Gå til innhold

Diskusjon om forhåndsgodkjenning av salgstråder

MariaK

Anbefalte innlegg

Er det lov å spørre om hvordan fremgangsmåten er når admin skal godkjenne kjøp&salg-trådene? Med tanke på at dere har tilgang til de før alle andre, og har god tid til å se dere ut ting og plukke ut det dere vil ha før alle andre? Vet ikke med de andre jentene, men for meg høres det litt urettferdig ut. Tenker ikke på enkeltpersoner nå, men det har skjedd flere ganger at admin kommenterer rett etter tråden er godkjent :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Er det lov å spørre om hvordan fremgangsmåten er når admin skal godkjenne kjøp&salg-trådene? Med tanke på at dere har tilgang til de før alle andre, og har god tid til å se dere ut ting og plukke ut det dere vil ha før alle andre? Vet ikke med de andre jentene, men for meg høres det litt urettferdig ut. Tenker ikke på enkeltpersoner nå, men det har skjedd flere ganger at admin kommenterer rett etter tråden er godkjent :) 

I dette tilfellet har vi diskutert tråden sammen fordi vi sendte Mariann en PM om endringer, og da vil jo nødvendigvis alle kontorjentene vite om den. Fordi jeg gjerne ville ha en sjans til å få et produkt spurte jeg de andre om noen av de ville godkjenne tråden (uten forvarsel) slik at jeg ikke visste når den kom til å komme opp - men det er klart, det er kanskje litt urettferdig at jeg visste at den på et eller annet tidspunkt ville komme. Det er likevel på ingen måte sånn at vi "jukser" oss til kjøp, heller motsatt - jeg har flere ganger latt være å kjøpe ting jeg har hatt lyst på fordi jeg ikke ville "jukse" ved å skrive i tråden tidlig. Jeg har grublet en del på dette, men synes ikke det blir rettferdig at vi ikke skal få kjøpe ting heller - noen ganger ville vi jo oppdaget trådene først uansett. 

Kanskje vi skal lage en tråd hvor selgere kan annonsere at det er salgstråder på vei slik at alle får vite om det? Ville det hjulpet?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig, synes det er kjipt at de får "førsterett" fordi de er adm. eller mod.'er, vi vil jo gjerne at det skal være "likestilling" her? :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig, synes det er kjipt at de får "førsterett" fordi de er adm. eller mod.'er, vi vil jo gjerne at det skal være "likestilling" her? :) 

Men hvordan skal det kunne løses i praksis da? Admins avstår allerede fra konkurransedeltagelse, å avstå fra kjøp og salg synes i alle fall jeg (som anser meg som medlem her inne før admin) at ville gjort adminrollen ganske mye kjipere.. Det er klart, skjønner jo at dere lurer, men det er ikke akkurat sånn at vi mesker oss i salgstråder på bakrommet før vi godkjenner dem - innleggene må jo kontrolleres ift. reglene..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både admins og moderatorer får en noficication når en ny salgstråd er opprettet og trenger godkjenning. Den av oss som har tid og ser meldingen går så gjennom tråden for å se at den oppfyller reglene for kjøp og salg, for eksempel at det er bilder av alle produktene som selges og ikke bilder fra nettet, at årstall for når produkter er kjøpt er oppgitt og en fornuftig pris er satt. Vi sier så i fra til resten av gjengen hva vi tenker om tråden og om vi mener den kan godkjennes uten å måtte endres. Hvis det er noe som mangler i tråden eller noe som må endres på før tråden kan bli godkjent av oss sender vi oppretter av tråden en pm og forklarer hva som må endres for at tråden skal bli godkjent. Når forandringene er gjort godkjenner vi tråden.

Grunnen til at vi har en slik ordning på kjøp og salg er for å sikre at salgstrådene oppfyller reglene før de postes. Reglene er laget for å sikre kvalitet ved kjøp og salg her, sånn at medlemmene vet hva de faktisk kjøper :) 

Ja, vi har muligheten til å se trådene før vanlige medlemmer, men årsaken til det er kvalitetssikring, ikke fordi vi skal sitte å "plukke ut det vi vil ha før alle andre", slik det blir påstått..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier absolutt ikke at dere må avstå fra å kjøpe. Men hvorfor ikke innføre en "etterkontroll" istedenfor? Det blir MYE mer rettferdig på den måten. :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier absolutt ikke at dere må avstå fra å kjøpe. Men hvorfor ikke innføre en "etterkontroll" istedenfor? Det blir MYE mer rettferdig på den måten. :) 

Hva mener du når du skriver etterkontroll? :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er best om trådene ikke må godkjennes på forhånd? Det ligger jo retningslinjer ute for BKM, og tenker at hvis trådene bryter med dette, så kan admins heller si i fra etter de er postet. Nå husker jeg ikke helt hvorfor det ble slik at trådene måtte godkjennes (kanskje det var pga tidligere hendelser), men jeg tenker at om man bryter et par av reglene ved en glipp, så vil jo folk si i fra. Jeg tenker at det er bedre at alle stiller likt enn at man må sørge for at årstall og bilder følger reglene.

Vil bare legge til at jeg absolutt tror at dere ikke "jukser" til dere produkter, men det blir jo både feil at dere skal vite om produktene som legges ut før oss, og urettferdig om dere ikke kan kommentere. Selv om dere ikke har sett notifications om salgstråden før den er åpnet, så kan jo ikke vi vite om dere var heldige som så den først, eller om dere visste på forhånd at de produktene snart ville bli lagt ut. Jeg tror dette dessverre vil føre til spekulasjoner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er best om trådene ikke må godkjennes på forhånd? Det ligger jo retningslinjer ute for BKM, og tenker at hvis trådene bryter med dette, så kan admins heller si i fra etter de er postet. Nå husker jeg ikke helt hvorfor det ble slik at trådene måtte godkjennes (kanskje det var pga tidligere hendelser), men jeg tenker at om man bryter et par av reglene ved en glipp, så vil jo folk si i fra. Jeg tenker at det er bedre at alle stiller likt enn at man må sørge for at årstall og bilder følger reglene.

Vil bare legge til at jeg absolutt tror at dere ikke "jukser" til dere produkter, men det blir jo både feil at dere skal vite om produktene som legges ut før oss, og urettferdig om dere ikke kan kommentere. Selv om dere ikke har sett notifications om salgstråden før den er åpnet, så kan jo ikke vi vite om dere var heldige som så den først, eller om dere visste på forhånd at de produktene snart ville bli lagt ut. Jeg tror dette dessverre vil føre til spekulasjoner.

Grunnen til at vi valgte å starte med forhåndsgodkjenning på slike tråder var fordi vi opplevde et par ganger på det gamle forumet at folk ikke fulgte reglene og postet tråder hvor produkter var priset høyt, tråder uten bilde osv, og når vi i admin- moderatorgruppen ikke fikk varsel om disse postene kunne det ta tid, kanskje så mye som en dag før vi oppdaget salgstråder som ikke var etter reglene. Hvis det var et godt nok tilbud var det medlemmer som kastet seg over produktene selv om det ikke var bilde av det de kjøpte/ en helt sprø pris eller lignende, og da er det vanskelig å komme åtte timer etter og påpeke at det er ugler i potetmosen og at tråden ikke stemmer over ens med reglene.

Vi fikk dermed tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk fra medlemmer om at vi burde ha bedre kontroll på det underforumet, og løsningen ble forhåndsgodkjenning. Dette ble innført på det gamle forumet rett før alt ble slettet, og så videreført til det nye forumet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du når du skriver etterkontroll? :) 

Jeg mener at man kan få legge ut salgsinnlegg uten at de trenger kontroll først. Som Linn sier så er det mer rettferdig at alle stiller likt, det er ikke mange av oss som bryr seg så fælt om et årstall mangler... :) Så får dere heller korrigere når dere får sett det. 

Edit: Og, om et produkt er priset høyt så må jo det være selger sitt ansvar, ikke deres. Det er også kjøpers ansvar å eventuelt si fra om dette på en pen måte, så får heller selger velge om hun vil senke prisen eller ikke. Er prisene for høye så blir ikke ting solgt, så enkelt er vel det. Det er også kjøpers ansvar hvis hun vil kjøpe noe uten å ha sett bilde. Nå har vi jo også fått taggefunksjonen tilbake, så da kan jo alle medlemmene ha et ansvar om å tagge dere hvis vi ser at noe ikke stemmer eller går overens med reglene for kjøp&salg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om alle tråder legges ut til samme tidspunkt hver dag? Sånn ca? :P f.eks at alle vet at klokka 18 kommer alle tråder ut som har blitt publisert de siste 24 timene? 

Det er jo en mulighet, men da har fortsatt admins tilgang til å kunne se hvilke produkter som er lagt ut for så å sitte klar 18.00 :P 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om alle tråder legges ut til samme tidspunkt hver dag? Sånn ca? :P f.eks at alle vet at klokka 18 kommer alle tråder ut som har blitt publisert de siste 24 timene? 

Det er veldig vanskelig å gjennomføre noe slikt, vi som er admins og moderatorer har fra tid til annen andre ting å gjøre, så organiseringen av noe slikt er faktisk ikke mulig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at vi valgte å starte med forhåndsgodkjenning på slike tråder var fordi vi opplevde et par ganger på det gamle forumet at folk ikke fulgte reglene og postet tråder hvor produkter var priset høyt, tråder uten bilde osv, og når vi i admin- moderatorgruppen ikke fikk varsel om disse postene kunne det ta tid, kanskje så mye som en dag før vi oppdaget salgstråder som ikke var etter reglene. Hvis det var et godt nok tilbud var det medlemmer som kastet seg over produktene selv om det ikke var bilde av det de kjøpte/ en helt sprø pris eller lignende, og da er det vanskelig å komme åtte timer etter og påpeke at det er ugler i potetmosen og at tråden ikke stemmer over ens med reglene.

Vi fikk dermed tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk fra medlemmer om at vi burde ha bedre kontroll på det underforumet, og løsningen ble forhåndsgodkjenning. Dette ble innført på det gamle forumet rett før alt ble slettet, og så videreført til det nye forumet.

Dette var veldig oppklarende - selv om jeg regnet med at det var noe sånt. Jeg skjønner at etterkontroll ikke fungerer så godt i praksis av blant annet grunner du nevnte. Jeg liker forsåvidt at trådene er ryddige med bilder av produktene (ikke hentet fra nett) og info om alder osv. Allikevel er jeg kanskje enig med Maria at jeg ikke synes det er så viktig. Da får alle heller velge om de vil ta sjansen på et produkt der årstall er glemt, og man kan jo alltids spørre (for eksempel: "Jeg tar leppestiften Insanely It hvis den ikke er eldre enn ett år"). 

Jeg ser fordelene og ulempene med forhåndsgodkjenning/etterkontroll, og regner med at folk har litt forskjellige meninger om hva de foretrekker. Jeg er litt delt selv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vi skulle lage reglene for kjøp og salg var vi i admin- og moderatorgruppen veldig for at både årstall for når et produkt er kjøpt og også hvor det er kjøpt skal oppgis, slik at folk kan velge om de vil kjøpe en to år gammel leppestift fra ebay eller ikke. Alder og kjøpested på et produkt bør også ha innvirkning på prisen, og når dette er opplyst om så har en eventuell kjøper mulighet til å være føre var. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vi skulle lage reglene for kjøp og salg var vi i admin- og moderatorgruppen veldig for at både årstall for når et produkt er kjøpt og også hvor det er kjøpt skal oppgis, slik at folk kan velge om de vil kjøpe en to år gammel leppestift fra ebay eller ikke. Alder og kjøpested på et produkt bør også ha innvirkning på prisen, og når dette er opplyst om så har en eventuell kjøper mulighet til å være føre var. 

Sier ikke at man ikke skal trenge å oppgi det. Men om man glemmer det så har det virkelig ingenting å si, nettopp fordi man istedenfor kan ha en etterkontroll der dere kan korrigere og opplyse selger om at det skal være med. Den som eventuelt velger å kjøpe i mellomtiden får ta ansvaret selv og spørre om årstall/hvor det er kjøpt hvis man er interessert i å vite det. ;)Poenget er at vi medlemmer klarer å ta ansvar selv og spørre om det vi lurer på hvis selger kanskje har glemt seg og dere ikke rekker å se det, og jeg personlig mener det er best om alle får ha samme rettigheter når det kommer til kjøp&salg, så får andre mene det de vil selv. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reglene for BKM er gode. Jeg er helt enig i at alder og kjøpested har innvirkning på pris. Jeg ønsker ikke at mangel på forhåndsgodkjenning skal føre til at trådstarter blir sløv på det, men håper at de fleste her inne har god kontroll på de fleste reglene. Hvis  kjøpested eller alder ikke blir nevnt, så tenker jeg det burde holde at man skriver at man vil ha produktet - med forbehold om at man først får korrekt bilde av produktet, info om alder, kjøpested osv. og kan trekke seg hvis man ikke er fornøyd med svaret (fordi disse opplysningene opprinnelig manglet, og man har krav på dette). 

Jeg tenker at dette vil gi mindre jobb til admins, og mer ansvar over på selgere og kjøpere. Siden gamlemåten førte til klager og resulterte i forhåndsgodkjenning av salgstråder, så kanskje jeg er for optimistisk. Jeg skjønner jo at det er en grunn for at det er slik der er nå, og kanskje er dette den beste måten å gjøre det på. Men kanskje vi kan ha en prøveperiode med gamlemåten, og eventuelt foreta en avstemning etter prøveperioden for hva vi ønsker videre? Kanskje funker det bedre nå som de fleste har blitt vant til "gode og ryddige tråder"?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har stemt i den andre tråden. Men jeg synes vi har altfor liten kjøp-salg aktivitet her ift det gamle forumet. Hva er grunnen? Er reglene for strenge? Ddet Kreves det for mye av selger så det blir et ork å legge ut? Jeg kan huske hva som er kjøpt på ebay og ikke, men ikke hvilken butikk når det ikke er ebay. Og jeg kan si om et produkt er eldre enn et år eller ikke. Jeg har endt opp med å stort sett kaste og gi bort ting jeg ikke har plass til.  Det skal jo være en sikkerhet for kjøper, men jeg har tenkt litt siste månedene hvorfor det selges så mye mindre enn før. Jeg selger ikke for pengene men for å frigjøre plass. 

Det er jo så gøy når det kommer slike salgstråder som Mariann la ut i går, men jeg skjønner godt om hun ikke hadde orket å lage den. Det er fint å vite om noe er gammelt og ebay eller ikke men hvor detaljert kreves? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer litt sent inn i diskusjonen, men dette må tydeligvis diskuteres litt.

Først og fremst: Grunnen til at moderatorer/admins ofte er førstemann til å svare i tråder er fordi vi tilbringer veldig mye tid her inne. Om vi ikke hadde hatt godkjenningen hadde vi vært først da også.

Godkjenning av salgstrådene har gjort det mye enklere for oss som skal sitte å passe på forumet fordi vi får tid til å spørre de andre moderatorene hvis vi er usikre. Godkjenningen har gjort at vi føler oss sikre på at de som vil kjøpe har fått den informasjonen de burde ha, for det er faktisk ikke mange tråder som blir godkjent uten en liten diskusjon. Hadde det vært sånn at alle tråder fulgte reglene hadde vi ikke hatt noe problem å fjerne godkjenningen. Vårt hovedmål er at vårt kjøp og salg skal være en trygg plass hvor folk ikke blir lurt eller føler at de fikk for lite informasjon. Problemet med å sjekke postene for regelbrudd i ettertid er at mye allerede kommer til å være solgt.

For noen virker det kanskje som godkjenning er urettferdig fordi vi vet at det kommer en salgstråd. Hvis jeg har lyst på noe i de salgstrådene jeg godkjenner venter jeg for lenge. Alt jeg hadde lyst på er borte. Det skjer hver gang.... Når andre godkjenner kommer jo de "overraskende" på fordi vi aner jo ikke når de blir godkjent, men vi vet hva som er i de.

Så mange timer som jeg bruker på dette forumet i løpet av en måned på moderator- og administratorarbeid, så synes jeg faktisferk ikke det er urettferdig at jeg vet hva tråden inneholder og sparer 30 sekunder på det. Det som er urettferdig er at uansett hva jeg gjør så er det galt. Uansett hva jeg gjør så er det fordi jeg er administrator og ikke medlem. På dette forumet er jeg primært medlem, og jeg vil delta på lik linje som alle andre i konkurranser, forumer og kjøp/salg. Fordi vi vet at folk oppfatter forumet som en urettferdig plass, så valgte vi administratorer at vi ikke kan bli stemt på i konkurranser hvor det er fysiske premier (alt annet enn heder og ære). Vi venter litt lenger på å svare i salgstråder, selv om vi vet at vi mest sannsynlig ikke får det vi ønsker oss. Vi kunne brukt tid på å kose oss på forumet, men isteden er det noe problem som vi ikke vet hvordan vi skal fikse, sånn at vi sitter frustrerte og river oss i håret mens dere klager på at ting ikke fungerer (og dere skal selvfølgelig ha lov til å klage på sånt!).

Forumet er urettferdig, for oss som er admins. Hvis de 30 sekundene er så ufattelig viktige, så må noen her komme med en konstruktiv løsning, "etterkontroll" er ikke godt nok.

Er vi ikke blitt enige på forumet her at det er kvalitet over kvantitet?

Og for å svare @LinnH helt på slutten her. Grunnen til at kjøp/salg har mindre aktivitet kan nok knyttes litt opp til reglene, men også at vi er under 20% av medlemmene ifht gamleforumet og grensen er økt fra 50 poster til 100 poster ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mente ikke å komme med en lang klagesang.. :giggle: Jeg tror bare at for vanlige medlemmer, så har ikke vi like god oversikt over hva dere har fått tilbakemeldinger på, og hvorfor ting blir gjort. Min opplevelse av forumet er ikke at det er urettferdig, og ja, jeg er enig i at det ikke er krise at dere får vite hvilke produkter som legges ut på forhånd. Alle vil ha forskjellige meninger om forhåndsgodkjenning er nødvendig, og det synes jeg må være lov. Jeg tenker litt som LinnH at reglene ikke trenger å være så detaljerte som de er nå, men vi har vel ulike oppfatninger av det. Grunnen til at jeg foreslo en prøveperiode med gamlemåten var for at vi kunne se hvordan det fungerte, fordi vi blant annet ikke "ser" hvor mangelfulle trådene er før de blir gjennomgått. Kanskje ville vi hatt en annen mening da? 

Jeg ønsket bare en åpen diskusjon rundt dette, men det betyr ikke at jeg synes sånn det er i dag er veldig urettferdig. Det var heller ikke ment som kritikk mot admin- og moderatorgruppen fra min side, selv om jeg ser at det kan leses slik. Det er ikke nødvendigvis det at jeg synes det er så urettferdig med forhåndsgodkjenning, men jeg har ikke sett på det som så viktig, og derfor foreslo jeg at vi kunne droppe det. Jeg lever fint med forhåndsgodkjenning og BKM slik det er i dag. :group-hugging-smiley-emoticon:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det ikke mye lyd fra oss som er for forhåndsgodkjenning... Det er nok fordi Hege og Nora svarer godt, og vi føler det meste er sagt. Men jeg gjentar gjerne noen ting som jeg sitter og tenker på:

• Kvalitet foran kvantitet. 
  • Er det så nøye om de som faktisk gjør en stor jobb gratis her inne skulle ha noen små fordeler? Jeg syns egentlig det er helt på sin plass, jeg. 
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det gjør noe at moderatorene og admins ser trådene først, for de gjør en himla god jobb "bak der" som vi ikke ofte ikke ser. Enig i kvalitet fremfor kvantitet. Skjønner at noen kan føle seg litt snytt når en moderator/admin er først ute i en salgstråd og snapper noe man hadde lyst på selv, men jeg synes det er dumt at de skal bli hånet for det når de gjør en god jobb. Det har vært saker der kjøper har fått gamle produkter og sånt, og når ting blir solgt gjennom et forum er vel best å ha en god kontroll så slikt ikke skjer her. Jeg er for den ordningen vi har nå, og synes det er helt fair.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd å kjøpe produkter som tydelig har vært for gamle på gamleforumet. Gjerne nye/uåpnede ting, slik at selger ikke hadde mulighet til å vite tilstanden på selv. Ting jeg har prøvd en gang men aldri orket å ta i bruk.

Jeg har i alle fall aldri fått meg til å klage på produkter kjøpt på BKM. Og med liten tid for å sikre seg en vare rekker man heller ikke å skrive forbehold. Å trekke seg på bakrommet etter at man egentlig har avtalt kjøp åpent er heller ikke hyggelig. 

Jeg mener at vi ved å være føre var også bedre sikrer oss å bevare det gode miljøet her inne. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...

Viktig informasjon

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.