Gå til innhold

Hodebunn

Anbefalte innlegg

Det er sikkert flere som sliter med ulike hodebunnsplager, så jeg tenkte vi kunne ha en tråd med tips og råd. :)

Selv har jeg veldig fet hodebunn, og vil helst vaske håret hver dag. Jeg vasker håret annenhver dag slik at det ikke blir unødvendig slitasje på håret og for at hodebunnen ikke skal bli for tørr slik at den produserer mer talg. Jeg har prøvd det aller meste fra rensesjampo, sulfatfri, økologisk, vaske håret ofte, ikke vaske håret, ikke bruke sjampo osv. Ingenting hjelper, det beste jeg har testet så langt er en sjampo fra Redken som gjør at det holder seg noen timer ekstra på dag to etter hårvask.

Etter snart to tiår med fet hodebunn tror og håper jeg at jeg kanskje har oppdaget et mirakelprodukt. Kerium fra La Roche Posay. Jeg kommer over en liten artikkel fra en lege som tipset om denne sjampoen som egentlig er ment for flass at det også virket på fet hodebunn. Den inneholder blant annet salisylsyre og den skal brukes som en kur to ganger i uken over tre uker. Etter det skal man gå seks uker med vanlig sjampo før man starter en ny kur. Den skal ikke tørke ut håret/hodebunnen.

Jeg vasket håret på mandag denne uken, og trengte ikke å vaske det igjen før i dag (torsdag). Det er et mirakel hehe .. Jeg kunne nok ha satt håret i strikk og gått med det en dag til, men jeg vasket det på nytt i dag. Nå er jeg utrolig spent om jeg får like bra resultat de neste dagene og ukene fremover. Håret ble også blankt og mykt, og det var ingen antydning til at håret virket for rent (tørt).

• Like 6
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• Andrea

11

• Azur

9

• Smudge

7

• vakkerlakk

7

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er sikkert flere som sliter med ulike hodebunnsplager, så jeg tenkte vi kunne ha en tråd med tips og råd. Selv har jeg veldig fet hodebunn, og vil helst vaske håret hver dag. Jeg vasker håret an

4 dager uten hårvask! Superrekord!!! Så langt elsker jeg kerium. Skal ikke påstå at det var lekkert i dag, men reddet det med oppsatt frisyre.

Jeg kjøpte Kerium (den blå gjennomsiktige flasken med klar shampoo inni, ja?) her om dagen og prøvde den for første gang i dag; hei silkehår! Håper bare dem hjelper på hodebunnen min, for den flasser

Posted Images

For et bra tips! :D Jeg sliter også veldig med fet hodebunn. Jeg vasker håret annenhver dag, men vil aller helst vaske det hver dag..

Honningsjampoen til LUSH er den beste sjampoen jeg har prøvd, den gjør at jeg kan gå tre dager uten å vaske :) Dag tre er bittelitt krise, men det går :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter med det motsatte, nemlig tørr hodebunn. Har egentlig aldri funnet noe som klarer å bekjempe det, så her gjelder forebygging og krisehåndtering i stedet for. Problemet er også at så snart hodebunnen har blitt vant til en sjampo, så blir den lei og klikker mongo igjen. :razz-drunk: Den jeg bruker nå - Sebastian Hydre - er ikke særlig god for hodebunnen min. Fikk kommentar fra fra frisøren om at hodebunnen var så tørr, og det er første gang hun kommenterer det. Sukk.

Endret av Belle
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man har helt lik hud i hodebunnen som i ansiktet, og det er hvert fall noe jeg merker. Skal så lite til før jeg klør meg til blods, og huden føles alt for stram pga. den er fuktfattig.

Den har det mye bedre nå som jeg ikke bruker sjampo, men det hender fortsatt at jeg klør meg skakk. Har funnet en hodebunnsspray fra Redken (faktisk) som er helt super! Kløen dempes etter få minutter, og det holder seg en god stund. Den heter Cerafill Everyday Scalp Treatment eller noe. Den hører egentlig til i en serie for hårtap, men den fungerer supert mot fuktfattig og kløende hodebunn <3

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For et bra tips! :D Jeg sliter også veldig med fet hodebunn. Jeg vasker håret annenhver dag, men vil aller helst vaske det hver dag..

Honningsjampoen til LUSH er den beste sjampoen jeg har prøvd, den gjør at jeg kan gå tre dager uten å vaske :) Dag tre er bittelitt krise, men det går :) 

​Om den virker like bra fremover skal jeg oppdatere deg. Den var ikke så dyr heller. Tipper @Marie vil følge tråden også? :)

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi, dette må jeg prøve! Jeg må også helst vaske hver dag, men har siden september/oktober holdt meg til hårvask to ganger i uken. Dette innebærer en del tørrsjampo/talkum og høy hestehale for å ikke se ut som en uteligger :P Jeg ble forespeilet at denne metoden skulle hjelpe etter noen uker, men nå i vår har jeg kommet dit at jeg må vaske håret annenhver dag :P Det er en forbedring, men ikke godt nok.

Edit: Er det den som heter Oily dandruff? Finner flere Kerium sjampoen fra LRP

Endret av Marie Maklo
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessert i den honningshampoen fra LUSH, får se nærmere på den! 

Når det gjelder min hodebunn (haha), har det blitt mye bedre etter at jeg klippet meg litt kortere igjen og det har faktisk blitt veldig mye bedre etter at jeg stripet håret forrige uke! Kan hende at det ikke synes så godt når det er litt lysere, og også at jeg bruker mer stylingprodukter enn før (brukte jo aldri noe før..) så det holder bedre på teksturen og det ser litt mattere ut på en måte :) 

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min hodebunn er også tullete. Den er fet og jeg får seboreisk eksem om jeg ikke holder talgproduksjonen i sjakk (Kløe og store flak og sår), samtidig som den også kan vli fuktfattig om jeg bruker for sterke produkter  (tørt støv og kløe "all over" kontra store flak og flekkvis kløe ved eksemen). For å virkelig toppe det hele tåler jeg ikke de klassiske eksemshampoene, så vi snakker pest eller kolera på det værste...

Den shampoen som fungert best for meg er en for fet og  flassende hodebunn fra kerastase, men den er fryktelig udrøy og tørker ut håret mitt... tror absolutt jeg prøver den fra LRP neste gang!

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert flere som sliter med ulike hodebunnsplager, så jeg tenkte vi kunne ha en tråd med tips og råd. :)

Selv har jeg veldig fet hodebunn, og vil helst vaske håret hver dag. Jeg vasker håret annenhver dag slik at det ikke blir unødvendig slitasje på håret og for at hodebunnen ikke skal bli for tørr slik at den produserer mer talg. Jeg har prøvd det aller meste fra rensesjampo, sulfatfri, økologisk, vaske håret ofte, ikke vaske håret, ikke bruke sjampo osv. Ingenting hjelper, det beste jeg har testet så langt er en sjampo fra Redken som gjør at det holder seg noen timer ekstra på dag to etter hårvask.

Etter snart to tiår med fet hodebunn tror og håper jeg at jeg kanskje har oppdaget et mirakelprodukt. Kerium fra La Roche Posay. Jeg kommer over en liten artikkel fra en lege som tipset om denne sjampoen som egentlig er ment for flass at det også virket på fet hodebunn. Den inneholder blant annet salisylsyre og den skal brukes som en kur to ganger i uken over tre uker. Etter det skal man gå seks uker med vanlig sjampo før man starter en ny kur. Den skal ikke tørke ut håret/hodebunnen.

Jeg vasket håret på mandag denne uken, og trengte ikke å vaske det igjen før i dag (torsdag). Det er et mirakel hehe .. Jeg kunne nok ha satt håret i strikk og gått med det en dag til, men jeg vasket det på nytt i dag. Nå er jeg utrolig spent om jeg får like bra resultat de neste dagene og ukene fremover. Håret ble også blankt og mykt, og det var ingen antydning til at håret virket for rent (tørt).

​Så bra med sånne tips! Løp på apoteket etter jobb og kjøpte meg enn Kerium-shampoo. Gleder meg til å prøve i morgen. Har den andre flass-shampoen fra apoteket (hsuker ikke merke, men liten hvit flaske med rosa shampoo) som jeg bruker når håret mitt er på det verste. Den funker også bra på fet hodebunn, men jeg har tenkt at jeg ikke bør bruke den så ofte. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man har helt lik hud i hodebunnen som i ansiktet, og det er hvert fall noe jeg merker. Skal så lite til før jeg klør meg til blods, og huden føles alt for stram pga. den er fuktfattig.

Den har det mye bedre nå som jeg ikke bruker sjampo, men det hender fortsatt at jeg klør meg skakk. Har funnet en hodebunnsspray fra Redken (faktisk) som er helt super! Kløen dempes etter få minutter, og det holder seg en god stund. Den heter Cerafill Everyday Scalp Treatment eller noe. Den hører egentlig til i en serie for hårtap, men den fungerer supert mot fuktfattig og kløende hodebunn <3

​Syntes jeg hadde litt lik hodebunn som ansiktshud før, men nå har jeg vokst fra kombinasjonshuden i ansiktet og gått over til normal/tørr. Mens hodebunnen er like fet som alltid. Kommer den også til å bli voksen noen gang?? :P 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på om Pureology Hydrate-balsamen gir meg kløe i hodebunnen? Det er ikke noe jeg vanligvis plages av, men i dag har jeg klødd og klødd, og klødd litt til, og i morges brukte jeg den. Jeg får prøve med nullregime (Änglamark babyshampoo, Neutral balsam) til det roer seg, og så kutte den for å finne ut årsaken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 dager uten hårvask! Superrekord!!! Så langt elsker jeg kerium. Skal ikke påstå at det var lekkert i dag, men reddet det med oppsatt frisyre.

• Like 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

​Ok, jeg er overbevist! Godt lønnen kommer i morgen :P 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har tips til hodebunn som tydeligvis lett blir dehydrert, og strammer? @Oda? Håret mitt er ganske normalt, og glatt med store mengder relativt fine, myke hårstrå, og jeg vasker det nok minst 5 av 7 dager pga. stylingprodukter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt fornøyd med første forsøk. Syntes håret mitt ble ekstra fint rett etter vask også. Vasket lørdag, og hadde ikke bruk for tørrshampoo før i dag. Er altså på dag 3 :) 

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har tips til hodebunn som tydeligvis lett blir dehydrert, og strammer? @Oda? Håret mitt er ganske normalt, og glatt med store mengder relativt fine, myke hårstrå, og jeg vasker det nok minst 5 av 7 dager pga. stylingprodukter.

Sjampo du tenker på?  Eller andre ting?  Av sjampo er hvert fall Kevin Murphy balancing wash veldig bra, den kan fint brukes hver dag og hodebunnen blir verken overstimulert eller dehydrert. Redken har også noen som jeg faktisk tåler. Tror den heter Soothing Balance. Er hvert fall rød etikett på flasken. 

Av produkter som ikke er sjampo har jeg ikke prøvd så utrolig mye. Men det jeg har brukt har jeg vært strålende fornøyd med!  Redken Cerafill Daily Scalp Treatment er det jeg bruker per nå, og liker den godt. Har den med i vesken i tilfelle jeg skulle få meg et itch attack i bakhodet.  Wella har en scalp lotion som mange kjøper gang på gang, og sjefen bruker den på en del kunder før farge/bleking. Ellers er scalp toneren fra philip Kingsley også en gammel favoritt. Lenge siden jeg har hatt den, men den er knallgod! Bare å helle litt rundt om i hodebunnen etter vask og før pleie-og stylingprodukter :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, @Oda. Egentlig tenkte jeg andre ting enn shampoo, nesten som en fuktgiver eller quick fix. Jeg kjenner at hodebunnen kan bli så stram til tider, og klarer ikke å sette fingeren på hvorfor. Men i går klødde jeg sånn over hele kroppen, tilsynelatende uten grunn, og tok til slutt en allergitablett, som heldigvis hjalp litt.

Cerafill er notert. :) Philip Kingsley har vi i grunnen i skapet, men jeg har ikke prøvd den selv, så kanskje jeg må starte der.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg kjøpte Kerium-sjampoen i dag i håp om at den kan hjelpe på det eg trur er seborreisk eksem. Om den også kan bidra til at eg ikkje må vaske håret så ofte blir eg veldig glad :D 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte kerium i går kveld, men synes håret ser fett ut allerede i dag. Det føles som om håret ikke ble vasket skikkelig, selv om jeg fulgte instruksene. Jeg skal vel ikke bruke vanlig sjampo i tillegg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte kerium i går kveld, men synes håret ser fett ut allerede i dag. Det føles som om håret ikke ble vasket skikkelig, selv om jeg fulgte instruksene. Jeg skal vel ikke bruke vanlig sjampo i tillegg?

Jeg har brukt vanlig sjampo i tillegg. Det gjorde jeg da jeg brukte den andre "70-tallsflaske-hodebunn-saken".

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur ikkje det er nødvendig, men du kan jo teste. Bruke vanleg sjampo først kanskje? 

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider