasker håret så ofte. 

Endret av Michelle
  • Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Michelle skrev:

@vakkerlakk Skal sjekke ut den sjampoen, takk for tipset!

@Oda Tusen takk for et utfyllende og godt svar! Å vaske håret sjeldnere er dessverre ikke et alternativ. Da må jeg ty til tørrsjampo som sliter på hodebunnen (og jeg innså når jeg surfa på Lyko og Blivakker etter en ny å prøve, at jeg faktisk har prøvd de aller fleste på markedet nå), og på dag 3 blir håret så ille at jeg uansett ikke får stylet det fint. :( Skal sjekke ut Wella Color Fresh! Sliter toner skikkelig mye på håret? Siden håret mitt er nybleket nå så kommer jeg ikke til å bruke lillasjampo på en stund. Jeg toner håret hos frisøren og av erfaring ser det ut til at toningen går ut etter ca. 2-4 uker, siden jeg vasker håret så ofte. 

Skjønner:) Nei, toner er nok den fargebehandling som sliter minst på håret. Wella Color fresh er ikke akkurat en toner for den skal ikle blandes med vannstoff. Det er en glossing. Den kan gjøre håret litt trått, så bruk kur/balsam med fuktighet i lengdene ❤️

Beste måten å bruke den på er å påføre i tørt hår og dra den utover i lengdene. 0/6 og 0/89 kan du ha i hele håret opp til en times tid for best effekt.  Som sagt, ikke kjøp de med tall foran skråstreken -> /.  

--

For de andre som vil prøve vil jeg bare si at dette fungerer på blondiner. Vil dere med mørkere hår, friske opp lengdene må dere gå for en som har bunnpigmenter i tillegg. F.eks brunetter kan bruke: 7/3, 7/0, 6/0. Rødt hår: 5/55, 6/56, og 6/45. Dette er bare eksempler. Men se alltid på fargekoden. For bildene på f.eks lyko er totalt misvisende 😅

Lenke til innlegg
Del på andre sider