Gå til innhold

Hodebunn

Anbefalte innlegg

On 6. oktober 2015 kl. 03.59.05, Andrea said:

Hodebunnen min går amok nå... Har brukt en Gliss-sjampo de siste månedene, men når den ble tom måtte jeg haste innom Rimi en kveld og kjøpe Garnier Fructis.... Hodebunnen er ikke fornøyd. Kløe og flasse til de grader. Sliter alltid med flass på vinteren, så regner med at det er fordi hodebunnen er tørr/dehydrert. I fjor vinter brukte jeg Redken scalp relief, og den funket bedre enn noe annet jeg har prøvd, men fortsatt flassing. Kanskje Kerium er noe for meg også? :) 

Kan det være sulfater du reagerer på @Andrea:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• Andrea

11

• Azur

9

• Smudge

7

• vakkerlakk

7

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er sikkert flere som sliter med ulike hodebunnsplager, så jeg tenkte vi kunne ha en tråd med tips og råd. Selv har jeg veldig fet hodebunn, og vil helst vaske håret hver dag. Jeg vasker håret an

4 dager uten hårvask! Superrekord!!! Så langt elsker jeg kerium. Skal ikke påstå at det var lekkert i dag, men reddet det med oppsatt frisyre.

Jeg kjøpte Kerium (den blå gjennomsiktige flasken med klar shampoo inni, ja?) her om dagen og prøvde den for første gang i dag; hei silkehår! Håper bare dem hjelper på hodebunnen min, for den flasser

Posted Images

Oppvarming og innemiljø kan gjøre hud og hodebunn tørr, om jeg husker riktig :)

Jeg klør og klør og kløøøøør... Herreguuud! Har slitt med hårtap og tørt "støv", så var innom frisør i dag og kjøpte shampoo og en slags kur eller hva det nå er. Ser nå at første ingrediens i hodebunnsproduktet er alkohol.... :/:frown-big:

Forresten! Er det noen av dere som sliter med tørr hodebunn og farger håret? Har produktene dere evt har testet ut påvirket hårfargen?

Endret av Arlandria
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste jeg har brukt av spesialtprodukter mot flassende hodebunn har strippet håret for farge, men da har jeg i all hovedsag brukt produkter mot flass og eksem, ikke for tørr hodebunn. LRP og fungoral har vært verstingene der.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Arlandria said:

Jeg klør og klør og kløøøøør... Herreguuud! Har slitt med hårtap og tørt "støv", så var innom frisør i dag og kjøpte shampoo og en slags kur eller hva det nå er. Ser nå at første ingrediens i hodebunnsproduktet er alkohol.... :/:frown-big:

Forresten! Er det noen av dere som sliter med tørr hodebunn og farger håret? Har produktene dere evt har testet ut påvirket hårfargen?

Hehe, jeg har ovnen på 26 grader mesteparten av dagen fra september, så... Kanskje det er noe med oppvarming og innemiljø, da? :P 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Arlandria said:

Det der stusser jeg og på, har sett på flere hodebunnsprodukter der den første ingrediensen ofte er sulfat, så kommer alkohol og parfyme. Jeg er ingen ekspert på ingredienser, men noe sier meg at det ikke er så bra for en hodebunn i ubalanse.

@Andrea Jeg har tidligere slitt mye med kløende hodebunn og nupper som jeg pirker på, til og med når jeg brukte gode frisørprodukter. Så når det ikke fungerte så begynte jeg å bevege meg mot naturlige produkter som Lush, hodebunnen ble enda værre. Da skjønte jeg lite, Lush skulle jo være så naturlig og bra? Begynte da å lese litt om ingredienser og fant ut at det kunne være lurt å holde seg unna SLS(sulfat), de fleste shampooer har jo dette som første ingrediens, til og med Lush. Det er veldig uttørkende og ofte det som gir den sqeaky clean-følelsen. Etter jeg har begynt å holde meg unna denne ingrediensen, spesielt på vinteren har hodebunnen blitt mye bedre. Sier ikke at det er sulfatene som gjør det for deg Andrea, men det kan jo være en medspillende faktor i tørt vintervær? :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klør og har kuler i hodebunnen uansett hva jeg bruker, men ofte har jeg følt at sulfatfrie produkter har forverret problemet. Sulfater er jo skumdannere, og det kan tenkes at erstatningsstoffene ikke er særlig mildere? Jeg vurderer nå å få Locoid liniment av legen for å intensivbehandle, for det virker ikke som om produkter gjør noe til eller fra. Når det gjelder alkoholer, er det vel slik at ikke alle alkoholer er skapt like, og at noen faktisk bidrar til å øke absorpsjon, men alcohol denat. høyt oppe i INCI-lista (høyere enn 5. plass) ville jeg holdt meg unna. Cetearyl alcohol osv er fettalkoholer, og disse tørker ikke ut, men tilfører fukt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Magpie said:

Jeg klør og har kuler i hodebunnen uansett hva jeg bruker, men ofte har jeg følt at sulfatfrie produkter har forverret problemet. Sulfater er jo skumdannere, og det kan tenkes at erstatningsstoffene ikke er særlig mildere? Jeg vurderer nå å få Locoid liniment av legen for å intensivbehandle, for det virker ikke som om produkter gjør noe til eller fra. Når det gjelder alkoholer, er det vel slik at ikke alle alkoholer er skapt like, og at noen faktisk bidrar til å øke absorpsjon, men alcohol denat. høyt oppe i INCI-lista (høyere enn 5. plass) ville jeg holdt meg unna. Cetearyl alcohol osv er fettalkoholer, og disse tørker ikke ut, men tilfører fukt.

Alkohol Denat. var første ingrediens :( Hvorforer det lurt å holde seg unna? Tørker det ut?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 hours ago, Arlandria said:

Alkohol Denat. var første ingrediens :( Hvorforer det lurt å holde seg unna? Tørker det ut?

Med forbehold om at jeg ikke er noen ekspert, så fordamper alkohol veldig lett, og føles derfor kjølig mot huden, så det lindrer nok der og da, men på sikt tørker det nok ut. Jeg tenker at peppermynte i hårprodukter er litt samme ting: føles kaldt der og da, men er irriterende i lengden. Jeg har hodebunnstonic fra Philips Kingsley stående, men pga det høye alkoholinnholdet, har jeg ikke turt å prøve den. Samtidig vet jeg ikke hva som finnes av produkter for hodebunnen som faktisk er bra, og tilfører fukt. For min del hjelper det litt å ikke vaske håret hver dag, men det er vanskelig å snu en innarbeidet vane. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 5 weeks later...
15 hours ago, Azur said:

Er Keriumkuren typ verre-før-bedre? Eller må jeg nok en gang konkludere med at spesialprodukter ikke er noe for min hodebunn? *klør*

Jeg mistenker det siste. Det er vel dessuten nesten bare med syrer og retinoider man kan forvente at det blir verre før det blir bedre. 

Min hodebunn er blitt nesten bra helt av seg selv. For to uker siden holdt jeg på å klø meg fra vettet, og hadde sår i hodebunnen, men nå er den nesten bra uten å ha endret noe som helst i produkter e.l.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Jeg er fornøyd med Korres sin til flassende hodebunn nå som jeg har brukt den en del. Den er ikke nok til å få hodebunnen helt frisk, flakene er der fortsatt, men av produkter som ikke er spesifikt for seboreisk eksem, er den en av de beste. Den har tatt støvingen min helt, jeg klør ikke og alle sårene og røde områdene er borte. Den har også stabilisert talgproduksjonen, så håret mitt ikke blir så raskt fett. Jeg vasker nå håret hver fjerde dag om jeg har tørrshampo i det på den tredje (dvs vasket søndag, tørrshampo onsdag og vask torsdag). 

De store flakene jeg får pga eksemen er der fortsatt, men når jeg ikke klør, blør og konstant drysser støv er det til å leve med. Nå løsner de i hovedsak om jeg piller på de. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...

Jeg er helfrelst på Owayprodukter for tiden. Kjøpte serien i starten av desember og er fortsatt veldig fornøyd.Kjøpte blant annet purifying sjampo (Antibakteriell, forfriskende og normaliserende effekt for tørr og fet flass. Med biodynamisk rosmarin og timian, etisk teak og mahogni, og biolin. - produktbeskrivelse ). Denne har jeg kun vasket håret med to ganger, men håret på dag to var fantastisk mye finere enn det pleier. Like fint som det ble med kerium i starten (som jeg ikke bruker lenger siden den kun kan brukes som kur og så tar man pause. Håret blir fett igjen i pausetiden hehe.) Den lukter litt urtete og av rosmarin og timian slik det står i beskrivelsen, og hodebunnen føles veldig frisk og rolig etter bruk. Ellers har jeg brukt Silkn glow sjampo og kur (Motvirker brusete, og uregjerlig hår med næringsstoffer som forbedrer håret ditt på en synlig måte. Med biodynamisk havre, økologisk cupuacu og etisk produsert brasilnøtt. - produktbeskrivelse). Den lukter nyyyydelig og mildt. Jeg bruker også silkeoljen etter hårvask. Den er veldig lett, korter ned tørketiden og gjør ikke håret fett. 

Håper Purifying virker like bra på sikt som den har gjort nå i starten. Kan jeg ha fint hår på dag 2 er det 2016 største revolusjon :P

Filosofien bak merket og de fine glassflaskene er heller ikke negativt! :beauty: Eyecandy!

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Selsun i håp om å få bort de siste sta flakene. Foreløpig har jeg brukt den to ganger, så kan ikke si så mye, men det jeg kan si er at hodebunnen min har begynt å småklø etter vask nr.2 i går. Denne skal være sterkere enn Fungoral, men med andre virkestoffer. Nå er det jo kløe og supertørr hodebunn jeg får av fungoral, så er veldig spent på om denne blir bedre eller gir samme resultatet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er tilbake på Kerium! Fungoralen min er tom og fungerer langt fra like godt. Det blir litt bedre liksom, men med Kerium føltes nesten som om jeg hadde en normal hodebunn! Kjøpte også med den "vanlige" sjampoen denne gangen for å prøve den innimellom den intensive. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 10 months later...

På'n igjen :silly: Klør og flasser som vanlig nå som det har blitt kaldt. Snublet tilfeldigvis over et bilde av sopp i hodebunnen, og det ligner veldig på hodebunnen min. Jeg har noen områder som er "skjellete" (se bilde fra nhi) og klør og flasser, mens andre partier av hodebunnen er helt fin. Leste at det er vanligst hos barn, så jeg vet ikke helt. Søkte opp Selsun (reseptfri sjampo med soppdrepende egenskaper), og det står at det bare bør brukes på barn under 15 år. Er det noen som har vært borti dette? Er det ok å prøve å behandle seg selv for det? Det føles unødvendig å gå til legen, jeg plages jo ikke så mye men det hadde vært greit å bli kvitt det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Andrea Fungoral shampo på apoteket er effektiv på seboreeisk eksem som kommer pga sopp. Du vil merke forskjell etter få gangers bruk om det er det du har. 

Men jeg ville kanskje bedt fastlegen eller en hudlege se på det?

Endret av Azur
  • Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...